torsdag 28 oktober 2010

rolig träning!


Japp, de senaste dagarna två har jag enbart haft skoj-träning för mig, eller ja nästan i alla fall! Fast, hmmm... all träning som vi pysslar med är ju rolig så =D. Just nu lägger jag lite krut på inkallning och att jag banne mig ska lösa den!! Jag har varit (och är) urusel på att träna det!! Men, nu är jag canis-film-inspirerad och har börjat ta tag i problemet, inomhus i hallen!!


Lizza tisdag: Mål: att börja lära henne att själv krypa i sitt halsband. Resultat: efter 5-7min kryper hon i hela halsbandet själv... ha ha... det var riktigt häftigt och det shejpades fram!! Först klick (man kan ju faktiskt säga bra istället, även om det inte blir lika exakt som klicket) för att hon tittade på halsbandet, sen för att hon luktade på det och då försökte hon bita på det (= inget klick, men det gäller att hitta en balans så de inte ger upp) och så när hon kanske tänkte bita så missade hon och nosen kom i = klick. Sen testade hon att "frysa" (något som hon minsann annars inte kan, det är att vara blickstilla i en position) med näsan och det fick hon några klick för och när sedan inget hände så tryckte hon till med huvudet i halsbandet och det gav klick... sen fortsatte vi så och tillsist så stoppade hon in hela huvudet!! Det var GRYMT häftigt och gick mycket snabbare än vad jag trott... och sen ska hundar bli trött av att lära sig nya saker, ja, om man inte heter Lizza då förståss...

Sen körde jag lite att hon ska dutta i min hand och jag rycker i halsbandet (normala människor gör så när de fångar sin hund på inkallning, själv slänger jag mig efter baken på dem... kan man klicka det?? =D =D) och klick för det...


Lizza onsdag: Klickar halsbandet igen... efter två repetitioner så hoppar hon in i halsbandet innan jag hunnit sänka ner det till hennes nivå. Det ser superfestligt ut!! Rolig övning för kalla vinterdagar (eller lata regniga höstdagar när man bara inte vill...). Sen körde jag lite som igår... klick för att hon duttar i min hand och jag rycker i halsbandet!

Sen tar jag fram apporten, metallapporten... nu är min plan att få till gripande, hållande och bärande med lite olika föremål och hon ska ju också lära sig att plocka upp från marken och då tänkte jag att metallen kunde vara lämplig... Hon har ännu aldrig hållit i en vanlig apportbock, anledningen är att jag har varit (börjar bli bättre) väldigt osäker på detta med apporteringen och då känns det bättre att misslyckas med ett föremål som inte är så viktigt och vi har då tränat med en spår-apport (slutet, som ju inte alls är viktigt ;-) ) och om jag kör många föremål så lär ju inte den vanliga apporten vara något problem. Grejen är dock att det är lättare att plocka upp en apportformad sak från golvet, jämfört med en vanlig pinne som blir helplatt mot marken och ja, där är jag nu i tanken! Så, hon är i alla fall superfestlig med metallapporten!! Den är lite jobbig, mest för att den låter så mycket när man spottar ut den tror jag... Hon testar sig fram lite... jag håller fram den, hon duttar, klick. Jag håller fram, hon lägger munnen runt-klick, hon håller-klick, hon testar om det räcker att nosa på den, inget händer-onda ögat till mamma och så lägger hon munnen runt och inget händer-blänger på mamma igen och griper-klick och så håller vi på. Hon testar om hon kan komma undan billigare och jag väntar OCH ni ska se blickarna hon ger mig... hi hi. I alla fall kan hon hålla den en stund och bära den ett steg. Det går ganska snabbt framåt nu när hon vet vad det handlar om... Sen gjorde vi lite "vanliga" övningar med träpinnen också, bära, hålla stående och hålla fast jag knackar på den (obehagligt) och hålla fast jag dinglar med skinka framför hennes näsa, hon är superduktig!!

Innan vi packade ihop så fick Jennifer hjälpa mig! Lizza ska lära sig att dutta med näsan i handen på människor. Hon tycker ju att nya möten är jobbiga och tydligen ska det hjälpa att lära dem att dutta med näsan... det lixom tar udden av det läskiga och hon har en uppgift. Så fram med Jennifer och handen... det var supersvårt och jag fick massor med olika beteenden erbjudna innan hon förstod vad hon skulle göra, men då fungerade det bra! Nu blir det mer träning på det!!


Bira-bus... tisdag: Klicka för nosduttar i min hand. Varierade belöningen mellan att slänga iväg den för att få avstånd, i liten skål bredvid och att jag håller godisen och retas med den i "fel" hand!! Jag försöker också få längre duttar, helst 1sek eller två, men det har inte Bira riktigt tid med... hi hi... och då får hon dutta två ggr för ett klick och så blir hon frustrerad och vill helst använda tassen... så där får jag se upp!! Lätt att klicka fel...

Uppgift två att hålla apporten (utan tugg) och stå upp!! Nu fungerade det superbra, det som tidigare varit omöjligt. Plötsligt kan hon stå upp nära mig, stå kvar och hålla i!! Roligt!! Sen när jag är klar så är inte Bira klar utan hon springer in i vardagsrummet och "gömmer sig" (hon ska in i köket), hon vill mera!!


onsdag: samma mål, nosduttarna ska bli super duper!! Tanken hos Bira är att de ska användas vid apportavlämning och inkallning. Det fungerar riktigt bra, men lite mer hand-drag vill jag ha!! Hon kan "glömma bort" och testa något annat istället...

Sen blev det hålla apport och det tyckte jag var lite sämre idag, mer små-tugg på något sätt. Mer grundträning och jag tror jag ska lära henne att hålla i fast jag drar mot, det kan ju bli lite stadigare av det! Men, så kunde jag inte låta bli, när hon stod där och höll fint så satte jag fram handen och hon snusade på den!! Hon kunde röra sig (mycket lite, men ändå) med något i munnen!!! JUBEL!!! Och sedan fick jag till några till sådana, och det känns GRYMT bra!! Skam den som ger sig!!


Jag skulle tro att jag testar ungefär lika idag, sen har jag lite fundringar som jag ska testa med inkallningen, jag måste ju in med ord när de rör sig mot mig och det kan jag börja med inne. Lizza ska lära sig att när jag knäpper lös henne så händer det roliga saker, hos MIG, annars måste hon alltid dra en repa innan vi kör igång (och tänk er på lydnadsplanen när man knäpper lös för läggande under gång, ha ha...) och sen tänkte jag sätta ett barn med godis som störning att kalla in från. Och sen flyttar vi nog ut...


Idag ska jag se om jag orkar lite mer än igår!! Var värstligt lat igår... =) men någon dag måste man vara det också!

Inga kommentarer: