tisdag 20 november 2018

slut....

... alltså, jag är helt slut... finns ingen energi över och inatt vaknade jag och hostade ett par gånger. Jag tänker inte bli sjuk!!


Annars då... jo, jag är mer förvirrad än vanligt, kan inte läsa och har gjort bort mig totalt... Jag har grävt dike, inte hela vägen jag tänkt, men nästan... kändes rätt bra i kroppen sen, ha ha ha... helt otränad, typ...


I fredags blev det lite inne-träning med Allis... och jag började röra lite i trixen som jag tänkt mig :-). Bakdelskontroll är ganska bra att ha och då jag vill ha ett lugnt och fint backa så tänkte jag... med Lizza o Bira så shejpade jag in att backa uppför trappan... så... nu har jag börjat med Allis :-). En svårighet är ju att få dem att inte vika av när svansen tar i första trappsteget... så vi jobbade lite på det. Jag borde antagligen börja klicka för lyftandet av en baktass och få henne att förstå att det är den jag är ute efter och sen få den högre och högre.
Vad jag ska använda det till!? Jo... dels får de ju bättre kroppskontroll, förhoppningsvis ett snyggare backa och så tänkte jag kanske få upp henne på en bräda (bakbenen) och lära in fjärr-skiftena där. Sen är det bra med hjärngympa, både för matte och hund! Kanske kör jag ett nytt pass idag :-).


I söndags så träffades jag och Liza och körde lite lydnad. För henne och Amic så blev det lite budföring och skott (inte tillsammans än), och sen annat där jag inte hjälpte till...


Allis fick ut och runda konen. Hon tycker verkligen att det är riktigt roligt!! Det är snyggt, med fart och nu rundar hon den nästan varje skick. 10 meter är lätt som en plätt och hon springer på 20-25 meter också OCH  hon springer fast hon inte ser den när jag säger "spring" och man ser på farten när hon får syn på den... så KUL!!
 Vi jobbade också vidare med uthoppet på hopp över hinder, och stå från sitt och ligg. Blev lite fritt följ och backa också.
 Jo!! Liza fick skjuta några smällar också. Under passivitet... Första skottet satt hon. Men att kalla det stadigt vet jag inte... det är typ på nålar... sen fick hon ligga och det första när hon låg så flög hon upp, men sen låg hon, dock inte särskilt tryggt... ha ha ha... men det ger mig hopp... det kanske går!!
 Allis är otroligt rolig att jobba med! Det är väldigt ostyrigt och typ "flamsigt" men hon är så jäkla glad och vill otroligt mycket!! Och hon vill verkligen göra rätt, det bara rinner över mest hela tiden.
 Vi avslutade med en kortare markering (som jag slängde själv) i väldigt högt gräs. Det gick inte speciellt bra... det var massor med dofter där och de tog över rätt mycket... Alltså ska jag köra där igen och kanske ha en roligare dummy... Nu gick hon ut och sen började hon leta annat... sen glömde hon att hon sett den landa, men när hon letade efter det andra och kom på den så apporterade hon bra.


Sen fick Cider komma ut lite... Vi varvade inkallningar med lite fotgående, läggande och annat smått och gott :-). Cider är också rolig, men där tar näsan över helt om man tillåter minsta lilla... och hon vill inte köra så länge. Vi får se vad jag får till :-), lite små idéer och planer finns...


Lizza då... phu! Hon var för ovanlighetens skull inte så på. Rätt ofokuserad skulle jag vilja säga. Men vi körde lite moment för en eventuell rally-start... Ska fundera lite till på det...


Igår blev det ingen måndagsträning. Jag var otroligt lat! Och så var det ingen (vad jag vet) som skulle träna och då hoppar jag att åka till Sveg. Nu borde jag väl gjort något hemma, men så blev det inte... Vi får se vad jag kan få till ikväll :-).


Hej hopp!





Inga kommentarer: