tisdag 22 oktober 2019

tiiiiisdag....

man vaknar med en besvikelse över att det bara är tisdag, bara att masa sig upp ur sängen 3 (!!!!) tidiga mornar till denna vecka... och sen 2 halvtidiga, ha ha ha...


Jag börjar med att berätta om min hundiga fredag. Jag åkte ju en birt norr om Timrå och var med på en föreläsning av Maria Brandel om Bäst var-dag. Grymt bra och en himla massa kurstankar pluppar upp... :-) och det är väl så det ska vara... och jag skulle nog kunna tänka mig att hålla en kurs inomhus i vinter. En kurs, oavsett ålder, med utgångspunkt omvänt lockande, med sikte mot vardagslydnad, typ... Men, då vi inte har så stor yta så kan inte alla vara med. Det fungerar inte om man har en väldigt reaktiv och utåtriktad hund. Jag ska fundera på den och upplägg ;-).
 Det var inte väldigt mycket prat och mer praktik. Hon hade tre olika individer där på plats ("publikhundar") som hon visade lite olika saker och steg med. Man kan inte säga annat än att belöningen har en enorm betydelse!!! Och inte bara vad, utan även hur.... Riktigt kul att se :-).
OCH man kan väl inte nog repetera... Det hunden gör ofta blir den bra på... alltså biter den dig i armen varje gång ni går fot, så kommer den bli bra på det, oavsett vad du tycker om saken och om du belönar när den väl gör rätt. Antagligen kedjar den bit i armen-sluta-belöning...
Och det här med att gå fint i koppel. Det kräver jobb, mycket jobb, men jag tror det är en bra metod (läs om den i boken Bäst var-dag) och jag tror den fungerar, men den kräver att du jobbar med det.
 Intressant tanke är ju också det att om du arbetar med korrigeringar så får DU aldrig någonsin göra fel, du måste alltid korrigera när fel beteende dyker upp... skulle du missa att belöna rätt någon gång har inte lika stor betydelse (om du tränar positivt).
Ja, mycket tankar blev det :-).


Kl 24.00 svängde jag in på gården, sen tog det väl en stund innan jag kunde lägga huvudet på kudden. Hundar ska ha mat, gå, osv. Jag tittade inte ens på klockan... Sen sov jag urdåligt. Senedrag hela natten, typ... men på morgonsidan blev det bättre och jag sov till närmare 9... DET är längesedan!
Vädret var regn och jag bestämde mig för att inte gräva igen gropen på gräsmattan. Det ligger ju en kabel där i nu, men i ösregn, näe... det blev lite bakat och lite latat.
På söndagen så åkte jag till Härjeåsjön i ett härligt snöfall och så jagade vi några timmar. Det blev rätt blött, ha ha ha... och man blir ganska nöjd sen!


Igår så var jag på klubben och tränade. Två tappra var vi! Och vi tussade på där i snön...
Även om jag inte skrivit ner vad jag har för tanke och hur jag ska träna så har jag en liten plan fram till tävling. Just nu ligger fokus på rutan, fria följet och ställandet. Och det man gör ofta... ;-) och så har jag försökt öka värdet på belöningen, bli gladare och att tänka på hur jag tränar. Rutan ska alltid ha fart och alltså inte nötas. Jag skulle vilja ha en säkrare spring-ut-o-hitta-mitten-på-första-försöket så jag får väl försöka få till några pass i veckan.
Ställandet så ska jag försöka använda "stå" snabbt och hurrtigt och så tror jag att jag får ett snabbare ställande. Igår fungerade det superbra!
Och fria följet är bättre. Ja, jag kan inbilla mig, men jag tycker hon går mycket bättre... jag skulle vilja se vad som händer när vi blir kommenderad också... och så ska jag försöka lägga upp en belöningsplan, så det inte blir belönat på ett och samma ställe hela tiden.


Sen tog jag ut Lizza. Jag trodde hon skulle flippa helt när det var snö på marken, men hon gjorde inte det... hon var rätt skärpt... men ni skulle höra henne... ha ha ha... hon har en massa konstiga ljud för sig när hon går, som ett halvmorrande i flåsande andning. Taggad!? Ha ha ha... vi körde mest linförighet, både på höger och vänster sida. Hon plogar mycket, och det är inte så bra... och ibland har hon lite svårt att se och höra att jag vill något. Hon skulle också väldigt gärna vilja byta bort högersidan mot vänster... Sen kan jag inte komma ihåg vilka rallyskyltar som finns i avancerad klass... så vi lullade mest på lite. Hon borde ju kunna allt, och jag med, det mesta handlar väl om att hålla ihop och gå hyffsat vid sidan.


Cider då... jo,hon har fått svar på sina prover. Blodprovet visade inte på något alls. Skönt! Och igår ringde veterinären och sa att de hittat bakterier i urinen, så nu får hon penecilin, som jag ska hämta ut idag (glömde det igår). Nu har det väl ingen större betydelse... hon är i Ljusdal med Jennifer och kommer hem ikväll.
Eftersom hon är så väldigt skendräktig så tänkte jag att det var bra att åka dit ner och umgås med ungdomarna och få något annat att tänka på. Nu har tyvärr Jennifer kortvecka, men det blev en liten stund iallafall... :-)


Igår på jobbet så tog jag rast före 10 och åkte på Ica och köpte en bok. Boken jag hade förra veckan läste jag ut hemma och sen glömde jag ta med en ny. Det går ju inte att sitta här och inget göra... Jag läste 75 sidor i boken innan jag gick hem... vet ni, det är urtrist!! Jag tycker om när vi är överbelastade och det bara är att hugga in på nya saker hela tiden :-), då finns det en mening med att sitta här.


Hej hopp!

Inga kommentarer: