tisdag 10 december 2019

måndag!

Jaha ja... jag börjar med en Cider rapport...
 Hennes ondare tillstånd har gått över rätt snabbt och en dag, måste varit fredag eller lördag när vi kom hem så hade hon ett riktigt tokrace där hemma och inte ett pip kom det! Så skönt! Även om jag hade en otrolig panik när hon toksprang så där och jag gjorde mitt bästa för att lugna henne, ha haha...
 På lördag eftermiddag fick hon en ensam-promenad och det blev lite längre än vad vi gått tidigare. Det var jätteskönt att se! Det som hon under torsdagen skrek över (gå i djupsnö) fungerade nu hur fint som helst och det känns riktigt bra! Så, nu ska jag se om jag kan trappa upp promenaderna på ett bra sätt och få till det med motion av de andra två också :-D.




Lizza ser just nu hemsk ut! Hon är väääldigt mager och det är som när hon var ung och fällde ur och sen gick in i löp. Det måste hända sker med hormoner även när de inte längre har någon livmoder och "bara" fäller. Annars är hon allvarligt sjuk! Det är nästan skämmigt att ta ut henne... Problemet är väl att jag nu proppar i henne mat och så när hela fällningen är över så kommer hon lägga på sig innan jag hinner med och så kommer hon vara smällfet istället, ha ha ha... och den här fällningen borde väl ändå vara över snart!?? Men det är nu som det börjar samlas svarta högar i hörnen... så jag antar att jag får ta fram borsten igen...




I morse på radion så sa SMHI att det på onsdag eller något skulle bli tillfälligt varmare igen... går jag in och tittar på deras hemsida så ser det snarare ut som att det är tillfälligt kallare ett par dagar. Suck! Det är nästan hopplöst att gå... de vita får så fina isbollar under tassarna eller så är det blankis och vi alla sträcker sönder oss eller så ramlar jag... just övergången mellan höst och vinter är så trist... och det är nästan omöjligt att hålla i någon kondis.




Igår träffades jag och Liza i klubbstugan och tränade lite.
Jag hade faktiskt en plan... kryp, apportering och tungapporten :-). Det är otroligt skönt att ha en plan. Träningen blir så mycket mer effektiv då.
Vi började med lite fritt följ som uppvärmning. Lite jobbigt är det att köra när det blir lite trångt där inne och en annan hund kommer så nära. Men, det märks så väl att det är en hund som hon ändå är trygg med och hon jobbade otroligt bra! Hon får lite brått i mötena och hamnar ur positione :-D, men annars gick det fint!
Apporteringen så körde jag med plattform och störande leksak. Och så hålla apporten fint och stilla en stund innan jag tar den. Här ökar vi inte svårigheten med en sak i taget eller tränar en sak i taget, nä, det är lika bra att ta allt på en gång ;-). Skämt å sido, jag skulle aldrig köra så här om hon inte redan är lite insatt i allt. Det är ju inget nytt för henne. Nä, dela moment i mindre delar, nöt in det ordentligt innan ni klistrar ihop det med något annat ni nött in på riktigt!
Plattformen är ju för att hon ska komma närmare mig vid avlämningarna, så att hon ska slippa hålla den så förbaskat länge på tävling...
Det fungerade superbra! Och jag antar att vi får nöta på detta så det blir en vana.
Jag började också med target på postitlapp och jag flyttade den rätt snabbt från väggen till mina ben. Jag måste få till hårdare och mer distinkt tryck där och så lägger jag sedan till en apportbock. Tanken är genial (;-) ), men vi får se om jag kan få till det!


Krypet... ho ho ho... här handlar det till 90% om att få ner tempo och få till en postion. 5% teknik och 5% uthållighet... så jag jobbar rätt mycket med att hon ska ligga stilla vid min sida och där belönar jag mest av allt. Sen tar vi ett steg eller två


Och här åkte jag hem från jobbet och hann inte skriva mer, så nu publicerar jag detta en dag för sent.
Jag antar att ett nytt inlägg kommer snart!


Hej hopp!

Inga kommentarer: