tisdag 23 februari 2016

måndag

Ja, måndagen blev inte riktigt som planerat. Jag hade tänkt att hinna med två promenader, men det gick inte... Det blev en längre med de vita och en kortare med Lizzan... Idag ska jag gå en normal promenad (eller onormalt kort) med de vita och lika med Lizza... Synd att man kan möta folk där man går, annars skulle jag ta hela bunten!

Lagom till arton så åkte jag in på Sveg och tränade och hör och häpna!! 4 hundar på ca en timme inkl trevligt surr med Madde!! Svårslaget... ;-)

Lizza var först ut! Då jag faktiskt kom ihåg att jag ska strunta i fotgåendet med henne så blev det kryp. Svårt att få bra teknik med övertaggad hund! Men efter lite tragglande så blev det bra... nu ska vi nöta på lite och flytta in det till sidan... Det SKA gå... men... på sista starten vi gjorde i lägre hade vi 8 och det är faktiskt riktigt bra... :-), men tänk 9... eller 10... ;-). Vi nöter lite till :-). OCH jag ska banne mig blanda detta med ligg kvar, för det blev ju en del missar på det sist :-).
Hon fick också lite högerhandling och rallyövningar. Kanske siktar jag på ytterligare en start med henne... Bara jag har rätt fokus borde det gå ;-)...

Allis var nästa jycke ut! Det blev kontakt, lite fotgående och gå in i frontposition... och så fick hon testa att göra någon högeringång... ha ha ha... det är väldigt svårt!! Men, med lite träning lär det gå... Vi lekte också lite. Hon hade hela tiden lite koll på vad som hände runt om och vad Madde och Q... gör, men när vi leker, då leker vi!! Sen om någon kommer och går förbi, nära, så struntar hon helt i det! Och det är en enorm utveckling!! Det blev också inte-släppa-matte-efter-belöning träning. Det var många dofter på marken och detta var svårt!

Sen var det Bira... och vi började med apportering. Och med domarögon så skulle jag dra för att hon åker på apportbocken när hon kommer fram till den och för att hon har ojämt tempo in och ut... och snett avslut... :-) Annars tycker jag hon gör det väldigt fint!
 När vi bytte plats blev det väldigt mycke godis- och skräpdoft på marken och då fastnade hon där... INTE bra!
Innan hon fick ge plats för nästa fick hon även lite högerhandling... Hon är inte så bra på det, så jag måste verkligen lägga mer tid på detta!

Cider var jag nära att hoppa över, men hock fick en liten stund ändå. Det blev fotgående och inte-släppa-matte-efter-belöning. Cider börjar bli bra på det! Sen fick även Cider testa högeringångar och frontposition. Högeringångar var riktigt svårt tyckte Cider. Mer träning på det!

Hej hopp!


Inga kommentarer: