tisdag 15 oktober 2019

tisdag!

Alltså, imorse när jag vaknade, då önskade jag att tiden kunde gå lite snabbare ;-), ja så det inte bara var tisdag... 3st mornar som jag måste upp tidigt. Känns lite halvtufft... Sen är min plan att sova på lördag och ev jaga på söndag, men det beror på laget också...


På fredag ska jag åka till Sundsvall och gå på en föreläsning om "Bäst-var-dag" med Maria Brandel. Jag ser verkligen fram mot detta! Jag skulle egentligen vilja ha mer än en kväll, men...
Hoppas få lite inspiration och tips för framtida kurser! Jag vet precis vad jag vill förmedla, men jag kan inte få till det på ett bra sätt.


Igår var jag till Hede efter jobbet.
Där lämnade "vi" urinprov och blodprov och så gjorde vi en röntgen. Det första som kollades var diabetes och både veterinär och jag andades ljudligt ut när svaret var negativt. Det har alltså legat där bak och gnagt en längre stund hos oss båda, men vi har inte pratat om det.
 På röntgen, ja där såg vi att det fanns inga ofödda valpar som fanns kvar och spökade. Skönt, men det var jag ändå rätt säker på redan innan... och inte livmodersinflamation.
och just nu är det ungefär det enda som vi vet. Så, nu är det bara att vänta...
Det som oroar mig mest av allt är en skugga som fanns på röngen. Den skuggan gör väldigt ont i magen. Men jag hoppas att det är fett... Cider ska banta lite nu...
Och jag hoppas att alla provsvar visar på en urinvägsinfektion, även om jag inte tycker något stämmer på symtomen för det.
 Det hela började när jag var och jagade älg första veckan. Helt plötsligt började Cider kissa mycket/ofta. På promendaden då jag la märke till det så kissade hon var 10-15 meter kanske. Jag var tvungen att ta henne i kort koppel vid min sida och bara gå... ni kan ju själv räkna ut hur lång tid det tagit att gå 2-3 km annars... Sen kissade hon i husvagnen. Inte ett pip utan hon bara satte sig...
 Totalt har jag kanske varit ut 4-5 nätter på 4-5 veckor. Alltså typ en gång i veckan och det är ju inte normalt, men samtidigt inte... jämt liksom. Kissandet ute är också varierat, ibland hysteriskt ofta och ibland nästan normalt. När jag har jobbat så har ingen olycka hänt. Så skumt!
 Från början avvaktade vi ifall det hade något med en eventuell dräktighet att göra. men så i fredags... jag var ledig. Var ut med hundarna runt 9.00 på morgonen. Åkte hem, började baka. Tyckte att hon betedde sig skumt efter ett tag... men så tänkte jag att hon lär ju säga till riktigt om hon behöver gå ut. Efter en stund lugnade allt ner sig och jag stressade på. Runt 11 så var jag och tittade och i "rummet" under trappen så var det en jättepöl... och då kände jag att näe, det här är inte rätt och så pratade jag med veterinären igen.
Jag hoppas få svar på proverna på torsdag och hjälp mig nu att hålla tummarna för urinvägsinfektion!


Så... sen var det hem från Hede, visa jennifer var jag vill ha grävt för fiber, laga mat, mata höns och iväg på klubben och träna...


Först ut var Allis... och himmel... nu tog jag "bara" ut rutan. La en target i den och så vill jag ha fart. Eller fel, jag började med target utanför och på väldigt kort avstånd. Flyttade ut den och sen in i rutan. belönade bara fart, annars avbröt jag och jag körde på tok för många repetitioner. Typiskt mig!
Men, jag tror detta är rätt väg att gå! Repetera target, belöna massor med fart och fullt ös... det andra tror jag att hon kan nu, ha ha ha... jag pratade också lite peppande med henne innan jag skickade henne, och det ska jag fortsätta med. Det borde kunna få henne på G även på tävling :-).
 Fria följet var suveränt!! Hon hade bra fart och schvung. Bättre position och fokus än på länge. Så härligt att se!! Hela hunden lyser av lycka!!
 Det blev också lite ställande och "nu" som kommando fungerade inte alls... om jag kommer ihåg det ska jag köra "stå" och så ska vi backa bandet lite och fokusera på själva stoppet, så det bara blir superstopp.
 Innan vi gick till bilen så fick hon gå lite på en rally-bana. Nu var den för svår för henne, med en hel del högerhandling (hon går på min högra sida). Men, jag tycker hon gjorde ett strålande jobb när vi försökte! Mot slutet bytte vi en hel del moment mot snurra, då det tillhör det svåraste Allis vet!


Sen fick Lizza komma ut... och himmel...  utetempen var kanske 2 plus och jag hade haft lämpligt med kläder på mig när jag körde Allis. Nu skeppade jag mössan, öppnade alla dragkedjor in till t-shirten och ändå var jag dödsvarm... ha ha ha... man kan väl säga att hon var på G. Högerhandlingen var usel, hon bet mig i handen ungefär var tredje meter... ett under att jag inte är blå idag utan bara har några rivmärken. Antagligen handlar allt om att hon ville väldigt mycket och det var väldigt längesen vi tränade. Men hon är ändå 10 år... Jag blir helt slut!! Och att säga att det var ett lyckat träningspass är väl att ta i... utan jag undrade mer över varför jag anmält henne till en start... ha ha ha... Jag antar att jag får träna lite nu och att jag ska lägga fokus på att få ner henne på jorden. Egentligen är hon väldigt duktig, men man ska ju göra sakerna tillsammans med matte också och helst med åtminstone en tass på jorden. Pucko-hund...  💕


Sen fick Allis komma ut en sväng igen. Vi testade ett täcke som Lena och Dino hade. Mest för att se vilken storlek som de har och vi ska nog ha samma. Det är en typ av torktäcke. Man tar på det och efter 10-15 min så har 80-90% av vattnet hamnat i täcket. Låter toppen för kalla höstdagar när vi är ute och tränar och blöter upp oss. Dessutom så hamnade även väldigt mycket av smutsen där, vilket låter toppen! Så, en sånt ska vi beställa!
 Och innan vi gick till bilen så fick hon en dummy av Lena, en som vi missat att få tillbaka tidigare... och ni kan aldrig ana vad glad hon blev!! Så mallig!! Hon till och med ylpratade (på clumbervis) med dummyn i munnen... jag atar att hon sa tack till Lena :-).


Nu ska jag till tandläkaren innan jag får åka hem och checka av grävmaskinisten där hemma. Hoppas vi får fiber snart...


Hej hopp!

1 kommentar:

Liza sa...

ja herregud vilka gamlingar vi har haha men hellre att de är så 8även om man blir helt slut) än de som verkligen är GAMLA! <3
Ja du, du är inte ensam om att fundera vad vi gett oss in på whohahaha... Nu har jag iofs inte anmält än... Ska jag, ska jag inte, ska jag...jodå, jag SKA!
Kram