tisdag 13 november 2018

visste ni?...

... att när man tränar, då blir saker oftast bättre... eller som en viss känd slalomåkare lär ha sagt... ju mer jag tränar desto mer tur har jag...


Såååå... jag har en plan ;-). Ha ha ha...


Men först måndagsträning.


Allis var först ut.
Vi började med runda konen och hon verkar tycka att detta är superkul!! Vi börjar rätt nära och så ökar jag avståndet, rätt snabbt nu... När vi kommer ut på längre håll så händer det att hon bara springer ut och vänder, när jag frågar vad hon gör kan hon vända mitt på sträckan och springa tillbaka och runda den, ha ha ha... eller så springer hon till mig och vänder. En gång nu så sprang hon ut, hela hon tänkte vända, så det blev typ en halvhalt, så sprang hon ändå runt den...
Det händer också att hon tvekar efter hon rundat om jag inte jublar, det måste vi komma bort från. Nära håll igen och en matte som håller tyst ;-). Tror ni hon kan det?


Vi blandade sedan lite, fritt följ, backa (längs staketet)-och himmel vad bra det gick!! Lugnt och sansat och rätt så rakt bak... jag testade lite skicka över hinder, alltså hoppa ut på mitt kommando när jag går bredvid. Detta sitter givetvis inte än, hon startar mer på mig än på kommandot... men jag ska leka lite med musmatta på andra sidan sen (kanske inomhus i vinter?)
Sitt-stå och ligg-stå... där är vi på väg och bara jag får henne att förstå att hon ska vara stilla efter hon klivit/hoppat upp så kommer det bli riktigt bra. Från sitt blir det ett skutt, och får jag henne att hålla kvar baktassarna i marken så skulle det kunna användas i fjärren sen... från ligg så blir det ett mjukare uppresande... Kanske ska jag se om jag kan shejpa upp baktassarna på en bräda och träna låsta bakben i skiftena sen. Vi får se vad vintern ger...
Men, från att ha skuttat upp och flamsat på så fick jag fram skiften där hon stod stilla efter hon kommit upp. Så det blir nog...
 Jag försökte också lite rally-snurr, men det tillhör inte det enklaste att få till med henne, ha ha ha... jag gissar att hon är vriden åt det andra hållet, för när hon väntar på mat så snurrar hon runt, runt...


Sen fick Lizza komma ut en sväng. Mest lite rallyträning och det här med nya moment, ifall jag skulle få för mig att starta henne i en rallytävling igen.
OCH!! Sitt-stanna (gå runt) fungerar utmärkt!! Det finns inte en tanke på att lyfta på rumpan... hundkräk! Ha ha ha... vi gjorde en del högerhandling, framförgående, sidobyten, snurrar...
 Sen åt hon inte gräsmatta!!! Det var skönt!


Innan jag packade in mig i bilen så tog jag ut Cider. Jag tog en näve godis och tanken var att köra inkallningar och sedan träna på detta minst en gång i veckan och se om det släpper... Nu går det bara att göra kanske 3-4 st, sen släpper hon mig inte om inte något händer :-), så det blev lite fotgående mellan också och hon är riktigt rolig Cider! Och duktig! Synd bara att minnet är så kort och det som dyker upp i näsan är så otroligt mycket intressantare än det matte har att erbjuda... Men, nu tränar vi på och ser vad som händer... DET är min plan!


Hej hopp!

Inga kommentarer: