måndag 9 maj 2016

wow!

Först... alltså denna årstid... det går liksom i ett. Och inte blir det mycket med egna hundar heller tycker jag, nu när man borde vara som mest aktiv och förbereda sig för tävlingar och prov...

I veckan som var fick vi ett nytt inlogg här på jobbet. Så, nu sitter jag här och väntar på att någon vänlig ska komma och hjälpa mig, för jag kan inte logga in och därför inte jobba. Så, jag tar väl tillfället i akt och bloggar lite ;-).

Förra helgen så var det spår på schemat på lördagen... Lizza är Lizza och det var inte super, men ändå helt ok... hon var betydligt bättre på att markera pinnar än sist, det verkade som "justja, det är ju så här man gör"... Dock skulle vi behöva en hel del timmar till i spårskogen... Helst nyss, för jag har en plan... ;-). Bira i spårskogen var bra, hon missade en del pinnar och så här i efterhand så gissar jag att det till en viss del kan vara pga av att hon åkte på vattensvans just däromkring... Eller så är hon bara dåligt tränad ;-). Bira och jag ska snart på övning, så vi skulle behöva lägga på ett kol nu!

Allis har fått en del skotträning, har ju oroat mig lite för skotten på MHt. Inte för att hon ska bli rädd, utan mer för att hon taggar igång och har svårt att släppa smällen.
Sen har vi tränat en del apportering och att gå på den apporten som jag menar. Jag är nu noga med att repetera några avlämningar på nära håll först och sen de längre... När Liza var med och skulle fota förra helgen, då fungerade det inte alls. Hon släppte dummyn för att kolla spår och dofter och jag vet inte vad... där fick jag för att jag trodde och för att jag tvingade Liza att stanna kvar och fota :-D :-D. Fast det blev några riktigt fina bilder ;-)...
 I Säs sen, under denna "långhelg" har jag varit ut ett par gånger och kört. Allis är riktigt duktig. Lite fel blir det ibland... men, av Cider-anledningar så ökade jag belöningsvärdet och vips så var Allis superduktig :-D. Nu ska jag komma ihåg att hålla i detta!
 
Något som jag tycker är väldigt roligt är att Allis gillar att bada. Annars har ju bara mina rottor varit vattenhundar, men det verkar som att Allis kan bli en riktig badhund och det känns otroligt roligt!! Nu i Säs så har hon badat i dalaälven (bara till magen) och säsån på kvällspromendaden. Första dagen gick vi där ån är lite djupare och lite chockad blev hon, men hon vände inte för att komma upp utan fortsatte över (jag gick på en bro över), annars har hon ju mest badat magdjupt :-). Så i lördags, när det var som mest olidligt så tog jag med henne till ån, där det är lite uppdämt... och hon bara sprang i, utför kanten... och plopp... där var det visst djupt och strömt, ha ha ha... tokfia! Hela hon kom under vatten och lite panikslagen såg hon allt ut... ha ha ha... men medan hon tog sig mot land så passade hon på att dricka lite vatten... :-) och när hon kommit upp så gick hon i på ett annat ställe, så hon borde inte ha blivit särskilt skrämd!

Cider... alltså just nu känns det lite som en katastrof. Jag försöker träna, men vet inte hur man gör. Hon joggar ut, lokaliserar dummysen och sen springer hon och luktar på annat och grejsar på... gaaaahhh!! OM hon apporterart så gör hon det grymt snyggt! Men, hon ska bara... och vill helst inte och... Min första tanke var inte att skita i det (det var nr 3 ;-) ), utan att kolla med instruktör Grethe och se om hon kan hjälpa mig vidare... men så började jag tänka på hur jag skulle skriva och formulera mig och då kom jag på lite saker som jag måste testa först :-D. Jag började med enkla inleveranser och även där är intresset svalt. Hur ökar jag värdet i att leverera till mig? Jo, jag höjer värdet på belöningen... Jag såg också att intresset svalnade efter några rep. och jag valde därför att bara göra några repetitioner.... Hunden lär sig av allt den gör, även dåliga rep som inte belönas... Så nu tar linan stopp om hon går för låmgt, men gör jag bara 3-4 skick så ska det inte hända. Nu fortsätter jag med detta ett tag och ser om det blir bättre...
  Sen tror jag att det blivit en totalkrasch i mentaliteten hos henne... Redan innan hon var med Johan i Ljusdal så upplevde jag henne som mesigare, men nu är det nog så långt ner som det kan. Jag hoppas verkligen att det är en spökperiod, annars får jag en tuff sommar!

Idag ska ynglingarna åka till Härdal. Allis ska vara med Suss och Cider hos mamma och pappa. Jag åker till Östersund på kontroll och påfyllning av medecin... Tänk vad omständigt allt ska vara...

Igår gjorde Allis sitt MH. Jag är otroligt nöjd med henne... troligen är hon den bästa hund jag haft... och det gör väl mig inte så förvånad... det har jag ju hävdat hela tiden ;-). Jag ska se om jag kan få upp filmerna här så ni kan få se på stjärnan :-D. Tillgänglig och trevlig och de få rädslor hon har löser hon på egen hand! Super!! :-)

Hej hopp!


Inga kommentarer: