torsdag 17 oktober 2019

idiotförklarad...

... igår blev jag idiotförklarad, ha ha ha... och jag svarade då att det var tur att jag hade både dem o Liza, så jag slipper slita ut någon, ha ha ha...
Vädret var... regn och 2-3-4 grader. Allt var blött! Och så "tvingar" jag ut mina vänner att träna hund... hade de sagt nej så hade jag åkt och hämtat dem ;-)
 Ha ha ha.. det är tur de ställer upp!! Och vädret kan man ju inte styra över och rätt som det är så är det 2 plus o regn på något prov eller när man ska jaga och då har man säkert glädje av att man varit ute i ur och skur!


Och som vanligt har jag en hund som levererar... När vi tränat klart så sa jag något i stil med... Vad du är på G idag Allis och då svarade Lena, det är hn väl alltid... och det ligger nog något i det!


Min tanke var att inte träna så länge, så jag kunde komma i säng i tid en kväll. Och för ovanlighetens skull så lyckades jag hålla det!
 Plan: dubbla markeringar (jag slänger själv), lite dirigering och stopp.


Nu blev markeringarna väldigt öppna, men det var lite tanken. Jag hade också med mig 2-färgade dummys för att de skulle synas ordentligt.
När jag läste på så är det svårt att få en klar bild över hur det går till. I min värd så ska hunden lösa det själv om det är markering. Men, det verkar som att vi ska kunna bestämma vem de ska hämta först och i vilken ordning om det är flera. Då blir det mer linje i min värld, men allt flyter väl ihop kanske.
 Nu fick hon bestämma på de första och sen styrde jag upp en gång. Båda sätten fungerade kanonbra!


Sen körde jag lite dirigering höger-vänster och hon lyssnade snällt. Jag gjorde inkallning mellan två dummys, blåste stopp när hon var i mitten och dirigerade sen ut henne åt ett håll. Sen lämnade jag henne där hon lämnade av och flyttade mig ifrån henne så hon kom mellan mig och den dummyn som var kvar och jag skickade henne "ut", även detta gick lätt som en plätt.

Svårare var det när jag lämnade en dummy, slängde den jag hade åt en sida och sen försökte få henne rakt ut bakåt och skita i den jag nyss kastat. Riktigt svårt och det tog ett tag innan hon lyckades med den övningen. Så, den ska vi köra mer! Och kanske i dagsljus, ha ha ha...


Sen gjorde jag lite enklare övningar med stoppsignal och tennisboll också. Och egentligen är det väl bara den första som är lite svår, sen vet hon ju vad som väntas. Men, ju fler repetitioner, desto bättre fatsnar det hoppas jag!


 Mitt nästa jaktträningspass ska bli något liknande tror jag!


Eftersom jag kom i säng i tid igår, men inte fick sova i tid på grund av en vaktande Cider (!!!), så hoppas jag på en tidig kväll igen :-). Idag ska jag se om jag kan få någon ordning på det som är grävt för fiber där hemma, kanske få in sängen...


Hej hopp!

Inga kommentarer: