onsdag 14 oktober 2015

Tankar...

Japp, så slog den då till, precis som jag trodde, när alla måste passerat, förkylningen som de flesta runt omkring mig haft, en del 2 gånger... Ändå har jag inte snörvlat och hostat så mycket, mest haft fantomsmärtor och känt mig tung (+ haft feber). I morse klev jag upp och gjorde mig klar för jobbet... men när jag rastat hundarna så kunde jag knappt lyfta benen och kröp ner i sängen igen... Med lite avbrott för telefon så låg Allis och jag till 11. Nu vill jag ha energi!!!

Efter kursen förra helgen så vill jag otroligt mycket, men jag har liksom inte kommit mig för... jag vet inte riktigt var jag ska börja... det kan ju visserligen bero på att förkylningen har legat där på lur...  Men, igår tänkte jag till! Jag måste ju bestämma mig för vad jag vill med mina små, lägga upp en prioriteringslista och sedan bara köra på!! Låter enkelt tycker jag! Jag brukar kampanja saker som går dåligt i träningen med de stora (jösses, detta känns fortfarande fel att kalla dem för det!!) och det ger ju resultat. Nu kan man väl kampanja inlärningen också, men jag har istället valt att fokusera på några delar som ska läras in och så ska jag banne mig träna på dessa nu! :-D

Allis, få bättre flyt i sitt, kunna sitta kvar, sitt på handsignal och sätta sig när dummy slängs... inkallning med visselpipa (och namn), ligg, nosduttar och att gå vid sidan med kontakt.
 Tanken är nu att jag ska träna på detta minst 4 dagar i veckan, helst 7 (dock inga långa pass!!) under två veckor, ca och sen utvärdera!
Cider, inkallning med visselpipa, liggkvar, snabbt läggande och försöka få till lite uthållighet och en kedja/tillfälle.
Bira, kedjor och ha roligt!
Lizza, att packa ihop och hålla allt i lådan, gärna längre tid än 5 sek... he he... det känns lite som att jag kanske får göra lite avkall på fokus ett tag och se om jag kan få ihop allt.
Bira och Lizza kommer inte köras 4 ggr i veckan, men 2-3 är målet.
 Jag ska också, nu när första oktoberjaktsveckan är avklarad komma igång med promenaderna igen! Känns rätt bra :-), men gruvar mig för träningsvärken ;-)

Igår fick Allis träna på inkallning med visselpipa, sitt och sitt kvar (börjar lägga in handtecken) och så lekte vi med att slänga dummy. Nosduttar klämde vi också in. Vi hade jättekul, vilket ju är viktigast ;-) och hon vill inte sluta träna... gopluttan!

Cider har jag laborerat lite med här ute på gräsmattan idag. Hon är väldigt duktig på lydnadsmomenten och jag tror att jag nu till en början ska lägga krut på det, hon kan kanske bli något där om vi tränar mer tävlingslikt.... Ligg kvar gick bra till talgoxen kom... hon fixade det när den var i busken bredvid och grejsade, även om jag såg hur svårt det var och precis när jag skulle gå fram och belöna så flyg den, 1m framför hennes nos och då gick det bara inte... men hon stannade när jag sa till!!! Och jag kunde lägga om henne och då låg hon kvar. Hon vet att fot betyder in vid sidan och hon har en superskön stil in... hon går och jag gillar hennes position, hon har fint läggande, men inte alltid på första försöket (= plocka ut och träna) och ställandet är ok. En ny start i lydnad känns inte helt avlägset, men vi ska träna lite på situation också, men först uthållighet!

Lizza fick träna lite igår... och jösses... det gäller att ha rätt inställning när man börjar, för just nu blir jag helt matt bara jag tänker på henne... ha ha ha.... hon har en massa energi som bara bubblar omkring och just nu har hon ju inte gjort ett dugg på en och en halv månad, typ... och eftersom jag är stenkorkad hade jag tänkt starta henne i rally i helgen... Smart va!? Men mitt mål där är att hon inte ska få stressa mig igenom programmet utan jag ska ta oss tid att andas i varje stopp. Det går ju inte på tid...

Nu ska jag nog träna Allis lite ;-) Hej hopp! Håll er friska ;-)



1 kommentar:

Liza sa...

Låter inget trevligt med förkylning :( Hoppas den går över fort i alla fall.
Ja kan du tänka dig att Angus spårar MIN doft :O Och med driv i linan dessutom! Det är bara att hoppas att det håller i sig :)
Saknar dig i spårskogen! :)
Hoppas att helgen din har(är både kul och härlig! :)
kramar