fredag 20 februari 2009

KATASTROF!!!

Vilken dag... en riktig skitdag!! nej då... ta det lungt... kursen var det inget fel på!! Jag hade jätte trevligt!!
Ska jag börja med den?? Jooo... vi hade ju kursstart igår. Tävlings-lydnad... innan jag åkte så visste jag precis varför jag sagt att jag inte skulle hålla någon mer kurs!! Jag är ju in i själen tidsoptimist och måste väl på något sätt ändra på det och göra allt klart någon timme innan det måste vara gjort. Och sen måste jag ju säga att det inte på något sätt blir bättre av att jag har en sambo som kommer hem efter 5 ( slutar 4 )... och hjälp med middag och liknande, det kan jag bara glömma... och därför också oftast middagen också!
Sen kursen... jag tror att detta kommer bli otroligt skojjigt!! Sen får vi se vad resultatet blir... Tänkte köra några små övningar inne igår, men jyckarna hade fullt upp av att bara vara inne i samma stuga... hi hi... 7 små tonårspojkar... Och sen kommer det en till... och en tik... ha ha... Fast jag tror att gårdagens övning var den absolut bästa vi kunde ha gjort!! Det är lixom ingen idé att köra något, de kommer ändå inte ha en aning om vad de pysslat med och så blir matte lite irriterad och så börjar vi helt fel!! Då är det bättre att vi testar, om det går och annars att jag visar och vi kör längre ifrån varandra och hemma, tills vi börjar få ordning på det! Och att kursarna sedan får jobba närmare och närmare varandra. Nog om det!

Nu till katastrofen...

Alltså, vi hade ingen bra träningsdag igår... Jag slungades verkligen tillbaka till noll igen... Inkallning med ställande och Siri, hon kunde inte stanna... stanna sa jag och hon gjorde en tempoväxling men fortsatte ändå springa för att komma in vid min sida... Aaaa... nu steg paniken!! HUR gör jag?? Jag beslutade mig för att lägga om träningen och träna många ställanden och inte så långsamma som jag gjort tidigare, jag måste försöka lägga något roligt bakom och köra inkallningar och avbryta dem med ställanden och "varsågod", sen kommer jag INTE säga stanna om hon inte galopperar och då borde jag få behålla farten. SEN om hon kan stanna med fart så tänker jag försöka kedja momentet. Låter det vettigt??
Sen rutan går väl Ok... jag tycker att hon skulle behöva gå ett par steg till in i rutan, men hon är helt inne i rutan, frågan är väl bara vad som skulle hända i trean där hon dessutom ska lägga sig och OM hon då är tillräckligt långt inne i rutan....
Platsen var förskräcklig!! Hel-deppigt! Jag är ungefär där mina kursare är... Vi tränar ligg-stanna-kvar, ensamma, och med varierande tidslängd på det. Skillnaden är väl då att jag gömmer mig och att hon redan har tiden... När jag gick fram för att belöna låg hon och snosade i snön, sniff sniff OCH hon märkte inte ens att det kom ett rykande åskmoln!!! Rackarns så vrång jag blev... Jag rev i och gömde om mig direkt, men nu stod jag så jag såg spetsen på hennes öra och därför kunde jag klicka och gå fram och belöna när hon såg åt det håll jag gick. HOPPAS att detta är lösningen och att vi kan få till det. Nedräkningen har börjat!!
Fick PM idag och blev väldigt nervös... vi kan ju inte!!

Tanija hade ingen bättre dag hon heller. Jag kan inte förstå varför vi inte kan få till det!! varför går ALLT fel en dag?? Eller var jag för trött och såg allt fel och blev irriterad och gjorde Tanija låg... Alltså, jag vill verkligen få till det här med "stopp" och att använda båda tassarna i marken och kunna stanna så. Jag tror i mitt innersta att det är den stora lösningen... Men, då sätter hon sig och igår kunde vi inte lösa det... hur jag än gjorde... dump, ner med rumpan... och jaa... jag vet inte jag... rutan tränade vi också och då sprang hon till en kona hela tiden och stannade på utsidan av den och jag fixade inte heller att bryta det! Funderar på om jag ska ta till en drastisk metod för att lösa deta... vi får se... just nu måste jag nog byta så jag får 4:a LIKA koner och så det blir svårare att välja ut en. Men, då måste jag ju hålla Siri borta från dem, så hon inte tuggar sönder dem också... de blir ju lixom olika då....

Ha det gott & jag hoppas hinna skriva en gång till idag! nu ska vi UUUTTT och träna =)... efter sporten... Jo! Glömde säga att jag köpte torg-vantar på dollar, 20:- och det fungerar rätt Ok...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Visst känns det som pest och pina när det blir sådana dagar med de kära 4-benta men det kanske är som med oss, up and down-dagar. Och när det funkar så känns det baara så skönt. Håller tummarna ska du veta. Kram

Ulrika sa...

Hej! Vissa dagar är inte till för att tränas på så är det bara då kan man hitta på något annat eller inget. Ingen panik nu, utan ta det lugnt. Kramar.