onsdag 20 mars 2019

zzzz...

Himmel o pannkaka... Hur kunde jag leva så här!??


Just nu är jag sjukt sugen på att träna hund!!! Problemet är... och antagligen orsaken också... att min träningskompis har tagit mammaledigt... eller ska jag säga att jag tvingat min träningskompis att ta mammaledigt och att jag just nu allvarligt funderar över hur länge jag ska tvinga henne att vara där!? ;-).


Nu börjar jag i två ändar som vanligt... ha ha ha... kul att du tittar förbi och läser mina förvirrade tankar!


Allis är dålig i magen och efter att det varit i några dagar och om jag fårstått allt rätt så är det i den mest påfrestande delan av diandet just nu, precis när de små ska lära sig äta riktig mat och de behöver massor med energi... var tog jag vägen nu? Jo, ... så börjar jag bli orolig och TRÖTT! Jag har ju varit ut 1-4 gånger per natt... Inatt slog vi rekord med bara en runda ute... även om konsistensen tidvis har varit helt ok, så har det inte riktigt varit rätt... Hoppas vi är på rätt väg nu!
Anledningen... ja, antingen är hon känslig mot valparnas bajs, eller mot deras mat (som hon inte får äta, men hon äter ju bajset) eller så är det bara något helt annat!
Det skulle också kunna vara så att hon tycker det är jobbigt att jag inte är hemma och hos henne hela tiden, men då borde det ha lugnat ner sig i helgen, men då var det nog som värst...


Det märks också att hon vill vara med mera... så igår fick hon vara med på nedervåningen en del och jag tror hon tycker det är mysigt. Tanken är att senast i helgen flytta ner de små dagtid. Jag tog in lim (undra om det är ok) och en golvmatta igår. Detta ska jag lägga in under trappen och så göra i ordning där. Jag inbillar mig att det ska gå hyffsat lätt att stänga in dem där dagtid när jag jobbar, för i valplådan, där är de inte kvar många minuter till... ha ha ha...
Jo, golvmattan... plötsligt händer det... Jag skottade mig in på loftet igår, mätte rummet där mattan ska vara, försökte mäta den ihoprullade biten som blev över när jag gjorde hönshuset... och vet ni... det är bannemig så jag tror att den passar!! Sån tur kan jag väl inte ha!?


Jaha, till den här Allis-storyn så hör väl också att hon inte längre går in till dem på dagen när jag är borta... eller jag tror det... igår såg jag henne inte hos dem en enda gång när jag kollade (har en kamera) och än har jag inte sett henne idag heller... men... det är ju inte så mycket jag kan göra åt det... när jag kommer hem ger jag dem vanlig mat och sen tvingar jag upp henne och lägger henne. Om hon får betsämma står hon och då når inte de minsta... Näe, det är inte helt enkelt med allt... ha ha ha... Men, de är tysta och snälla och ser ut att ta dagen med ro och det kanske underlättar för kommande ägare att de inte är van vid så mycket aktivitet på förmiddagarna ;-). När jag kommer hem är det full fart en stund och det är otroligt roligt att bara sitta där och titta... :-) 


Just nu har vi ett fantastiskt vårvinterväder ute och det gör ju att jag mest av allt längtar (till kojan ;-)) ut. Igår tog jag mig friheten att smita ut efter att jag matat de små och röjt lite hos dem. Jag hoppas o tror att jag kanske kan hinna med en stund i solen idag också. På en stol, med en bok... och då jag närmar mig slutet på denna fantastiskt spännade bok så vill jag ännu mer!!!


Förra veckan och tidigare i veckan så har jag jobbat in lunchen. Detta är inget vi egentligen får göra, utom möjligen om det skulle vara något speciellt... Jag tycker ju det är speciellt i 8 veckor, men det är jag väl rätt ensam om, ha ha ha... sen är det lite synd att det blev just nu, när Allis inte mår så bra... men , men... det handlar ändå om 30 minuter, inte två timmar extra...


I söndags så var det en rätt.. annorlunda dag... det var en gräslig natt! Klockan sju var jag ut för fjärde gången och då var jag rätt slut... och iställetför att kliva upp följde jag order och gick och la mig igen. Klockan 9 klev jag upp (sovit halva dagen... inte likt mig!) och då fanns det kaffe, ifall jag skulle vakna, men jag borde sovit en timme till... OCH både Cider och Lizza hade varit ute på morgonrunda 💕 . Inget jag är bortskämd med direkt...
På eftermiddagen hade jag kurs och kursavslut med ett helt fantastiskt gäng OCH jag fick en blomma och choklad (Polka & lakris)... TACK!!
 När jag skulle hem ringde P-O och frågade om han skulle skotta åt mig... Ja, tack sa jag... och sen ringde jag grannen för att höra om jag fick parkera där medan det blev skottat... och ja, det gick bra, men... han hade skottat den tunga biten åt mig redan!! Vilka underbara människor det finns!!! TUSEN TACK för hjälpen!!  Sen blev det en räkrulle till middag och det är bara såååå gott! TACK!


I måndags var jag och Cider på måndagsträning. Vår inomhusmatta på klubben börjar lukta otroligt mycket, vilket märktes även på kursen på söndagen då ett par av hanarna började klappra tänder (löpklapper) och jag hoppas verkligen att de med löptikar respekterar att de inte får vara på mattan...
  Nu är ju Cider sån som blir störd av alla dofter och även de dofter som inte finns... Då prio ett med henne är inkallning så utnyttjar jag alla dofter, men jag gillar verkligen INTE att hon sätter ner näsan, så jag är lite tveksam till min metod...
Cider är väldigt följsam, men nyfiken på både människor och hundar och hade jag inte stenkoll så skulle hon kunna ta en runda och säga hej... Jag tycker dock hon skötte sig strålande och vi jobbade även en del med att störa en del av våra träningskompisar som vill ha störning!


Ikväll är planen att åka till Sveg och träna apportering. Jag orkar nog inte så länge, men en sväng ska det bli!


och sen borde jag ta tag i det här med att göra en plan... Sitt o sitt-kvar i alla lägen med Allis... hmmm... det ska ju finnas en massa filmer på you tube, men hur hittar man dem? Jag är verkligen kass på det där...


Hej hopp!

Inga kommentarer: