tisdag 17 maj 2016

måndag!

Men inte som vilken måndag som helst....
 Jag tror vi var 10 st som var och tränade hund... Superkul!! Och så längesedan jag var och tränade med Anna-Karin!! Det var verkligen på tiden att hon har skaffat sig en riktig ;-) hund igen, inte en riktigt-riktig då, men en nästan-riktig :-D :-D och ikväll kan vi nog hinna med en stund till... Och eftersom John-Åke och Gunilla också dök upp, så blev det inte supermycket träning för mig, utan en massa surr, men supertrevligt!! Och så lagom till de flesta började komma igång så packade jag ihop mig och hade valpkurs (inhoppare endast).

Bira fick komma ut först, för jag tänkte att hon utstrålar lite lugn och fin energi då Anna-Karins är lite för fokuserad på andra hundar... Vi körde linförighet, där hon hade en bättre position än vad hon haft på väldigt länge... Fjärrskiften ligg-sitt-ligg osv. Nu ute på gräsundelag så har hon fina skiften utan förflyttning och jag ska kanske satsa på låsta bakben ändå (när jag ska lägga till stå), för det är så hon jobbar nu. Jag visade också lite grund inför framförgående för Anna-Karin och jag är riktigt chockad över att Bira tydligen kan detta... jag har visst glömt att jag lärt henne det, ha ha ha... och jycken har superminne!!

Sen, hör och häpna, fick Cider komma ut... Hon är riktigt duktig på lydnadsplanen! Det blev fotingångar, som ibland är bra och ibland lite överarbetade (hon kommer in med rumpan bakom mig), men hon har god förståelse för ordet och liksom skuttar in :-D. Hon har en bra position i själva fotgåendet, men tappar mig lite för lätt, särskilt då det är som nu, mycket att titta på :-). Här ska jag försöka fokusera på uthållighet (hört den förut?).
Läggande är superbra, ställandet är på tok för tveksamt och kanske ska jag lära in hopp-stå för att få lite kraft i stoppet... ska lura på den :-).
Sen så blev det skotträning. Några körde budföring och sedan plats. Vi tränade på som vanligt under tiden... och Cider skiter fullständigt i att det smäller... på riktigt alltså, hon rör inte ett öra... Vilket är UNDERBART!!

Jag måste ju också berätta om min promenad igår... Jag tog bilen en bit och gick då med alla 4... och på vägen tillbaka när jag går och filosoferar och tittar åt ena sidan så ser jag i ögonvrån att det far något grått över vägen. "var det en älg?" är tanken och så tittar jag på hundarna... Cider och Bira är helt låsta... shit! Och då ser jag att Lizza och Allis också går upp och börjar vinda, dubbelt SKIT vinden ligger åt vårt håll... Hur gör jag nu?? Vilka ska jag skicka hejdå-sms till och tacka för att jag fått äran att lära känna dem? Ha ha ha... Jag lindar upp Lizzas koppel så hon kommer helt nära mig och väljer att göra lika med Bira... de två mest erfarna och tyngsta... och sen börjar vi sakta men säkert ta oss mot övergångsplatsen... och japp, det var en älg och vinden ligger på från där den sprang in... men på något vis lyckas jag ändå forsla oss förbi älgen och jag överlevde!! Inte ens ont i rumpan, ha ha ha...

Valpkursen med spår igår var rolig! En del nya bekantskaper och jag tycker alla gjorde ett bra jobb. Vissa har allt naturligt, andra får jobba lite på det, men jag tror alla som vill kommer att lyckas!

Hej hopp!

Inga kommentarer: