onsdag 11 maj 2011

lite ljummet...



... kan man nog säga att det varit de sista dagarna.


Bild från Säs, 1 år sedan...


I måndags på skogsinfon som jag och pappa var på, som för övrigt var... lite lärorikt, och god mat :-), hade jag dåligt samvete eftersom hundarna fick vänta i bilen och temperaturen var rätt olidlig! Nu öppnar jag både rutor och baklucka och hänger för där solen kan komma att titta fram + parekerar i skuggan... Det blev som jag trodde, solen kom fram... När vi kom ut låg hundarna lugn ihoprullade i varsin hörna och det var inget flåsande, så det måste ju varit lugnt... Fick också sen veta att den temp jag hade i bilen (har termometer där, digital utetermometer så jag har koll på tempen på två ställen i bilen!) var det i skuggan hemma hos en tjej och då kan man ju inte göra mera...




Sen bar det av till klubben där nästan ingen orkade träna... Det var alltså riktigt varmt! Minst 25 grader i skuggan... och fullt solsken... De andra la plats, jag vågade inte... en tillitsgrej och när jag inte kände mig trygg så la jag inte!



Lizza hade det supersvårt då det var en hel del nya hundar idag, vilket jag tycker är kanon!! Men det blev lite fokus, gå fot och mycket ligg och ligga kvar träning! Och nu tycker jag det börjar kännas bättre igen, även om det är rätt långt kvar!




Lizza för ett år sedan... :-). Lika nu som då ;-)



Det var också skönt att se att Lizza inte brydde sig speciellt när hon blev morrad på av en av de nya hundarna... annars är hon själv lite "muppig" och hon hade med lätthet kunnat svara upp, men icke och det känns UNDERBART!! Sen hade hon lite nyfikenhets problem med en hundvalp... hon kan bara inte sluta stirra på dem... så det är nyttig träning!



När de andra packat ihop och jag skulle träna lite till (i väntan på att Johans träning skulle bli klar) så tog jag ut Bira lite... Vilken rolig jycke!! Hon hade inte tid att "prata" med de som undrade vad hon var för prick! Tyckte att det räckte med ett snabbt tjena och sen in på planen... ha ha ha... Vi gjorde inte så mycket, tempen var ju fortfarande på gränsen till olidlig och Bira tycker inte om värmen... Men det verkar som hon inte känner den när det är jobb på gång! Vi tränade mest lite fot, som ju inte är så bra med mig, men det kändes bättre idag och jag testade också att gå längre före belöning och det fungerade också ok. Det är inget toppenfot, men det är inte någon promenad... Sen ville Bira inte hoppa in i bilen när vi var klar, hon hade helt klart mer att göra på lydnadsplanen!! Hon är bra festlig... För hon älskar verkligen bilen och att åka bil, men när hon inte tycker hon tränat nog, då ska hon inte in i bilen heller!!



Mitten på maj för två år sedan... Bira o favvo-bollen




Igår träffades jag o Liza för att se om vi kunde trolla in en hel hög med appellspår och det lyckades vi med! Men, tiden på klockan kommer tyvärr inte räcka för att få med dem alla... men nästan :-). och gissa om våra hundar fick en chock!! Mattarna åkte ut i skogen och inte ett dugg fick de göra... bara sitta där... Men, mattarna orkade inte och tyckte att det bara varit en plåga för våra vänner... vilka temperaturer, i MAJ!! Gräsligt... Bira o jag röstar på minusgrader! Sen visade Liza mig ett ställe där man kan smyga ner och bada hund och där det växte två vass-strån (som annars nästan inte finns i Härjedalen, utom i Ljusnan typ, där jag då inte vill skicka ut någon hund...). Både Bira o Lizza fick komma ut och känna på vattnet och jag mitt...nöt... släppte Lizza och då fick hon massor med spring i benen, hittade hästbajs, hittade något ben eller skräp att leka med och när hon blir så där blir hon stendöv och... pust! Tillsist så kom hon i alla fall!! Och jag fick testa den nya handduken som jag köpt och den var precis så bra som Liza sa! Jag gnuggade hennes svans och bak lite och så var hon torr igen! Vill ju inte ha vattensvans igen! jag måste väl lära mig hur föriktig jag måste vara med henne... gillar hundar som bara kan vara! Inte som måste passas och planeras...



Idag känns det lite som en mellandag... ingen Svegsresa på dagen... tänkte putsa lite fönster då solen kanske inte skiner så farligt idag och gå en tidig promenad med hundarna (innan det blir +20, alltså ca nu ;-) ) och börja packa min väska! I kväll så ska jag... köra Johan på match, samling 18.00, träna Bira (TJH) kl 18.30, hämta Johan och samtidigt se på hockey-VM!! Det ni!! I morgon hoppas jag kunna smita till dala-skogarna i skaplig tid, sen har jag bestämt att jag ska sova lääänge på fredag (ha ha ha sa Bira...) innan jag styr bilen söder ut. STORT TACK till Lena för att jag får sova i er gäststuga!! Så kanonbra!! Och jag håller på att längta ihjäl mig!! Vad roligt det ska bli att gå på kurs!!



Jo!! Har ju glömt att berätta... tycker ni kan tycka lite synd om mig... ;-) Jag har fått världens största skoskav!! Har aldrig haft skoskav förut och nu har jag en jätte-blåsa på hälen och en liten bredvid... URK!! Har tyckt att jag haft ont i veckan, men... skitit i det och det gör ju inte ont när jag inte har någon sko på mig så jag har glömt att kolla vad det kan vara... I måndags när jag skulle iväg så var jag tvungen (då hade jag gått drygt 8km med detta innan :-D :-) ) och då var där en mega-stor blåsa!! Hur kan det komma sig?? Jag gick ju i dessa skor hela hösten och nu när jag haft dem i en månad eller något så kommer det... Hmmm... Fick leta fram de gamla, helt utslitna... tur jag inte slängt dem! Och så packade jag med foppisarna (som jag inte gillar) i fall det inte skulle fungera... men det gjorde det!! Rätt bra i alla fall :-)




Lizza var igår med när jag hade kurs... Jag vill också gå på allmänlydnadskurs med henne!! I alla fall så visade vi lite inkallningstrix :-). Hon fick visa hur man kryper i halsbandet när det hålls upp, hand-target och hur man kan träna på att kalla in från godis på marken. Lizza var rätt duktig och jag är superimponerad över att hon fixade att vara inne i klubbstugan och jobba trots alla människor och hundar!! OCH att när jag pratade kunde hon lägga sig vid mina fötter!! Underbart!!



Hej hopp!

1 kommentar:

Ulrika med galningar! sa...

Haaaa det är ju du som tränar jämt. Jag har flera ställen med vass på så det är bara att masa sej hit!!! Kram!