måndag 16 maj 2016

en helg i maj...

... där jag inte haft en endaste grej inplanerad i förskott... Det måste vara någon form av rekord!!
Nu är ju det här med att göra saker inte något större problem för mig och på lördagen träffades jag och Liza i skogen för lite spårträning (mm)!

Av mina stjärnor var det Lizza och Cider som fick spår idag. Cider var först ut och hon har ju nästan inte spårat alls i år, av olika anledningar. Tanken var att köra henne och Allis i hårdaspår och bara göra det till en början. Jag inser dock att även om hårda spår, åtminstonde till en början, går snabbare så har jag inte energin till att satsa fullt på detta med två hundar. Det kräver på sitt sätt mer av mig...
Så, nu fick Cider årets första skogsspår! Ca 150 m och med en vinkel... och himmel... hon går verkligen i slowmotion... och hon är så noga så ni anar inte!! Kommer hon 1 meter på sidan av så får hon nästan panik... och vips (ja ja, Cider-vips) så är hon i spårkärnan igen. Dagar som de här, då det är torrt och man som förare kan se spårläggarens fotspår i laven, då ser man hur noga hon verkligen är. Häftigt! Men helt klart blir det fler spår!! Kanske kan det vara bra för hennes självförtroende ;-).

Lizza liten... Hon spårade riktigt riktigt bra! Jag tror inte hon gjorde några större avsteg eller något vingel. Kul, min usla spårhund ;-). Sen var det det där med föremål... ha ha ha... Jag tror vi hade alla pinnar med oss "hem", men 3 hittade Lizza (+ slut) och 4 hittade jag, ha ha ha.... Men, ni förstår ju att hon spårade bra eftersom jag kunde se dem... sen är det ett ganska stort minus att hon inte letar rätt på dem åt mig :-).

Bira, hon fick en patrullstig... vilket jag tränat för lite... men nu blev det! Och man kan inte säga annat än att hon jobbade på bra. Nu hade jag medvetet rätt långt arbete innan vind och ännu längre före ljud. Sen patrullerade vi över flera spårövergångar och dessa markerade hon fint. Vinden såg inte jag någon markering av, men den kan ha funnits :-). Ljudet fanns, men hon stördes en del av annat ljud och hade därför svårt att visa rätt riktning. Detta är kul!!

När jag kom hem sen så gick jag ner till kyrkansparkering och la två spår till Allis. Nu börjar det hända saker... När vi kommer ut på asfalten så är hon ganska snabb på att sätta ner näsan och leta spår och sedan följer hon det riktigt snyggt :-). Alltså, nu jämför jag med hur det var i våras, inte med dem som kan detta... :-). Jag försöker belöna rätt tätt, men borde kanske dra ut lite på det. Det är inte heller helt lätt att få till belöning när man vill det, men tydligen så har det ju gett resultat :-). Nu ska jag försöka ta tag i detta och spåra oftare... men, det säger jag ju jämt...

OCH igår, då tog jag med mig Cider ner på täkten för att träna... inkallning och sitt i uppflog... och jag vet inte om jag fixar detta... Allt hon vill är ju att få vara i sin egen bubbla och nosa... Sett Ferdinand?? HUR når jag fram??? Jo, hon lyssnar hyffsat på pipan, om jag inte låtit henne gå för långt, men jag saknar reaktion och fart... Måste nog konsultera något proffs här! Om inte annat innan jag blir galen... samvetet säger ju att jag ska göra detta med henne också, men jag ska kanske satsa på att få till en bra lydnads-lydnad och strunta i jakten så länge? Samtidigt vore det ju skönt att kunna kalla in sin hund...
Sen tog jag ner Allis och hennes segaste reaktioner på pipan är bättre än Ciders bästa... ha ha ha... det är därför jag ska ta Cider först, annars skulle jag bli helt galen!! Däremot så har Cider snyggare avlämningar än vad Allis har... :-).
 Jag såg nu att sitt på pipa inte är befäst och jag ska gå in och peta i detta därhemma innan jag tar ut det igen. Men, vi körde ändå sitt (frivilligt) när jag slängde dummyn. Detta är kul och vi ska fortsätta så här tills jag får ordning på pipan, då ska jag lägga till sitt på signal före kast igen. Ska också försöka träna mer frivilliga sitt i olika situationer så det blir starkare.. MEN hon är den enda hund som sätter sig när hon verkligen vill något och det är super! Sen kommer det oftast när hon blir hindrad, men det är ändå en bra början.

Idag så ska jag åka in och träna lite tidigare än normalt. Bästa Anna-Karin ska in och träna med sin stjärna och då hakar jag på! Jag har dessutom lovat att hålla i valpkursen som är i kväll och de ska få ge sig ut i skogen och testa på spår...
 Sen blir det förhoppningsvis tidig kväll... hockeyn igår gjorde att det blev på tok för sent och kvällen/natten innan så skulle jag bara läsa en sida till i boken... och det gjorde jag, tills den tog slut :-D :-D, så nu är jag slut, ha ha ha...

Hej hopp!

Inga kommentarer: