måndag 25 mars 2019

Allis

Allis har nu blivit clumber spaniel... phu! Och jag är bortskämd med en väldigt snäll hund som aldrig hittar på något... MEN det visar också att min teori stämmer...


Clumber spanieln är en arbetande hund!!


Allis är uttråkad. Hon har varit mamma nog nu och behöver få använda huvudet till något vettigt. Hela hon säger det... och hon behöver få någon lite längre promenad... göra av med all energi som hon samlat på sig... hur man nu kan samla energi när man inte får behålla maten särskilt länge... men jag vet också att det är lite av en ond cirkel, får hon inget göra så blir hon lite stressad och det visar sig i magen också.
Nu är hon bättre, vi är inte ut flera gånger per natt och jag har matat på ganska ordentligt i helgen, och det är skönt.


Beroende på hur min eftermiddag blir så kanske jag hinner gå ut och göra någon apportering med Allis, hon skulle verkligen behöva det (och jag med ;-) ).


Vad hon hittat på?! Hon plockar döda blad från blomman i fönstret, hon gör inbrott till vedkorgen för att äta ved, hon har hoppat upp på bänken för att sno valparnas mat, hon försöker sno gardinomtagen (med tofsar på), hon har slaktat en petflaska som hon hittat... och Allis är ju normalt helt osynlig inohus, och JO! Hon skäller... Hon vill inte vara uppe, hon vill inte vara nere, hon vill gå ut, hon vill ha mat... phu!


Valparna är drygt 4 veckor och ska ju nu behöva henne allt mindre. De får mat 4 gånger per dag, om än lite ojämt fördelat med tanke på mina arbetstider... och de äter allt bättre. Nu ska jag bara öka maten fram till leverans och minska Allis diande...


Givetvis ska jag fortsätt träningen med Cider också! Jag har mina mål med henne också, även om de är mer långsiktiga... Jag skulle verkligen vilja få till inkallningen...
Och ett tag till så är det Cider som kommer få följa med på måndagar och onsdagar :-)


Hej Hopp!

Inga kommentarer: