torsdag 5 december 2019

kurs!

Jag har under en tid funderat på om jag ska hitta en kurs att gå med Allis... det är svårt. Jag är ju typ livrädd för jaktinstruktörer, eller så bor de 1000 mil bort, eller så är kursen när jag inte kan och oftast allt på samma gång. Nu hittade jag en onlinekurs... det trista är att vi ju har en del snö och det kommer inte bli mindre... och ingen blir chockad om det är -30 grader i en vecka eller två... och hur man än vrider och vänder på det så är det svårt att träna jakt då.
 Nu hittade jag en onlinekurs. Jaktliga grunder... en del av det är kanske för enkelt (vad vet jag), men jag får väl anpassa och stoppa övningar i ryggsäcken. På andra delar så behöver vi verkligen jobba med grunderna! Kursen går över 14 veckor, 7 delar och vi kommer då ha något att träna mitt i den kalla vintern ;-) och det känns toppen! Nu blev jag lovad att jag kunde köra sökdelen i vår och vi får hoppas att vi kan hitta lite bara fläckar medan det fortfarande finns tid :-), eller att det blir en fin skare.


Mitt mål för denna vinter är ju att jag ska hålla i Allis kondition. Både den fysiska och den mentala. Just nu känns det som en tuff uppgift. Jag har liksom inte kommit mig för att ta mig ut så åtminstone min kondis är usel. Jag har sträckt ett ben och efter två dagar när jag faktiskt tagit mig ut så känns det ganska ordentligt... Och sen det evigt dåliga samvetet... jag har inte hjärta att lämna sjukskrivna Cider hemma... nu kunde jag lämna henne och Lizza hemma och då känns det lite bättre... Förra veckan var det dels glashalt eller snöklumpssnö och då hade jag varit tvungen att lämna Lizza ensam och...näää... jag har blivit blödig!
 Och att träna Allis trött känns också som en omöjlig uppgift. Hon ber om mer konstant! Nu då, nu då, nu då??? Och så lyser det ur ögonen på henne, ha ha ha... Men, om jag nu gör klart min plan och går in och gör en mer detaljerad plan, så borde jag kunna få till bättre träning!
Och jag vet, att jag har väääldigt svårt att hålla i allt över vintern, men jag är också sjukt less på att ha en hund som är på topp sent på hösten, när alla tävlingar och prov är över.
Jag ska också plocka ner min spark från loftet. Jag ska ställa den nere hos Bengt. Där är osandade vägar närmare och det kommer bli lättare att bara gå ut på kvällen och ta en tur :-). Hoppas på en toppenvinter så vi kan åka skidor också ;-).


Idag ska jag till veterinären med Cider igen. Nu ska det bli kontroll av hennes ben och jag antar att vi också kommer pratat lite om urinvägsinfektionerna... Just nu känns allt bra och jag skulle vilja börja ta med henne på promenaderna igen. Jag kan inte se att hon har ont och det är ju toppen. Får vi ett ok så ska jag också se om vi kan hälsa på My (MyRehab) någon vända och få lite förslag på övningar som vi kan göra. Jag har annars läst på lite och det borde kunna vara bra att gå i snö eller stege, att apportera och kanske lägga liiite vikt på apporten... :-). Vi får se vad som sägs! Känslan är bra!


Igår hade Lizza något.... typ återfall... ibland blir jag lite fundersam över hur hon mår. Jag har ju en flock nu mer. Det fungerar bra och även om hon springer över de små ibland så sköter hon det mesta snyggt och även när hon blir riktigt glad (för att någon kommer hem eller kommer upp från källaren...) så går det bra. Det är helt otroligt vilken resa vi gjort! Igår när jag skulle klippa klorna på dem så började jag med Cider eftersom det är besvärligast (Allis ligger med tassarna i vädret bredvid och väntar på sin tur). Sen skulle jag ta Lizza och hon liksom trängde sig in mellan mig och Cider. Cider blir ju väldigt glad när vi är klar och känner sig otroligt duktig och så blev det väl lite rörigt och så blev Lizza skitsur på Cider som var ivägen och skulle äta upp henne. Phu! Jag önskar de kunde förstå om man förklarade att ger man sig in i smeten så får man tåla att bli lite petad på eller knuffad, annars får man vänta på sidan tills jag är helt klar.
Jag tappade humöret och sa till henne och då funderade på om hon skulle smaka lite på sin matte också. Normalt brukar hon ge sig när jag säger ifrån och när hon inser att det är jag som tagit i henne så brukar allt släppa direkt. Nu gjorde det inte det.... Och om någon funderar över "ta i" så finns det tillfällen när jag måste ta i henne och bryta skiten hon håller på med. Det händer inte ofta och inte speciellt våldsamt, utan det är mer en livräddning för att förhindra skada på andra.
Ja, ja, jag hoppas allt är bättre idag och att det bara var en tillfällig dipp hos tanten!


Nu ska jag jobba lite ;-)


Hej hopp!

Inga kommentarer: