tisdag 10 november 2015

småskruttar & elefanter

Om Allis och Cider är småskruttar måste ju Lizza vara en elefant!? Eller??

Efter att ha pratat med Amstels husse och matte och blivit mobbad över mina små (tunna) hundar och fått ett mess med Sveas vikt så var jag tvungen att gå upp på vågen... och jag hade minsann ökat i vikt ;-). Dax att länga promenaderna... Cider väger 20,5kg och håll i hatten nu... den där tunna lilla synålen som jag har... Allis, hon väger 20kg! Och var sitter de kilona?? Nu kan ju ingen av dessa damer jämföras med övriga, men ändå... Hur gick det här till och vad händer nu?? Cider låg kvar på 18kg ett bra tag efter 1 års dagen...

Jag var ju på klubben igår och hade en date med en trevlig schäferkille. Jag oroade mig lite för det. Jag är lite dålig på att kommunicera och har hört rätt mycket om FM-hundarna... Men, han var typ en Allis, med lite sämre koll på sin matte och lite ljudligare. Hoppas jag kan hjälpa till att få honom att landa :-).

De egna då... Började med Lizza... Idag stod lek på schemat! Och självkontroll.... vi lekte, hon fick släppa, hon fick erbjuda ett frivilligt sitt, jag retades med bollen och hon fick ta den på ett "jah" eller så blev det "ojdå" om hon glömde bort sig och klev upp. Kul träning, både för henne och mig :-). Detta gör jag för att få ett stadigare sitt (och ligg). Det har varit si och så med stadgan nu på slutet och mycke tjuvstarter.
 Sen blev det just ligg kvar och nu gick det galant! Inga försök att krypa framåt! Det blev också en del linförighet, både före och efter och det var rätt varierande resultat... Oavsett så känns det bättre nu! Mera LEK!! ;-)

Bira... ha ha ha... hon är rolig hon! Hon gör allt med sån enorm glädje, så även om Lizza fått mig matt och irriterad så stiger liksom solen upp igen när Bira kommer ut!
Idag var positionen i fotgåendet sämre, hon var långt fram och det är ju skönt att det kan bli så även på träning. Jag fick bryta, göra om ett flertal gånger och försökte att komma ihåg att belöna bakom ryggen när det blev rätt.
Bira fick också en plats och någon mini-kedja och att sätta sig rakt och sitta kvar så!

Cider... hon är i sin egen bubbla hon... och så himlans duktig när hon väljer att släppa in mig :-). Belöning för kontakt, tyvärr hade jag glömt leksaken, men älghjärta (rått) är helt ok det med ;-)... Hon har en fin linförighet, börjar få fina vinklar och halter. Häftiga ingångar... det känns som det bara är bubblan som spökar.
 Vi körde också lite kedjor (och ordkontroll) med sitt-ligg-fot i olika ordning. Som sagt... hon kommer bli en stjärna bara jag får vara i bubblan med henne ;-).

Allis då... Vi tränade ingångar och de börjar bli superbra! Vi körde även linförighet och här har hon lite för lätt att tappa mig och jag vill ha bättre fokus och uthållighet. Jag ska också lägga in att vi fortsätter direkt efter belöningen, hon ska äta den i farten... Halterna är superfina och vinklar börjar sitta. Sitt är bra, sittkvar så där, vill ha snabbare stegring (simma lugnt!)... Ligg är bra... Tjoho vad bra vi är ;-)

Nu är arbetsdagen slut och skulle jag få in ett träningspass idag, ja då gör jag det riktigt bra!

Hej hopp!

Inga kommentarer: