fredag 22 mars 2019

krasch...

I... onsdags när jag kom hem från jobbat var alla de små lika lyckliga som vanligt och jag vill minnas att alla slängde sig över maten, precis som de ska göra... Sen var det en som var risig... rätt snabbt måste det hänt... och det var den största valpen.
 När det var dags för kvällsmat så ville han inget ha, bara sova... Gissa om jag hade panik!! Så sprutade jag in lite vatten i hans mun och efter en stund så drack han vattnet som jag sprutade in... phu! Men han var fortfarande bara stilla och sovande... jag testade samma sak med välling (valpersättning), men då ville han inte ha... Jag kan lägga till att före vattnet hade jag prövat lägga han hos Allis, jag tröck ut mjölk, öppnade hans mun och la dit han, men han ville inte, bara rulla ihop sig och vara nära...
När jag gav de andra små mat och de åt glatt så ringde jag veterinären... Vi kom överens om att testa få i han lite till och avvakta en halvtimme och se vad som hände. Nu minns jag inte om jag fick honom att dia lite då, men jag tror det... iallafall var min anttliga uppgift att ge han vätska i någon form under natten. Ofta och lite... och då mina senaste nätter bestått av att gå ut med en bajshund, så förstår ni... phu! TACK och lov behövde jag inte gå ut med Allis den natten...
Igår så åkte jag och jobbade, men planen var att åka hem i tid för att vätska upp den lilla... han sög själv nu, men inte så länge och ville fortfarande bara sova...
 Under förmiddagen ringde jag upp den rätta veterinären och vi bestämde att jag skulle fortsätta vätska honom, men ersättning var inget måste, han är ju stor och kan äta... Till min stora glädje var Allis i valplådan nästan hela förmiddagen och jag lyckades tyda ut att han åt åtminstonde en gång... Och min tanke var att nu mådde hon bättre och ville vara med sina små...


När jag kom hem så såg jag att anledningen till att hon satt i valplådan att det trillat omkull ett kompostgaller, ha ha ha.... Men, det var nog väldigt bra för sjuklingen!
När jag kom hem så var han på benen igen!! SÅÅÅÅ skönt!! Han var inte helt pigg, men han mådde betydligt bättre och gjorde till och med något enstaka bus-hopp! När jag försökte ge honom vatten så kände han lukten av mat och då hade inte han tid att dricka... ha ha ha...
Anledningen till att han var dålig... ja, antingen vätskebrist eller förstoppning är min gissning...
 Nu jobbar jag ju igen, och Allis ligger på golvet igen, men jag hoppas att det inte blir lika igen... jag försöker fylla på maten med mer vätska nu.
 Sen är de små rätt roliga... När jag är på jobbet så ligger de stilla och sover. De försöker inte klättra ut till sin mamma. När jag är hemma så försöker de klättra hela tiden och igår var det en liten (sjuklingen!) som klättrade ut på kvällskvisten när jag inte var där uppe.


Jag började lägga in en golvmatta i rummet på nedervåningen igår och jag hoppas att jag blir klar idag, då kan de flytta in imorgon och det kommer bli superbra!


I onsdags så var jag och Cider på Sveg och tränade apportering och lite annat med Lena, Dino, Maria och Hilda. Det märks så väl att Cider är en helt annan hund än Allis... så... hon sprang fram till Maria och sa hej, helt oberörd av att Hilda var där. Tur de är snälla hundar, ha ha...
 Det blev lite fot, lite inkallning och lite apportering. Det är ett lite svårare ställe med mycket dofter av hundar och annat.... men ja, förutom att jag fick säga till henne ett par gånger när hon tänkte springa och lukta när hon hämtade dummyn så är jag riktigt nöjd med henne.


Hej hopp!





1 kommentar:

Liza sa...

Åh fy vilket panikartat dygn! :O :O Vilken tur att lillen mår bra nu <3 Håller tummarna att det blir lugnt nu framöver och att allt bara flyter på så du får sova. :)
Kramar <3