tisdag 6 november 2018

planerar

Planerar, sliter mitt hår, planerar, bryter ihop, ringer en vän, planerar, hoppas.... ha ha ha...


Ja, jag försöker hitta en lämplig hane till min Allis... det är inte helt enkelt... Fy bubblan för att avla på en liten ras... Jag har ju mina kriterier, men typ ingen annan har samma kriterier och då är det ju helt omöjligt att hålla på det man tycker själv! Och sen... alltså alla är ju släkt, och de hundar som är mindre släkt och är röntgade, de lever inte längre :-(. Men, det är otroligt många som inte är röntgade... och då blir ju alla låsta till samma hanar, oavsett vad man vill...
Och till det så är det många som är mot korsningsprojektet (som var typ 2001?) och som därför absolut inte kan tänka sig att låna ut sin hane...


Nu ska jag göra ett nytt försök igen idag! Phu! De är liiite mer släkt än vad jag tänkt, men jag vet inte vad jag ska göra annars! Kanske ska man börja se sig om, hitta en tolk och ta in en hane själv... Kan jag ta en kull på Cider och en på Allis så kan man kanske få det att gå ihop, ha ha ha...


Igår var det måndag och två taggade var vi :-). Jag o Liza... åtminstonde jag var lite avmattad efter tävlingen, men det är ju nu man har chansen att bygga upp något mer hållbart :-), fast det är svårare när man inte har kniven på strupen ;-).


Allis fick komma ut först... Vi körde runda konen först. Tanken är att nu nöta den tills den sitter och då börja med rutan igen... Runda konen gick kanonfint! Vi började på kanske 4 meter och ökade avståndet till säkert 20-30 meter. Vi gjorde lite annat, jag testade igen (från ett annat håll) och det fungerade då också. Härligt! Sen hade jag ett par bakslag också och hon sprang bara fram och tillbaka, men inget stopp... vi fortsätter jobba på :-).


Vi körde också en del fritt följ, läggande och ställanden. Jag antar att om jag jobbar en del med dessa så kommer det släppa :-). Jo! Vi appporterade också, mest för att kladda ner apportbocken åt Amic ;-).


Lizza fick också komma ut... Jaaa... energi har hon, men jag blir GALEN på att hon ska äta gräs, eller snarare grästovor hela tiden. Det gör mig galen att hon ska göra det när vi går på promenad, men att hon ska göra det när vi jobbar... morrr...
 Sitt-gå-runt och hunden kunde helt plötsligt sitta kvar!! SKIT!! Superstadigt, jag slet, drog, knuffade och hon satt... jaha ja, det var liksom dags för poletten att trilla ner nu... ha haha.. då kanske man kan ge sig in på det igen... ;-)
 Fjärren fungerade fint och så pysslade vi lite inför en eventuell rallystart... det vore rätt kul att se om hon kan hålla ihop...
 Alltså, Lizza är superduktig!! Väldigt mycket gör hon otroligt fint och med en härlig fart... problemet är att hon ibland vill liiite för mycket och inte riktigt har tid att vänta på mitt kommando och ibland så "vet" hon ju vad hon ska göra så hon lyssnar inte riktigt på vad jag säger... och tyvärr händer det lite för ofta, ha ha ha... men roligt har hon...


Idag blir det promenad/jogging och sen till kvällen styrelse(eller medlems?)möte.


Hej hopp!









Inga kommentarer: