måndag 5 november 2018

Först...

...vill jag  bara säga STORT GRATTIS till Liza o Amic!! De fick uppflyttningspoäng på tävlingen i fredags (Startklass) och en 5 placering (av 17) om jag minns rätt... Att resultatet skulle komma, det betvivlade jag inte ett ögonblick! Det största GRATTISET är för att Liza vågade sig ut på lydnadsplanen igen!! Du är fantastisk!! Och ett nästan lika stort GRATTIS får de för resultatet ;-)...


För oss då?? ha ha ha... jo... ha ha ha...
Jag börjar från början... Vi lottade startorningen. Det är lite roligt, så som man alltid gjorde förr liksom... och jag sa till Liza när de började lotta att du ska se att jag får nummer ett... Det var nämligen så, att Allis var ensam i sin klass och skulle gå i klassen innan... Annars har jag inget emot att ha nummer ett, men det hade varit trevligt att slippa stressa... Nu kan jag ju säga att Västra Medelpads brukshundklubb är fantastiska och gav mig den tid jag behövde, man på något sätt blir man ju lite stressad ändå :-). Nu skyller jag inte resultatet på det... för det har inget med det hela att göra över huvudtaget!! ALLT handlar om Lizza... ha ha ha...
 När jag klev av lydnadsplanen kom en tjej springande och frågade lyckligt hur gammal min hund var... Hon hade stått och tittat och trodde att jag skaffat mig en valp... ha ha ha... vilket hon också sagt till de andra i publiken... ha ha ha... 9 år svarade jag och hon tappade hakan... ha ha ha...
 Nu är ju Lizza rätt lätt i kroppen och tillsammans med hennes beteende så kan man lätt missta sig!


Följsamhet: 7 (hoppar, pos, bra kontakt)
Inkallning: 10
Sitt under marsch: 0 (ej stilla, vänder)
Apportering: 9 (avslut)
Fjärrdirigering: 0 (lämnar platsen)
Hopp över hinder: 10
Helhetsintryck: 9 (mycket fin kontakt)
Totalt: 132 poäng Godkänd och 14 plac/17


Ja, förutom att hela Lizza var som på nålar och därför kunde ha max 1 tass i marken under hela programet så bjöd vi på ett av dagen skratt! I alla fall hos domaren, tävlingsledaren och mig! Sitt under marsch är skit! Vi har tävlat rally x antal gånger och år... där finns momentet, men plötsligt har hon liksom glömt hur man gör. Jag är inte förvånad, för hon har gjort precis samma sak på träning också. Hur svårt kan det va!??
Men fjärrdirigeringen... ja jösses... Vi ställer upp, hela hon är som en bomb... tävlingsledaren säger kommendera, jag öppnar munnen och hinner kanske säga "ll", så tar hon ett jätteskutt framåt och jag är ju mitt i ordet och fortsätter med "igg" och då inser hon vad jag säger, mitt i språnget och då lägger hon sig... ha ha ha... så där ligger hon, jättefint 1 meter framför mina fötter... PUCKO!! Ha ha ha...
Och allvarligt... vem kan hålla sig för skratt då??


Allis då... Hon var ju först ut, vilket jag inte riktigt räknat med... det var tre anmälda i klass 2 och de skulle ju gå före oss. Först var jag kanske lite besviken... men vad f-n!! Jag kom på ca 4 veckor innan tävlingen att vi skulle tävla och jag började lära in de nya momenten något senare... ALLIS ÄR GRYM!! Av 11 moment nollade hon ett... (och där bjöd vi på skratt ;-) ) ETT ynkligt moment!! Och egentligen har jag funderat en hel del på om jag ens skulle gå vidare med lydnaden... brukset är ju otroligt mycket roligare... Tanken fanns att starta någon mer startklass, för att hon skulle få tävlingsvana. Jag upplever henne fortfarande som väldigt tittig och som att hon vill ha koll på allt omkring, men i fredags var detta mycket bättre!!


Fritt följ: 5,5 (släpper i språng, ex komm, släpper pos, sent sitt)
Ställande under marsch: 7 (dk huvud, vänder sig vid återg)
Inkallande: 7 (ex komm in, snett avslut)
Sätt el läggande under marsch: 9 (linje, ngt snett)
Sändande med läggande: 0 (går ej)
Apportering 9 (varför står inte!!)
Fjärrdirigering: 7,5 (ex komm)
Inkallande m hopp över hinder: 7 (ex kommando, avsl)
Sänd runt kon: 5 (ex komm, ngt struligt)
Sittande i grupp: 9,5 (trampar om)
Helhetsintryck: 7


Och nu då... Jo, jag är sjukt sugen på att testa igen!!! Jag menar... nu kan vi träna hela vintern och om jag då lägger upp en ny plan så borde jag ju kunna få ihop det!? Eller hmmm... jag har precis raggat på en hane till henne... men, ja ja... vi har ju ändå flera månader på oss att träna innan nästa tävling! Och då borde man ju kunna få till hållbara moment!
 Vår enda nolla... var ju rutan. Först var hon otroligt trög i starten, kanske nollade vi redan där... (3 kommandon?) sen sprang hon ut till vänster, rundade en kon som stod där och ut till det bortre vänstra hörnat av rutan och den plockade hon upp och så påbörjade hon en apportering av kon och rutband till mig... Nu kom hon inte så långt innan hon släppte... ha ha ha... tur det inte var fler hundar i klassen ;-).
 Jag tycker kanske det var lite för mycket extra kommandon och det är inte bra. Endel av dem var för att jag inte tänkte på vilken hund jag hade och sa tex hopp istället för Allis... Skärpning på matten!!


Hej hopp!







1 kommentar:

Liza sa...

Tack! :D Ja tänk att jag vågade mig ut igen :O Varför vet jag egentligen inte men det var ju tur att jag gjorde det, haha. Nu är jag också sugen på någon mer och jag hoppas att min känsla inte är borta till våren.
Grattis även till er med debut i två klasser :)
Ja Lizza's fjärr är det nog inte många som klarar av hihi ;) Hon borde egentligen fått stilpoäng på den :D
Nu j-klar kör vi i vinter!
Kram