fredag 2 november 2018

fucking jävla skitdag!

Kan man skriva så?


Innan jag skriver om onsdagens träning måste jag bara skriva något om igår...


Det har nu gått ett år (igår) sen den bästa fick somna in... Stjärnan, klippan i mitt liv... hon som ALLTID fanns där... och löste hon inte uppgiften, så såg hon till att man fick sig ett gott skratt, ha ha ha... Älskade hund... det gör fortfarande gräsligt ont!!
 Den busiga blicken och den ALLTID så glatt viftande svansen...
Tänk, vad vi än gjorde så viftade hon på svansen :-) och alla busiga påhitt... jag saknar dem!! Jag saknar att hitta fruktskålen på golvet, skal efter bananer i buren och annars helt utan fruk-spår, jag saknar söndertuggade fjärrkontroller, försvunna hårband och alla sönderslitna hundbäddar. Jag saknar braket när älgsteken "hoppar" från köksbänken och i golv, en slaktad plånbok och att behöva lägga 10-15 minuter av promenaden på att försöka byta riktning.... Jag saknar viljan att alltid göra sitt bästa, tassarna, öronen och den där underbara svansen. Jag saknar "min" Bira!


Onsdagsträningen då, om jag nu ska överleva det här...
För hur det än är så lämnade hon kvar något riktigt riktigt bra, även om hon inte viftar på svansen lika mycket (eller ens i närheten) :-).


Nu är det ju jakten som är fokuset på onsdagar, men för första gången någonsin så la jag in väääldigt mycket lydnad!
Runda konen... jag får banne mig inte till det och hade väl nästan gett upp hoppet... det fungerar till kanske 3-4 meters avstånd om vi börjar nära... Men på något konstigt vis så... När vi var klar sprang hon glatt 15-20 meter, rundade konen och tillbaka!!! Sjukt härligt!! Men, jag vet ju inte om det var en tillfällighet eller om det faktiskt fungerer nu. När hon rundade (närmare) så började jag tokspringa och jubla åt andra hållet så hon fick springa ikapp mig... jag vet inte om det var det, eller om det helt enkelt lossnade...
 Ställandet fungerer, men det skulle behöva vara snabbare... och nu var det en gång som hon inte stod kvar... rutan har jag inte tränat på typ en vecka, läggande fungerar. Jag testade avlämningar i apportering med dummy och det satt, vi skulle ha tränat ett hopp eller två...
  Sen körde jag också lite linjetag (med dummy bakom snö), med tanke på ut i rutan... Om det har något med varandra att göra, det vet jag inte... ha ha ha... och så körde vi lite dirigeringar och på det börjar hon bli riktigt bra, även om vi bara kört höger och "ut" (vänd bakåt o spring) ännu. Jag skulle faktiskt vilja testa på dolda dummysar, som hon inte vet av... men jag ska kanske öka avstånd och lägga till vänster först :-).


Hej hopp o njut av helgen!!

1 kommentar:

Liza sa...

❤❤❤