lördag 6 juni 2009

Vi hade i alla fall tur med vädret...

Ja... lite kallt & ruggit var det minsann, men man har ju långkallingar ;-). MEN!! Det regnade i alla fall inte... lite tur... vi mötte flera områden med skurar på vägen hem!

Jo, vi tränade lite igår =D Och iblande funderar man om man har alla hästar hemma!! Nu åkte jag till skolan och tränade på deras fotbollsplan/hockeyplan... perfekt, tunnt med gräs, liiite mycket i ena hörnet kanske, men jag ska kolla med Nisse om han kan fixa det! Annars har jag ju för hundra gubbar RIKTIGA fotbollsplanen!! Suuuperstort och helt perfekt! Men, nu gillar ju jag att variera mig lite...

Jo, kanske kommer det fungera, min rutan-plan... fick tipset för något år sedan av en Särna-Idre tjej och, varför inte!? Man har helt enkelt belöningen i rutan, och när hunden gör ett bra jobb, "varsågod-rutan" och så kör man på så. Hunden lär sig att belöningen, det där super-bästa ALLTID finns i rutan och de har då stenkoll på den. Kanske, kanske inte... Sen är ju mitt tips, dels att flytta runt rutan och sedan att träna det vid mer än ett tillfälle innan tävling =D =D.

Siri gick riktigt bra och verkade halvt fatta det med rutan, men hade svårt att hålla koll på den när jag flyttat på den och då kom ju tankar att hur bra fungerar det om hunden inte har koll på den utan mest bara snurrar kring... hur gör man när hunden mest förvirrat bara, ja, inte fattar något... hmmm... Annars, i övrigt, gick det riktigt bra med Siri. Supernöjd! Inkallningen då, då vill hon springa bakåt när jag inte säger något direkt... =S Men, det blir nog ska ni se! Sen så gick ytterligare en apportbock av på mitten... går troll i det där!! Har inte sett det sen jag började med hund och nu i år tror jag att jag sett 5st... bara i år...

Tanija, hon var AV... gör matten lite orolig... men *hi hi* när hon inser att i rutan, där ligger minsann bästa grejen, då blev hon betydligt mer på... =) fast... innerst inne blir jag lite orolig ändå... Nu körde vi det mesta och med varierat resultat... vittringen fungerade inte alls, annars var det mesta ganska ok... men bara ganska... måste börja träna mera och få ordning på det här!

Tävlingen då... Jo!! Elisabet & JackN kom!! Jag blev inte ensam!! =D =D Men, av någon anledning vann vi inte lagtävlingen =D =D Elisabet fick ett riktigt bra resultat & hade de haft platsen och en 10:a på den så hade det räckt till ett förstapris!!

Jag fick börja med Tanija & nu både satt hon och låg! Toppen!! Jag tyckte det såg lite oroligt ut under sittandet... men, skönt att det fungerade... Nu är ju koeffen bara 2 i dessa... när man är i klass 1 så önskar man den var värd mindre poäng ( är värd mer då ) och sedan vill man den ska vara värdefullare... undrar varför... Sen var det Siris plats... burr... när jag precis ska kliva runt hörnet så ser jag henne sträcka halsen mot jycken bredvid... gissa om jag svor!! Och om jag stod där bakom och höll andan!! Men, tydligen så glömde hon den snygge killen ( och han henne, för han hade sniffat tillbaka, med lika lång hals... =) ) och hade mest koll på vart matten var!?? 10:a...

Så var det lydnad med Tanija och tja... jag vet ju att fungerar allt så kan det ju gå, men sannolikheten är inte speciellt stor... och lydnaden ska vi egentligen ta nästa år, när hon är för gammal för att hoppa bruks-elit-höjden... Vi nollade sättandet... morr... varför är det så?? JÄMT?? men aldrig på träning?? Rutan nollade vi också... vi fick ju skicka från "ringen" på elitens kon till rutan och... hon har helt klart inte befäst ordet "rutan" utan trodde det var något med ringen... trist... men något att lura på...
Sen hade vi på något underligt sätt poäng på allt... trevligt... 7,5 på fria följet, måste bli bättre, satsar på 8 i alla fall, gärna 8,5... ja, ja... inkallning med stå & ligg blev 7, sent ställande och sent avslut, hopp-apport... helskojj!! 7 pga lek, tugg & avslut... måste lägga mer tugg-tid, jag vet ju att det går... metallen... 8 och det var för avslutet... vet inte vad hon pysslade med bakom min rygg... mysko... Vittringen... nu kunde hon det inte igen... hade ingen aning om vilken pinne som luktade som matte... Hur kan det bli så här?? För hon känner det ju, men låtsas att hon inte vet... ja, ett bra-kom från mig och hon kom och som tur var med rätt, och en 5:a fick vi... tuggade ju också.. Och så fjärren... det var en mycket, mycket intressant fläck just precis där vi låg och så hade vi glömt stå... och därför utfördes inte alla byten. De hon gjorde var något DK, men en 5:a igen och... fast det står att hon flyttade fram så tycker inte matten att det var så mycket och hade hon bara stått från läggandet också så... NU måste vi ju träna lite också... =D =D 175p och 0:pris blev det hela...

Siri då...*pust* den jycken knäcker sin matte... vilken energi... och vilken... *pust* energi... Jaja... när vi gick ut för fria följet vet jag inte om hon hade budföring i hjärnan, eller vad det kan ha varit... hon fladdrade framåt och runt som en... jag kopplade loss och hon var klar... matte sa fot och hon höll på att gå i tusen bitar... ni skulle sett henne... nu biter inte hon sin matte, men ungefär som när Tanija när hon var 1-2år... hon liksom pumpade fast hon gick där vid min sida... var riktigt sprickfärdig!! Tufft jobbat av flickan att inte explodera... hihi.. 8:a blev betyget och då står det inget i kritiken om att hon lät under hela språnget... Läggandet segt & med DK och en 7:a. Sen inkallningen... alltså, tänk er en hare, i slowmotion... med de långa bakbenen som på något sätt går över axlarna... och herre min dag... ja, ni måste ju förstora haren en del också och lägga på en annan sorts fart... nu stannade hon inte, tyvärr... för hon har ett bra stopp i maskineriet... på mitt andra stanna stod fyra tassar i marken och då var hon bara 2m från mig och vi fick noll... =( och några underliga fnissande från domare & tävlingsledare... rutan... och JAAA det fungerade... sen, tyvärr var det en MYCKET god doft vid den ena konen och där blev hon kvar, med näsan i marken och då bara en 6:a...
Sen apportering... huuuga... men matten var tuff idag och sa bara stanna en gång, men måste våga chansa lite också... kommendera, sa Bertil... OCH har ni någon gång sett en hund stanna mitt i startsprånget?? Alltså all kraft skickas till bakbenen, för att få ut ett maximalt första språng och mitt då, när inget finns fram... så... f-n, matte har inte sagt något... och så blev hon kvar... och sprang glatt ut sedan på mitt kommando... sen skulle hon förbi mig med den igen och jag fick in ett fot... Här log domaren stort och påpekade mycket tydligt att vi fick bonuspoäng!! haha... 7:a och i kritiken: lite lek =D =D
Ja, ni vet... när allt liksom bara exploderar ut ur jycken och hon har ju INGEN kontroll på sig själv... Hoppet blev en 10:a, fast hon lät i uthoppet... bussig domare tycker jag... (hennes läten är INTE pip... de är mer gurglande... ) Ja och så läste ni ju om Tanijas nosande på fjärren nyss... och vad händer här då?? JO Siri nosar också... och då blir man desperat & istället för sitt, som jag borde sagt så sa jag siri-sitt och tydligen hade hon benkoll på mig fast hon nosade... och för ovanlighetens skull så visste hon dessutom att hon hette Siri & så kom hon... aaa... noll igen... sen en 8:a på helheten...
Kan ju också upplysa om att när alla hundar var klara och domaren gick förbi mig vid stugan så klappade han mig på axeln & skrattade igen!! Ja ja, tur att man kan glädja några och faktiskt kan jag förstå dem... hur ska man kunna hålla masken?? JO! När jag skulle gå av planen så skulle de trösta mig lite också... "ja, men hon är ju ung"... ha ha... jasså, svarade jag med ett stort leende... och så blev det ännu roligare... för när hon var 4½ så var hon inte så ung som de trodde och då visste de plötsligt inte hur de skulle lösa det... ja, ja, när Siri är så, då blir det ju inte tråkigt i alla fall! 131p och ytterligare ett tredjepris...

Sen var det så att Bira också fick följa mig på denna tävling. Riktigt nyttigt tror jag... fler valpar fanns det... lite otäckt och spännande på samma gång... och sen just det här med att träffa flera hundar, men också bara se dem gå förbi och samma sak med alla människor... supernyttigt!!

Nu ska jag försöka göra något vettigt... eller så latar jag mig bara ;-)

Inga kommentarer: