tisdag 26 mars 2019

Måndag!

Igår var det måndag! Måndagar innebär oftast måndagsträning på klubben, och givetvis var jag dit, men först...


Alltså, jag kunde inte hålla mig längre... Jag skulle kunna skylla på Anette och Lena, ha ha, men det är bara dumt, då det var ett helt eget beslut...
Anette skrev på instagram (#clurotts) att jag skulle ge mig ut...
Lena... TACK! Du är en verklig inspiration och du har så rätt!
Lena är superduktig och tränar mycket och regelbundet med sin Dino och de är otroligt duktiga! Så skrev jag det till henne och hon svarade att hon måste träna (har bla anmält till kurs och ska snart starta på prov (hoppas jag, ha ha ha...)) men ju mer hon tränar desto bättre blir han och då blir det ju roligare att träna också. Och mer sanning än så kan det väl inte bli??! Fast man ska kanske lägga till att bra träning ger resultat och med resultaten blir det ju så mycket roligare....


Mitt största problem med Allis har varit/är sitt i uppflog. Och det handlar inte bara om att jag har en skruvad hund, utan mest och mycket handlar det om att jag inte tränar det och mycket av det bottnar i att jag inte har en jäkla aning om HUR jag ska träna... Men blir det bättre av att jag sitter här och säger att jag behöver en plan, jag behöver tips osv? Nej. Vi måste ut och träna!! Jag vet också att hon blir helt galen och får proppar i öronen när det är viltdoft... Hur svårt kan det vara? Och de4t enda som jag faktiskt VET är att det inte kommer bli bättre över att jag sitter och gnäller över att jag borde göra en plan... Sen kan jag ju ärligt säga att det är svårt att göra en plan när man inte vet hur man ska träna på saken...
Men, jag skulle ju kunna göra så här:
Plan:


  • Leta filmer på YouTube där de visar sitt och stadgeövningar
  • Lista vad hon har svårt för
  • Lista olika övningar som vi kan göra
  • Ta tag i den jäkla träningen!
Innan vi gick på mammaledigt så började jag ju i klubbstugan med tasstarget och stoppsignal och där jag ju även kunde lägga till en dummy längre bort eller på sidan av henne för vidare dirigering. Och, helt ärligt, klarar hon inte det, hur ska hon då klara ett sitt i uppflog?
Nu var vi fortfarande på väldigt grundläggande nivå, där jag först repeterade 17 tasstargettramp,och sedan la till stoppsignalen 58 gånger och sen la jag till dummyn en gång, sen började jag om... OCH allt skedde väldigt när mig... Den här övningen ska jag utveckla! Den ingår i min plan... Och skulle alltså hamna under övningar vi kan göra....


Igår tog jag alltså med mig en mycket lycklig Allis ut på täkten och körde lite enkla apporteringsövningar, musmattetramp och övningen ovan. Ja, vi misslyckades den första gången, men hon köper när jag plockar ur dummyn ur hennes mun och gör om. Och på nästa försök så gör hon rätt. Nu körde jag inga avstånd, för jag tycker inte hon ska springa så mycket, hon är ju ganska otränad och har stora tissar som hänger och slänger... men, jag tog tag i övningen!


En annan övning som jag ska ta tag i är att jag ska vittra in marken vi kör på med en tjädervinge och sedan köra lite enkla övningar. Om det behövs så får jag ha koppel eller lina på, men det ska göras! Det kommer i viltdoften bli inkallning, sitt och fotgående, kanske någon enkel apportering. Detta ska jag dock inte göra nära vägen... ha ha ha... Men, det SKA göras!


Ni ser, nu har jag två övningar ;-).


Cider fick följa med till klubben och träna. Det var rätt rörigt och skällit där igår. med andra ord, helt perfekt miljö att träna hund i! :-), fokusövningar blir lite svårare och jobbigare... inkallningarna fler, då Cider måste titta på allt och alla... Men, jag tycker verkligen att hon är duktig, eller ja, det har jag ju alltid tyckt. Med henne handlar det ju mest om att upprätthålla intresset för mina övningar (önskar jag kunde skriva våra övningar).
Vi körde förutom inkallning även en del övningar för lydnadens startklass och rallyns nybörjarklass. Och ja, hon är duktig, lite väl yvig ibland (varför blir alla mina hundar så??), men om jag klarar av att hålla hennes fokus och inte tappa den till nosen och alla dofter så tror jag att hon lätt skulle fixa starter i de lägsta klasserna... och jag antar att det bara är att ge sig ut på tävlingsplanen och se om jag klarar det!? Kanske ska jag se om hon klarar några moment utan belöning mellan först? Äh, går det så går det ;-)


Idag hoppas jag på en lugn eftermiddag där allt flyter på. Jag har för första gången på över ett år en förkylning som är lite mer än bara i bakgrunden... Har ont i halsen, hosta och känner mig otroligt trött... Hoppas jag hinner sova lite middag idag... Och så ska jag se minst en film på Youtube och skriva en anteckning som jag ska visa er imorgon!


Hej hopp!










Inga kommentarer: