onsdag 11 november 2009

HIPP HIPP HURRA!!


HIPP HIPP HURRA för våran Siri som fyller fem år idag!! Tänk vad tiden går!! Det bara rasslar till och så är man där... Snart är hon en gammal tant hon också... fast... det kanske hon redan är! Jag brukar inte hitta på något speciellt när hundarna fyller år, men idag, när det nästan var två... lilla Lizza blir ju faktiskt 9 veckor idag, så köpte jag mini-grisöron! Bira har ätit två, sitt & Lizzas... Siri har ätit noll, men hennes ligger och sover bredvid henne under ett vakande öga och gud nåde den som ens vågar titta in i det rummet... (därav tant-uttrycket... rätt sur & grinig ibland...). Ja... så kan det bli!

Siris söta tass då... jo då... det ska nog bli! På lite mer än halva klon har det blivit en sådan hinna som de pratar om & jag hoppas nu det blir på resten också... så snart... sen är det som sagt struligt! Tackar för tipsen =)! Plast påse kan inte sättas på utom på prommisarna eftersom det då inte kommer in någon luft... tyvärr... luft är ju faktiskt den bästa medicinen, både för våra sår & deras... Jag hoppas dock det blir!

Nu ska jag berätta en rolig historia för er... om hur jag bar mig åt för att gå och lägga mig... det var ungefär så här både i torsdags & fredags... och ibland undrar man var matten har cellerna... kanske inte konstigt att Siri är korkad (sådan matte, sådan hund...). För transport till övervåningen! En Lizza på armen... En Siri med tratt fram för mig. En Siri som inte kan gå med tratt utan fastnar med den i varje trappsteg... en matte som börjar bli galen... matten håller upp tratten! Siri kan inte gå, tror hon... och jag måste alltså vara bakom henne och skuva på... låter lätt va!?? Och på något underligt sätt så lyckas vi ändå komma upp & i säng! På fredagen har Siri blivit LITE bättre på detta och när hon kommit upp så "springer" hon en meter före mig och försöker själv komma mellan dörrposten och en byrå (rätt trångt där tydligen) och fastnar... i strykbrädan... och det resulterar i att hon river den över sig, flyger bakåt & landar nästan i min famn och nu kan hon definitivt INTE gå framåt... även om det är platt... matte är superförtvivlad!!! Matte har inte tratt på sin hund fler gånger upp för trappan... Mattar kanske kan lära sig =D =D


Idag har jag varit på Sveg... skulle till arbetsförmedlingen och så var hon jag skulle träffa sjuk & de hade glömt att avboka mig!! TYPISKT!! Hundarna lämnade jag hemma... själva... uppdelade i olika rum =) =) och ibland är det kanske tur!! Bira, hon kan då inte vara mattes hund!! Och inte husses heller tror jag... nu hade hon sminkat sig igen... men inte med en rosa tuchpenna denna gången utan med chokaldpulver, så hon var mycket mer diskret =D =D Nu var det pulver som är uppblandat med mjölkpulver för det ska blands med vatten sen så jag tror inte chokladhalten var särskilt stor & det borde vara ganska riskfritt... men, ni vet... denna jycken...
I Sveg köpte jag också en plastbädd till Lizza. Jag har tittat på den ganska länge och idag slog jag till... Bira blev stört förtjust så jag undrar om vi skulle köpt en till... =). Jag hade tänkt ha den vid sängen, så de kan ju inte dela heller...

Nu tänker jag bjussa på lite bilder!! Just nu är allt så helt otroligt vackert utomhus!! Flera minus hela dagarna, visserligen ingen sol, men, mmmm!! Ja och så är det givetvis lite hundar också =D



Lizza luktar på en kvist... det är högt dit upp!! Och tänk så hon vuxit på sig under denna veckan... Inte många bilder har det blivit heller! Men, så ska ni veta att det kan vara svårt att fånga rörliga objekt på bild!! Och det är ju inte så kul att ha en massa bilder på när hon sover heller... och inte ens det är lätt eftersom hon helst ligger under en byrå i en mörk hall =) =D

Men, ibland är man faktiskt tillräckligt snabb, eller så satt hon bara tillräckligt länge =D. Det är också så att sätter jag mig på huk, helst med kameran så kommer hon direkt och bilder blir så konstiga om man inte är på samma nivå som dem!

Visst ser bilden fejkad ut!!! Så häftigt blev det... och visar lite på frostens mystik... Detta var gårdagens "utsikt" på vår baksida!

Och här på framsidan... molnen är låga och man ser inte de älskade bergen där borta... "hemma-bergen"

Ett till, det ni!!! (hon kissade =D =D )

Jaaa... vad kan man säga... hon åkte av snöfläcken efter en stund... började mitt på! Det är härligt med vinter!!


Frostig lavaklädd kvist...


Superfotografen han fånga sitt rörliga motiv!! (Även om det var nära...)

Oftast misslyckas hon... ;-)



Jippie!! En myr!!! Nu ska här springas... En nästan svart-vit bild...


En till... Ser ni Bira-bus som hittat något intressant på myren??

Svart-vita trollskogen... Om ni bara visste hur läckert allt var!!

En Bira...


Bira bilderna blir ofta så här, där hon står och väntar på mig, men när ska man annars hinna med henne??

- Ja ja mamma, jag kommer så fort mina ben bär mig... det är inte alltid lätt att inte vara så stor! Men, hon har alltid fart & är alltid positiv!! Underbar hund!! Och det är för det här som Bira får följa ut och gå... springa lös i väglöst landskap (=skogsvana & kroppskontroll)!

Tänk att lyckas fånga båda två när de båda är lösa och springer!! Det ni!! Ja ja, jag vet... det är en tall & en gran ivägen, men man kan i alla fall se dem!!

-Kommer du snart??

Ha det gott mina vänner & njut av hösten!! Den ÄR vacker!! Det gäller bara att hitta det... ;-)
Glömde säga... I natt var Lizza ut kl 12 & sen sov hon till morgonen! HÄRLIGT!! Duktig flicka! Och hon har nu gått upp drygt ett kilo sen jag hämtade henne... och det syns att hon blir större =) precis som det ska!
Hej hopp!!

Inga kommentarer: