måndag 9 november 2015

Lat!

I torsdags så blev det inget pass med jyckarna. Efter maten konstaterade jag att jag faktiskt skulle hinna sova 30-40 min före mötet, men jag orkade inte kliva upp ur stolen och förblev sittande... Det blev ingen middagslur och inte heller något träningspass :-).

På fredag packade jag in mig i bilen och drog söder ut, kom fram en timme eller två efter planerat och gjorde därför inget annat ryck än att jag plockade ur stugan lite. Det är väldigt längesedan som jag varit så lite i Säs som i sommar. Känns lite trist nu när vintern står och knackar på dörren och jag skulle verkligen ha varit dit och gjort lite skogsjobb! Detta gjorde ju att jag hade hundmat och lite annat på lager i stugan, men nu är det tömt!

Upp tidigt på lördag morgon och var på en uppfödarträff utanför Uppsala. Alltid trevligt att träffa clumbermänniskor och när det blir högt i tak utan att någon tar illaupp... :-D. Vi tycker om olika typer av clumber, det föds olika typer, olika typer vinner och allt det måste ju vara jätte bra!? Speciellt eftersom vi är en så liten ras. Tänk om alla såg lika ut, då kunde man ju inte förbättra något... Jag gillar de typer som inte är jättetunga i typen och det har ju att göra med att jag vill att de ska fungera som jobbande hundar (nu vet jag att även de tyngre för det mesta fungerar utmärkt!!). Sen ska de självklart ha massa!! Och inte se ut som Allis... ha ha ha... som en synål ;-). Nu är Allis ett charmtroll utan dess like och tar de flesta med storm och massa är ju något som kommer med åldern så...

När jag ändå var i dessa trakter så passade jag på att hälsa på Amstel (Andresson) och hans familj! Supertrevligt och så himla kul att se hur han utvecklats, snygghunden!! Han var ju snyggast som valp och han är fortfarande riktigt stilig... Inte speciellt hög och då han är ett kraftpaket så ser han inte så lång ut heller (och är nog inte det!). Härligt! Och än är han ju inte klar...
 Tur att Peter och Christina (och Cecilia och Martin) lurade in mig på middag, för då behövde jag ju inte stanna för middag på vägen hem... sen att jag fick vända efter så där 2 mil för att hämta jackan med plånboken i, det är en annan historia... :-D :-D.

Runt 12-slaget landade jag i husvagnen efter ett riktigt jobbigt före. Massor med dimma och runt 0 i temp och det kändes som halkrisk... och sen var det jobbig dimma och ibland hade man ingen aning om var vägen fanns...
På söndagen hade jag tänkt jaga, men regn, 1-2 plus och att unge Einar skulle med OCH att det bara var min bror och jag gjorde att vi ställde in (hade redan bestämt mig för sovmorgon och sov (ok, låg... Allis var ut 7.40, men vi kröp ner igen...) till 8.45 :-)).

Einar och jag tog istället en promenad med Allis. Hans favorit :-). Vi tränade lite inkallning och så ville han slänga pinnar och då tränade vi sitt när han slängt. Och när jag berättade att vi tränade för jakten, då blev det ju ännu roligare :-).
En gång fick Allis något riktigt gott i näsan och jag fick lägga på en rem och springa efter. Tur hon är spaniel och inte bara springer rakt fram... jag fick lubba på bra ändå och upptäcka att det inte är lätt att fånga någon som springer kors och tvärs... ha ha ha... Sen fick hon gå kopplad en bit :-).

Hemma så körde jag efter middagen lite dubbelt igen. Ligg på filt. Nu hade jag planen klar och tycker att det blev mer struktur. Cider missade att hon skulle på filten och Allis kom inte så långt som till att ligga ner, men hon klev på filten. Intressant med Cider för jag började lika med henne, att kliva på filten, men det blev nog att det gick för fort och jag kunde rätt snabbt belöna läggande och så glömde hon filten...
Sen tränade vi också sitt, sittkvar, ligg tillsammans. Mest rörigt för mig... de är rätt duktiga :-). Sen friar jag ut dem med namn och det gör att Allis ska sitta kvar om jag säger Cider... Hur svårt som helst tyckte Allis, medan Cider tycker det var lätt som en plätt ;-). Detta är supernyttig träning och jag slår två flugor i en smäll! Mer av detta blir det :-).

Ikväll så är det träning på klubben. Jag tänker försöka åka dit lite tidigare då det kommer en tjej med en schäfer som hon behöver hjälp med... Och jag ska försöka få in lite egenträning också. Även med Lizza som nu är skendräktig och inte alls speciellt söt och gullig...

Hej hopp!

Inga kommentarer: