måndag 27 juli 2015

och hur gick det här då?

Jo, i torsdags var jag lat ;-). Jag gick på långpromenad, sen visade jag Jennifer var jag gått och vad jag pratat om :-). Är ett rätt fint hus där och mysigt att gå och så kom jag på en "rundel" att gå, som var så där 7km runt. Helt perfekt! Men, sen var klockan så mycket att jag gjorde kväll istället... :-D. Hade ju planerat att träna spaniel... Till saken hör väl att jag är rätt less på vatten... min bil stinker för där hinner aldrig torka upp och 20-25mm kom det under torsdagen...

På fredagen var det bättre, mycket bättre och vi med tjänstehundar träffades och tränade spårövergångar. 2 st var fick vi. En på vallad stig (där vi människor sprungit omkring innan) och en på ovallad, med de andra hundarna i hasorna i patrulleringen. Vi startade en patrullering och gick kanske 25m innan övergången kom. Alla hundarna tog det jättefint och jag är supernöjd med Bira!! Hon brukar alltid ta bakspår, men nu gick det fint åt rätt håll båda gångerna!! Superfint! Dessutom var Ludde ute på sitt spår snett bakom oss när hon tog upp spåret, men det struntade hon i. Så härligt!!

När vi var klara och hade bestämt nästa träff så åkte vi och badade :-). Lena och Ludde följde också med... Jag började med Cider. Hon blev lite taggad av att Ludde var med och var rätt snabbt i och hämtade sina dummis... Kanon! Och träningen blev superbra!! Ludde var ju helt låst vid arbete och struntade därför helt i Cider den enda gången hon knatade iväg för att kolla in honom. Ingen respons alltså! Nu var det rätt stora vågor och hon tyckte det var lite jobbigt. Men, jag är väldigt nöjd med henne!

Sen hämtade jag huliganerna... Jag orkar nästan inte hålla dem i färden ned mot vattnet... Ett par månader till och jag får ta en och en, ha ha ha... Jag hade nu två dummys och... hmmm... Bira hämtade den nära och Allis den långt ut... typ... inte alls som jag tänkt.... Ha ha ha... nästan så blev det. Men Allis började nära och var inte Bira snabb ut så hämtade Allis hennes också. Sen hade de båda lite jobbigt med vågorna, men det fungerade ändå. Även här var Ludde kanon! Allis knatade iväg några gånger och allt blir ju så tacksamt när de inte får något gensvar. En spaniel ska ju kunna jobba med andra hundar bredvid och jag tycker alla mina gjorde det kalasbra!! Fast vi aldrig tränat... Ludde fick även vara dummy-livräddare när en dummy var på villospår, ha ha... och han tvekar inte det minsta!! Han tog dessutom nästan med sig matte i plurret när hon skulle fota mina hundar, he he... <3 .="" ning="" p="" supertr=""> Sen gjorde jag bort mig totalt! Jag åkte ut i skogen... för att titta på åska/blixtrar och fördriva tid... Allis pep lite så jag tog ut henne för att kissa lite och då vi befann oss på en plats nära paradiset så släppte jag bara ut henne och tog en tur på hygget... Hur dum får man va!?

Sedan, på lördagen så var jag och Allis med på lördagspromenaden som vår brukshundklubb har. Kanon bra! Efter promendaen, som Allis -kan inte gå i koppel- verkligen behöver så fikar vi och snackar lite skit tillsammans :-). Sedan klippte jag gräset på klubben, nästan klart och så drog jag ut i skoooogen!!
  Allis fick börja, det blev mest skutt i skutt, lite inkallning och håll i er nu!! När hon sprang mot mig (för att jag ropat eller för att hon var sugen på köttbulle) så visslade jag inkallningssignal med visselpipan, ett par tre gånger... och sen testade jag att vissla när hon nosade på något och den lilla jycken kommer som en raket!! Så häftigt!! Hon lyckades också hitta en kanindummy/disk bland buskarna... och det var också kul att se! Hon har näsan på hela tiden och när hon fick doften i näsan så gick hela hunden som en liten propeller... Vilken lycka!! Och jag berömde och vips så var hon med dummyn i min famn och åååå vad mysigt vi hade och så fick hon givetvis lite köttbulle! Hon är fantastiskt rolig denna lilla monsterhund <3 allt="" att="" bilen="" dike="" ett="" g="" givetvis="" hittade="" hon="" i="" ifr="" kommer="" lite="" n="" p="" plaska="" s="" sen="" till="" v="" vart="" vatten="" vattenfyllt="">
Så fick Cider komma ut... ha ha ha.... hon har inte varit ute lös på väääldigt länge... Skulle kunna bero på att hon har knäck i öronen och glömmer att hon har en matte... Men, hon drog inte och hon använde den berömda näsan som hon är rustad med och som hela Cider är så gick allt i slow motion, inget rally-ryck där inte... :-(. Jag höll på att bli GALEN, men lugnt och stilla och inte kom hon när jag ropade mer än ett par gånger... och plötsligt flyger där upp en höna (vet ej om det var tjäder eller orre)... Cider ser den inte, men jag styr (hur man nu kan styra knäck) mot platsen där hönan satt och vips flyger där upp en till... och där fastnade hon!! Nu blev farten lite högre när hon kom i doft, och det vara de säker 10 sekunder, sen fastnade hon helt... Jag lyckades locka bort henne, men efter 20m vände hon och sprang tillbaka, ha ha ha... Jag kopplade henne och så gick vi till bilen... Helt slut var hon, ha ha ha... och jag helt förtvivlad och messar lite folk... pappa svarar: bra att hon inte sprang iväg. Och så är det ju... efter att ha slitit med Bira så länge, men... liite fart då ändå och att hon letade fågeln, men sniiiiff ner i mossan på en fläck... ha ha ha....
Bira skulle behöva gå poå fågel och släppa mig lite! Jag vet ju att det finns och vad som händer när hon går på fågel, men det är lite trist när hon stannar och stirrar på mig hela tiden och jag ska mana henne än hit och än dit... Jag vet att det blir fel och jag ska lära mig att knipa igen, men jag blir lite frustrerad... :-). Men, hon sprang inte iväg!
  Nu är jag fångad och ska försöka ta mig ut i skogen igen, snart... åh vad kul det är!!

Igår sen, med klass 1 varning för regn och en för höga flöden så gav vi oss ut i spårskogen!! Undra hur många som idiotförklarar mig, ha ha ha... Det kanske Liza också gör, men hon följer snällt med mig ut i skogen... ha ha ha... 4 spår la vi. Liggtid 1½-2h. Lizza spårade rätt bra, men det fanns inga pinnar i spåret... hi hi... jag gissar att spåret blev rätt tufft och att de då väljer spåret framför pinnar och vad som händer med pinnarnas doft när de ligger ute i hällande regn har jag inte en susning om... En sak vet jag, de lär dofta betydligt mindre idag än vad de gjorde igår där de ligger så fint i skogen! Alla hundar missade många pinnar, Bira och Angus hade flest! Bira såg ut som... jag vet inte vad i början. Marken var vattensjuk, regnet öste ner, tempot var noll... så hade Liza lagt en pinne på en stubbe och plötsligt vaknade hunden!! Hon letade, jag jublade när hon hittade och plötsligt la hon i en växel i spåret och inte var det den lägsta växeln heller... ha ha ha... och sen hittade hon föremålen också. Roliga lilla hund! Jag är rätt nöjd med hundarna, trots att resultatet inte var det bästa. De jobbade bra och Liza säger att de var i spåret mest hela tiden!

Hej hopp!


Inga kommentarer: