onsdag 25 maj 2011

mycket nu...

=) och det är det alltid den här tiden på året och saker stjäl energi! Även om man tidsmässigt lätt hinner så stjäl det energi och det är ju energi som annars skulle ha lagts på mina underbara fyrfota vänner, på mina barn (som jag dock i det längsta försöker undvika att de blir lidande) och på min kondis som MÅSTE tränas upp nu!!

Det är lite trist att fler inte vill hjälpa till på tävlingarna, det skulle gå så mycket lättare då och...hmmm... jag försöker dock att inte lägga det på mina axlar utan bara göra det jag ska. Just detta gör att jag ångrar lite att jag anmält till hemma-tävlingen. Tycker inte jag ger min hund en ärlig chans och veckorna innan när hon behöver mig som mest så har jag 1000 andra saker för mig och har inte så mycket ork att fokusera på henne. Hon är inte klar för det hela heller, egentligen... trist men sant! Hon var mer klar för det för 6 veckor sen, ha ha ha...

Just nu sitter jag ute och bloggar :-). Vädret var ganska fint, solen sken och det fläktade rätt skönt. Nu har solen försvunnit och vinden är inte direkt skön så jag har satt på mig fleecejackan och en mössa. Skam den som ger sig! Har jag bestämt att jag ska sitta ute så så ska jag ;-).

I måndags var jag och Liza ut och snitslade spår. Eftersom jag råkade på att få traktor-service-jour och fick skjussa pappa efter reservdelar så fick stackars Liza vänta på mig... Tre spår snitslade vi innan jag åkte hem till Jennifer som kom från skolan då. Sen var det nästan vändande trafik och jag körde in Johan på fotbollsträning och tränade hund själv. Och denna måndag var jag ensam! Undra om alla var trötta efter helgen... ha ha... Inte Lizza i alla fall!

Jag knöt upp ett påslakan på ena sidan av planen och hängde upp ett uppfällt paraply på den andra sidan. Lizza var först misstänksam mot lakanet, men verkade inte bry sig nämnvärt efter bara ett par glimtar. Det vi tränade gick riktigt bra! På platsen måste jag dock stoppa henne när jag ser att hon börjar vrida på huvudet, annars blir det rull och rally! Men, ett nej stoppar henne i alla fall.

Lite senare kom Liza och Ulrika dit och de hjälpte mig med en budföring. Den gick inte så bra, eller rättare skat, det var uruselt!! men jag tror jag vet varför och har en liten plan... =) Bara jag hittar någon som kan ställa upp en dag nu så!

Bira fick lite träning för första gången på läääänge, ja från min sida då. Vi tränade lite stadga i sitt och att kunna sätta sig (frivilligt) när en dummy slängs. Nu var jag lite snäll av mig och tränade på vägen istället för på planen för att inte "smitta" planen med löplukt före tävlingarna i helgen. Körde dels sitt (frivilligt) med omvänt lockande med godis. Hon måste lära sig att vänta på mitt fri innan hon kliver upp och det tycker hon är lite svårt, givetvis eftersom jag slarvat med det! Men, det är väl bara att fortsätta jobba så det blir bra! Sen tog jag då fram en dummy som jag slängde och hindrade henne från att springa efter med kopplet. När hon satte sig klickade jag och så belönade jag henne sittande, och sa sedan fri, och hon tog då kontakt med mig och då fick hon en godbit till och ett varsågod. Eller, ja, så var det i alla fall meningen att det skulle se ut :-). Mest lyckade repetitioner blev det, men ibland hade hon lite för bråttom, ibland med att ställa sig och ibland med att gena till dummyn. Men, med träning tror jag det kommer ge sig ganska snart! Tränade också på att gå "här" och jag byter nu ut eller kompletterar "här" med ett handtecken, fick det rådet för det är tystare och ser bättre ut i jakten! Bira verkar fatta grejen direkt!

Igår skulle jag fixa det sista av mina spår och göra klart appellspåren till Ulrika inför söndagen. Ute blåste det halv/hel storm och jag hade en gräslig huvudvärk så det blev inte ett dugg gjort! Jag tog mig med nöd och näppe in och hade min kurs på Sveg på kvällssidan... Lizza fick vara med lite och dels visa lite övningar, dels gå med på Sveg och störa de andra i gruppen lite och så tränade jag 5 min innan kursen startade! Jag tyckte att jag fick henne fokuserad ganska lätt där trots mycket störningar och en ny plats. Skönt det! Och det gör mig ännu mer övertygad om att det var tandvisningen som störde ut henne!

Idag har jag fixat klart spåren, och lagt ett eget litet till Lizza! Första pinnen glömde hon, andra var en toppenmarkering!! Sen var det en boll på slutet! Farten var hög, men lagomt hög, vinklarna med ringning, men snyggt... Vad kan jag mer säga??

Bira var super-avis!! När jag skulle ta ut Lizza ur bilen snodde hon godis ur min midjeväska, ha ha... den lilla tjuven!! och innan jag fick upp henne ur väskan... ha ha ha... Jag har inte berättat om fredagen va!? Då var hon upp på bordet och snodde stor-husses middag!! Ca 10 våfflor smällde hon i sig... rackarns jycke! Hon tyckte det var toppen, hennes mage-inte riktigt och mellan lydnadspassen i lördags så bajsade hon mängder...

Nu är de små flickorna ute. En i hagen och en på lina och de ser ut att ha det bra. I kväll ska jag se om jag orkar träna något med dem... Annars vet jag inte riktigt...

Nu= fixa middag! hej hopp!!

Inga kommentarer: