fredag 9 december 2011

har ingen bra rubrik...

ha ha... hur är det där ute i ovädret?? :-). Här har det kommit en del snö och det blåser lite... Vind tycker jag inte om, men det verkar precis som vintern börjar göra sitt intågande och det ÄLSKAR jag!! Igår när jag åkte hem från jobbet hörde jag på radion att det lokalt kunde bli ner mot -15 grader under kvällen/natten (innan molnen o snön kom..) lokalt. Här är det allmäna skämtet att Sveg är lokalt... och då undrar jag vad Lillhärdal är!?? De är nästan alltid kallast och rätt ofta kallast i Sverige också... så när tempen "på backen" var -15,5 grader när jag kom hem från jobbet, var jag tvungen att ringa mamsen och fråga hur läget var där... -18, något hade de... :-) Som jag trodde ungefär! Jag vet, jag är vädernörd... ni får hoppa över det jag skriver :-). Var ut på SMHIs hemsida och läste lite och där är klass 2 varning utfärdad för bla kusten och hälsingland... men inte här, vi har bara klass 1! Och mina "grannar" som bor ca 2mil bort, de har klass två varning... kanske ska jag leta fram en spade att skotta snö med när jag kommer hem :-).

Igår hade jag stora planer för vad jag skulle hitta på när jag kom hem... inte så mycket blev gjort, mest hushållspyssel... ingen hundträning och Lizza håller på att krypa ur skinnet! Men... jag behöver någon som knuffar mig där bak så jag tar mig ut!! Trots detta, urkrypande, så är hon OTROLIGT snäll... lite vild och skuttig o boffig, men med ett hjärta av guld!

Bira... hon hoppade upp på bänken mitt framför ögonen på Jennifer och snodde en brödpåse i morse... och sen håller hon den i ett stadigt grepp, hi hi hi... den enda som möjligen kan få den utan att behöva en kofot för att bryta upp munnen är mamma :-) Jag säger "tack får mamma den" och då kommer den, om än motvilligt, och i utbyte fick hon givetvis en brödbit!

Jo, sen hade jag boken i bilen... jag läser först lite hundträning och sen lite övrig litteratur innan jag somnar. Kanske 5-10min hund brukar jag, beroende på trötthet, försöka klämma in... I går låg hundträningsboken i bilen och då tog jag en ny, den i bilen är ändå snart slut... "When Pigs Fly! Training Success With Impossible Dogs" av Jane Killion och... efter introt var jag övertygad om att det nog är en vettig bok... och när Johan såg den och läste titeln så var han övertygad om att det var något för honom!! Och sedan, när jag började läsa... jag låg där i sängen och skrattade så tårarna rann... ha ha ha...

"Dog number one is "The Bolter." She attends basic obedience class. With one leash correction, she slows down. If the correction is repeated, she stops. If a third try is hazarded, she sits down like a mule and patently refuses to move. When off leash, however, this dog have no trouble moving very rapidly. Unfortunately, shi is generally moving very rapidly in the wrong direction. She does not give a rat's behind about what her handler wants her to do. It takes a great deal of sweaty andfrustrating effort just to capture her after she runs off. Sometimes she actually has to be tackled."

Och det där var bara hund nr ett som hon beskrev så... ja, ni förstår själva. Nu ska jag alltså åter försöka mig på att läsa en engelsk bok och jag är usel på engelska... :-) Men, google-översättning finns ju lättillgängligt om jag sitter på jobbet och läser!

Hej hopp alla vänner!! Och STORT grattis till mamsen på hennes födelsedag!! :-)

Inga kommentarer: