fredag 30 november 2018

freeeedag!!

Det känns verkligen så nu... så underbart fantastiskt!! Samtidigt är min helg överfylld, vilket känns liiite jobbigt, men det blir säkert helt fantastiskt! Jag har inget inplanerat på förmiddagarna så jag kan säkert få sova länge ;-), ha ha ha... I helgen kommer jag ha alla "mina" 4 barn hemma :-). Johan och Lotta kommer ikväll/natt någon gång (jag sover säkert), Jennifer är redan hemma och kanske Johan också, ha ha... De två sistnämnda ska på julbord ikväll och imorgon kväll ska vi på funktionärsmiddag och Johan har lovat att köra dit oss :-), och hem... ;-).
På söndag har de gröt, skinka och tunnbrödmackor på gammelgården, så då ska iallafall jag och Jennifer dit och äta... och så har ju denna helgen också typ gått över.


Förkylningen då!? Jo, just nu sitter jag här och nyser och snörvlar... ha ha ha.. näää... så illa är det inte! Igår kände jag mig risigare än idag. Ni vet, jag har ju mitt eget sätt att stoppa förkylningar, eller försöka stoppa dem...
Och det leder mig in på programmet som jag kört på FMTK, försvarsmaktensträningsapp. Jag fixade kom-i-gång-programmet!! Det handlade om att komma igång att springa och med slutmålet 5km. Två pass i veckan byggde upp löpningen och mellan där var det ett "gympass", men med enbart kroppen som redskap. Jag är rätt stolt över att jag fixade det! Så när jag var klar funderade jag lite om jag skulle fortsätta med nästa program "3-pass-i-veckan"... Vintern är ju på väg in... att springa i mörker och på isiga vägar och med någon decimeter snö på vägen känns inte sååå lockande... MEN jag vet ju att jag är otroligt lat och om jag ska lyckas hålla i löpningen, måste jag ha något som drar mig ut...  så, jag hoppade på detta program också! Och förra fredagen sprang jag, på söndagen "gymmade" jag och så skulle jag ut och springa nästa pass i tisdags... gissa min chock!? Det var ett gym-pass till... och en sak är säkert... springa en gång i veckan räcker inte för att hålla min kondis igång... Det blev då ett pass med löpning som fick klämma sig in ändå och sen fick jag knöla in gympasset i onsdags och så var jag ut och sprang igen igår...
Och! Jag tror att det här med att gå/springa när man är på väg in i förkylningar håller allt på lite avstånd... Jag hoppas det iallafall! Ha ha ha...
Igår på morgonen kände jag mig rätt risig, idag mycket bättre... Men igår eftermiddag hade jag en rätt häftig träningsvärk... den är tack och lov något bättre idag... kanske dödar den mig när jag kliver upp från jobb-stolen... vi får se, ha ha...


Nu skulle man ju kunna tro att jag ordbajsar en massa bara för att dölja det här med hundträningen och att det som vanligt inte blivit som jag tänkt mig... meeen.... jag var in på Sveg i onsdags och tränade!
Det blev lite fotgående, vi tränade stopp, linjetag och inkallning.


Plötsligt händer det! Jag har ju slitit mitt hår... jag har försökt få till inkallningen på pipa, men hur jag än gjort så har hon suttit kvar, jag har mixtrat med detta och testat 1000 olika saker och gah! Varför fattar inte hunden!? Jo, ibland har hon kommit, en eller två gånger, sen har hon suttit/stått kvar igen. Och så plötsligt en onsdagskväll så där.... vips så kommer hon varje gång jag visslar inkallning och jag fattar verkligen INGENTING! Men, ingen är gladare än jag!! Hoppas det håller i sig!


På stoppet har jag ju börjat lägga upp det så som man gjorde när man tränade inkallning med ställande på den gamla goda tiden (och kanske nu också?), jag lägger en dummy, går en liten bit, lämnar henne, går en bit till, ropar och blåser stopp (och använder handtecken) och belönar med att hon får apportera dummyn. Detta blir ju också träning av "ut" (rakt bakåt).
Nu har jag inte lagt till några avstånd ännu, men jag tycker att det fungerar rätt så bra. Någon enstaka gång går hon lite långt innan hon stannar, men då gäller det ju att jag bryter henne och inte belönar det.
 De "vanliga" apporteringarna blev mer linjetag, då det var väldigt svårt att se var i mörkret de landade... och det var väl lite si och så med hur det fungerade... jag måste verkligen lägga mer krut på dirigeringar och linjer!


Hej hopp!

Inga kommentarer: