fredag 4 oktober 2019

snart helg :-)

Just nu tror jag att jag förstår varför jag inte orkade ta tag i saker och ting i onsdags och varför jag somnade på soffan igår... Jag hade ju lite ont i huvudet igår och betydligt mer idag. Känner mig febrig och inte alls på topp... men, men... det är bara att bita ihop. Undra om Hanna blir ledsen om hon får köra alla hundar utom en...


I onsdags var jag till skogs och tränade med Lena, Monika, Maria och gänget.
 Men nu börjar det bli mörkt väldigt fort och man hinner inte särskilt mycket, speciellt inte eftersm vi måste surra en massa först också, ha ha ha...
 Nu delade vi oss i två och jag började med att kasta markeringar till Hilda och Maria. Och himmel vad duktig den hunden blivit!! Nu är hon ju en vorsteh och kan därför springa "ganska" snabbt... Och det är snabbt ut, leta, oftast nära, men ibland lite vidlyftigare, snabbt gripande och så fullt ös till matte. Avlämnar i hand, men rätt slarvigt... När jag träffade denna hunden de första gångerna så vägrade hon ta något i munnen... leksak hemma, men något annat, nej tack! Och det är därför så himla häftigt att se vilken utveckling det blivit!
men, så kastade jag en annan typ av dummy, en WDC-dummy, den är formad lite som en baseboll och ska vara mer lik en fågel att gripa. När hon nästan var hos sin matte drog hon en extra tur och funderade en liten stund på om hon skulle gräva ner den... och det har jag ju sett förut... tänk när jag tränade uppletande av föremål med Siri, ha ha ha... då hände det titt som tätt... Nu kom Hilda på sig och tog med dummyn till sin matte efter en stund....


Allis fick också markeringar. Med kastaren på ett ställe och varannan gång åt höger o vänster. Supersvårt! Och nu blev det väl extra svårt eftersom det började skymma och blev svårare att se. Vi fortsätter väl så här, hon borde väl lära sig någon gång? Jag vet faktiskt inte hur man löser det... kanske i fullt dagsljus och på kortare avstånd?
Intressant var att Maria hade alla dummys i en hög bakom sig när hon kastade. Men Allis visade ingen tendens till att springa dit och ta en av dem. Hon hade till och med tittat på dem, men sett ut att tänka -nej, inte dem. Kul!
 Jag imponeras också över hur bra hon är på linje. Ja, kanske inte spikrakt och retriversnyggt, men hon springer i den riktning jag säger och kan gå rätt långt. Det är kul att träna när det går framåt!
Nu var detta det som blev, men Allis hade gärna kört ett tag till, ha ha ha...


Vi pratade också om det här med vikter och att vi är rätt dåliga på att träna med olika tunga dummys, så nu har jag varit ut i skrubben och letat fram de tyngre dummysarna :-D.


Igår trotsade jag huvudvärken och tog mig ut på gräsmattan och tränade lite lydnad. Rutan, runda konen och tungapporten :-D. Och ja, jo... jag tog med en av de tyngre dummysarna också.. :-D.


Jag upplever det som att rutan börjar sitta. Jag hade ingen target i och hon sparng, fullt ös ut och det är suveränt! Jag måste dock ropa stanna precis innan hon passerar första rutbandet, annars blir det utanför, ha ha ha... I nästa pass tror jag att jag ska försöka slänga bollen över hennes huvud när hon springer, för att få ännu mer fart! Men, hon stannar väldigt fint, och peppar peppar så finns inga tendenser till att sätta sig.
 På sidan av allt, lite senare så lämnade jag henne stående och sa "ligg" och hon la sig fint alla gångerna. Kanon! Nu behöver jag läsa på om lite avstånd i allt också så jag kan få till det rätt.
 Runda konen gick superbra. Bra fart och tryck. Endast en gång så stannade hon innan och vände tillbaka, annars var det hela vägen runt. Superbra!
 Och en gång "smet" hon och hämtade den nya dummyn som låg där på marken och så väldigt spännande ut... ha ha ha...
Hon hade dock inga problem med vikten och det beror väl troligen på att vi tränat en del med tungapporten nu på slutet. Ja, jo, jag såg på henne att den var tyngre, men det var inget problem.
Tungapporten gick kanon och igår verkade den vara lätt som en plätt!


Hej hopp!

Inga kommentarer: