söndag 22 februari 2009

Eh...



Och vad säger ni om de här??? Oj oj oj... här bara blixtrar det till och så är en av dessa våra... HÄFTIGT VA!?? Jo.... vi har ju väntat och väntat och tiken som vi skulle ha från, hon började ju aldrig löpa och lilla jag började räkna efter. Det absolut tidigaste Johan skulle kunna få en valp är ju i Juli!!! Och hur kul är det?? Halva sommarlovet har gått och det har gått helt innan valpen börjar bli rolig... Trist! Vi hade ju velat haft en nu... nästan i alla fall.. då är den ju några månader när älg-jakten börjar och klarar sig ensam en stund i alla fall... Då slog det mig bara att jag skulle kolla om det var nå fler valpkullar på G och det gjorde det!!! Jag mailade ( ska ringa på tisdag ) och woups, så har vi en tikvalp!! Fast... jag vet inte om jag vågar berätta var det är i vårt avlånga land =D =D... HEL KUL är det!! Och är du sugen så finns där kanske en till dig också ;-)

Nu till träningen! Idag träffades vi första gången, den nya träningsgruppen som bildats och fast det var menat för appellhundar så hänger vi med på ett hörn! Och ack så nyttigt det är!! Speciellt då för Siri... hon är 4 år och är mentalt ungefär som de som är 1½år...*pust* och ändå tycker jag att hon blivit såååå mycket bättre!! Men faktiskt, just det här med att jag står still och pratar och hon får sitta med mig och andra hundar rör sig omkring är supernyttigt!! Och hon kan koppla av efter en stund! Vi skulle verkligen behöva vara med på lördagspromenaderna!!

Träningen annars tycker jag var Ok, jag har ju en del saker som jag vill rätta till. Eller kanske lära in... Siri har en förmåga att stirra på andra hundar före och under platsliggning och det är inte trevligt!! Även om hon inte kliver upp ( peppar peppar ) så kan hon ju stirra upp någon annan. Ska lägga ner lite tid på att klicka till det och variera mig mellan synlig och osynlig ( med utkik ). Platsen är så viktig, både för mig och andra!

Sen måste jag ju säga... framförgåendet.... oooohhh... idag hade hon INGEN aning om vad hon skulle göra!! Inte det minsta!! Utom möjligen då att hon inte ska vara vid min sida... Konstigt moment det där. Ibland kan hon det hyffsat och ibland har hon inte en susning!! Eller så är det en konstig jycke... =D Ja, ja, men jag har en plan!!

Tanija hon fick komma fram när de flesta åkt hem... hon har inte samma behov av störningsträning, även om hon också behöver ut bland andra hundar. Vi tränade på lååånga och tråkiga fot och på att hålla poss och ögonkontakt! Det märktes att det var svårare där och att hon gärna föll in i sin gamla rytm och bara knatade med, men jag jobbade på det och det blev lite bättre! Det jag oroar mig för är hennes poss. Å andra sidan så blir hon aldrig iväg för mig för hon ser när jag tänker svänga. Något att klura på!! fast... jag vill ju ha allt!! =D

Sen har jag en undran till alla er där ute som kan något!! När min hund backar i lydnadsklass 3 & brukseliten... Hur mycket i betyget kan man "tjäna" om hon backar stående jämfört med om hon studdsar bakåt på rumpan???

Jag tror att det imorgon är träning i Hogdal och oavsett ska vi köra vårt pass ute i morgon! Härligt att vara på "G" igen!! Och sen måste jag ju snåla en del också... så vi har råd att åka till... hi hi... och hämta bebisen... Mamma! Får vi låna din bil??

Simma lugnt!

Inga kommentarer: