tisdag 30 januari 2018

lugn & ro...

Tänk, när Jennifer började i Ljusdal och jag blev ensam hemma på vardagarna så skulle jag få hur mycket tid som helst över!! Jag skulle börja röra på bara mig mer (eller oss mer effektivt...), kunna träna hund mer och oftare... och jag oroade mig lite för hur jag skulle kunna roa mig, utan att känna mig ensam... Ha ha ha... Jag kan inte annat än att skratta... Jag har ju knappt tid att fixa middag till mig själv... och där måste jag bli bättre. Äter jag inte så kommer jag döda någon... och det vore ju bra att äta lite tidigare än sen kväll, i alla fall någon dag i veckan...

Ja ja, det blir kanske bättre... Jag har varit och tittat om det finns skidspår längs en väg här i byn, men det gjorde det inte... vilket kanske beror på att det nyss snöat (konstigt...), eller så har de flyttat på det. Jag ska höra mig för lite...
 Sen ska jag väl ärligt säga att jag skottat en hel del snö nu i vinter. Skulle vara intressant att veta hur många 100 kg jag skottat. Nu har jag fått hjälp lite här och där, men om det sparat så mycket i tid vet jag inte. Mellan 3 och 4 timmar tar det att skotta och då förstår ni själv var jag gör av min tid.

Jag tycker vintern är fantastisk! Jag är inte helt säker på att det kommit så mycket mer denna vinter än de senaste åren. En stor skillnad är dock att vi haft få dagar med plusgrader och det gör att allt finns kvar och mycket är fortfarande i ett "fluffigt" läge och kliver man ut så går man i botten. Tidigare vintrar har det mest varit ishalka, men nu... Underbara vinter! Och nu ska det komma mer snö, så jag vet vad jag har att göra!

Hundträningen då... Jo, nu har jag "tuktat" Allis bra... I onsdags tränade vi apportering med Lena & Maria (Och Hilda & Dino).
Allis var något ofokuserad så vi gjorde inte jättemycket. Dock har vi bytt ut den vanliga dummyn mot en kanindummy. När saker börjar flyta så är det väl dax att öka svårighetsgraden ;-). Det är mycket svårare, men med träning ska det gå!

I söndags träffades jag och Liza och körde lydnad i klubbstugan, igår körde jag den vanliga måndagsträningen (vi hade dock "bara" sällskap av en valp m fam) och idag träffades jag och Liza igen och körde! SUPERKUL!! Det börjar kännas som vi är lite på G nu!
 Allis och jag tränar på linförighet, jag har börjat putsa på starterna. Dels ska jag svara tävlingsledaren (som ofta frågar om man är klar) och sen ska vi bli bättre på att hålla kontakten de första metrarna, de är ju faktiskt viktigast! Speciellt nu i startklassen då följsamheten blivit så kort. Vi måste även få uthållighet, men det är svårt i klubbstugan.
 Vi har lekt lite med fjärrdirrigeringens uppsättande. Supersvårt när matten försvinner mer än 2 meter bort tycker Allis...
Kryp, här tränar vi fortfarande teknik. Hon ska ha rätt teknik i minst 80% av repetitionerna innan vi går vidare med längd och in till sidan. Idag (TACK Liza!!) började vi träna in en targetstick som sedan ska användas för att jag ska kunna gå upprätt och hon vid sidan.
 Vi behöver mer sitta kvar träning. Hon lägger sig gärna ner...
OCH vi har börjat med "runda konen". De två första dagarna använde vi en ryggsäcksstol, men idag invigde vi konen... Hon har fattat vad jag vill, men är inte helt säker än och ännu saknas mycket fart, men jag hoppas det kommer.

Och det är nästan så jag tror att Allis blev lite sliten av träningen idag... Men vi körde i drygt en timme tror jag och det var väldigt mycket inlärning och tänka träning.

Förhoppningsvis har jag tid att träna mer på fredag och då blir det nog lite utomhusträning.

Hej hopp!

Inga kommentarer: