måndag 12 november 2018

jag har en plan ;-)

Nu är det ju sällan mina planer går som jag tänkt, typ aldrig faktiskt... men det känns otroligt bra att göra planer... ha ha ha...


Meeeen... jag börjar med träningen i fredags! Vilken hund jag har!! Visste ni det!??


Vi började med markeringar. Det var inte så himla långt avstånd, men dummysarna landade bakom ett hav av enbuskar... Allis är inte superförtjust i täta buskar så jag hade väl på känn att jag skulle få hjälpa henne genom dem till en början och det fick jag. Men, hon fattade grejen och kunde gå igenom dem redan efter andra gången och då låg dummyn på "min sida" om den största busken, ha haha... men hon gick igenom tillbaka och på precis rätt ställe så hon kom rakt på den så det blev perfekt!
 Detta ska vi göra om och se om det fortfarande finns kvar.


Sen körde vi lite linjetag.
Lena gick ut med Allis första dummy. Hur långt bort det var har jag ingen aning om... för det är en liten kulle där vi håller till och dummyn ställdes någonstans på andra sidan kullen. Allis och jag pysslade med lite annat medan Lena gick iväg. Sen var hon väl inte helt ovetande om att Lena var bort en sväng, men, hon blev inte taggad på det :-).
Jag skickade, hon sprang rakt ut och grep och sen tillbaka i full fart!! Så underbart!!
Sen la vi ut åt Dino och sen fick Allis en ny, längre bort... nu hade hon ju gått sträckan en gång, men ändå... rakt ut och snabbt hem. Det måsta vara 50-100 meter som jag skickade henne... Och det tredje och sista skicket var ännu lite längre bort (kanske 10-15 meter till), bakom ytterligare ett krön... Och inte det heller var några som helst problem... Tänk ifjol sommar, när hon knappt kunde gå ut 30 meter med synlig dummy... Vi är på väg!!


Min plan då...
Så är tänkte jag!


  • Trix, backa, sidosteg vänster, snurra
  • Dirigering, linje och markering (vid ljus och hjälp)
  • Fotgående, sitt-stå, ligg-stå, runda kon och hopp
Och detta är ju då tre dagar i veckan. Linje och dirigering kan jag köra vid medborgarhuset där vi brukar träffas på onsdagar, det är inte fullt ljus, men tillräckligt. När snön kommer blir det svårare...


Mitt mål efter dessa veckor är
  • Linje ut 100m utan reting
  • Dirigera 30-50 meter utan synlig retning (höger och ut)
  • Sitt-stå, ligg-stå (vid sidan)
  • Snurr vid sidan, skicka över hinder
  • Sidosteg vänster (vid sidan), backa (vid sidan)
  Vad tror ni om det??


Nu ska jag bara komma ihåg detta när jag tränar också, ha haha ... med mitt minne...


Hej hopp!



Inga kommentarer: