torsdag 9 juli 2015

?

Är kanske egentligen inte inspirerad att skriva just nu. Känner mig irriterad, men ska försöka klämma fram något positivt ändå :-).

Jag försöker ju få något gjort med de 4-benta och lyckats få till lite, men mycket jobbar mot mig och jag skulle vilja få lite tid hemma själv just nu, men knappt ens morgonen har jag själv nu... och därpå en sömnbrist som ni inte ens kan drömma om... blir GALEN på detta!!

Nog om det!

Jag ska försöka få till rutiner i hundträningen, för det verkar vara det enda som fungerar... Så var dag har sitt...

Måndagsträningen... Här är Lizza prio ett, ALLTID!! Nu jobbade vi med linförigheten, som vanligt... och jag tycker den är sämre igen. Men, jag jobbar väl på och ser om vi kan få till det igen. Hon vill ju iallafall, ha ha ha...
Krypet, här kändes det som vi tog ett mega-kliv framåt i utvecklingen!! Hon har ju bara kunnat krypa om vi varit näsa mot näsa och jag backat, ja med rätt teknik... och har hon ens varit nära min vänstra sida (utom med huvudet i näsa-näsa) så har hon börjat med grodskutten. Jag har testat div olika alternativ, men liksom inte fått till det riktigt... Men så plötsligt hände något!! Och hon kröp rätt och nästan i rätt poss!!! YES!! Kanske kanske... Vi testade också lite lägganden och de var riktigt bra. Jo... vädret var regn och det var riktigt blött överallt. Jag såg dock inga tendenser till att inte vilja slå ner rumpan idag. Härligt!

Sen var det Cider som fick äran... Vi har så smått börjat med apporteringen. Ja, snarare med att gripa och hålla en apportbock. Det fungerar utmärkt, men hon kan inte sitta och gripa, då kliver hon upp. Annars håller hon några sek, lugnt och stadigt och om hon bara kunde sitta så är det ju det som behövs för en klass 1! :-) Vi såg också till att leka endel... det ska vara kul att vara lydnadshund! ;-). Lite linförighet, svängar öka på längden, hålla fokus... lite pyssel som det behövs mer av. Men hon är lite svår... mycket mjuk och försiktig och... rätt trist! Hon vill, men saknar sprutt och verkar rädd att göra fel. Inte alls någon typisk klickertränad hund...

Sen gav jag upp måndagsträningen... Det var fruktansvärt med små-sve... URK!!

I tisdags så gick Jennifer och jag upp i skogen med Cider. Tanken var att göra några markeringsövningar och se vad hon gjorde. Helt idiotiskt då vi aldrig gjort en apportering som varit längre än 5 m(utom i vatten). Hon verkar ha en fallenhet för avståndsbedömning... ja, nu blev det inte så långt, 10m på första och 15 på andra omgången. Hon fick 3 kast på varje. En med en mindre dummy, något större än de hon apporterat tidigare och två rätt mycket större och tyngre. Mycket smart matte! Nu är ju Cider en stjärna och bara hon förstod vad hon skulle göra så tycker jag hon gjorde ett bra jobb. Levererade in, ville gärna släppa 2 sek för tidigt och en gång sprang hon iväg och ville leka, men vaddå!?? Jag är MYCKET imponerad!! Dessutom så satte hon sig utan kommando när vi väntade på att "fågeln" skulle falla, super!! Det är så härligt när små detaljer som man tränat separat inomhus och i enkla miljöer faktiskt håller ute i fält och när hunden kan koppla ihop det. Känns toppen!!

Med Allis har jag gjort en del basic inomhus. Sitt, "filtleken", handtarget, gripa en dummy, kontakt. Hon är smart även hon! Ska bli kul att se vad det kan bli...

Vi har också miljötränat en del. I tisdags var jag med Allis och gick på marknaden efter jobbet, vi har varit på tivoli, på komidsommar och lite allt möjligt och till veckan så börjar Härdalsveckan med allt vad den nu kan innebära i miljöträningstänk!

Idag så trotsade jag regnet, jag är helt ärligt OTROLIGT trött på regnandet... låt det vara kallt då, det skiter jag i, men allt blir så otroligt jobbigt när det ska regna konstant!!
  Jag la först ett spår till Lizza, 8-900m, 6 + 1 föremål, liggtid ca 1 timme... Mycket lugn och fin i starten och jag upplever henne som mycket noga i starten. Känns härligt! Kanske ska jag lägga en köttbulle eller något efter 15-20m för att förstärka starten ytterligare :-). Just nu strör jag ut 2-5 godbitar när jag släpper på, där spåret startar och så får hon äta dem och starta när hon känner sig klar. Fungerar utmärkt!! Sen upplevde jag henne som mycket slarvig! Hon markerade 2 + slut och jag hittade 2... av 6 pinnar. En gång var vi av spåret ordentligt... hon bara fortsatte rakt fram i en vinkel. Känns rätt deprimerande... Eftersom jag tycker allt varit rätt bra på slutet så har jag anmält oss till ett bruksprov och så blir hon skendräktig och det känns som allt rasar. SKIT!

Allis fick 2 korta spår, ca 40m. Hon är rätt spårnoga, vet inte riktigt vad hon sysslar med, ändå har det hänt otroligt mycket sen sist och på första spåret spårade hon nästan hela innan hon hittade en barkbit, och en pinne... känns rätt frustrerande när man ser slutet framför sig. men jag fick henne att spåra sista biten och så hittade hon sin belöning :-). I nästa spår var det en annan fart under galoscherna, ha ha ha... rally-Allis... med mer fart så kom lite mer slarv, man hon vet ju inte ännu vad hon håller på med och jag tror detta kommer bli kanonbra! Jag är MYCKET nöjd med henne!! Och om man sen tar Allis fart i det första spåret x 3 så kommer man upp i Ciders hastighet, kanske... ha ha ha...
  Cider fick 2 spår, lite längre, men ändå korta. Nr 2 med en sväng. Cider är otroligt noga! Jag tycker hon är mycket av spåret när hon är en meter på sidan av... men det är ju typ inget... Lugnt och stilla skrider vi fram och aktar oss för rishögar och annat, men följer i övrigt spåret bra. Kommer hon en meter av så stannar hon och tittar på mig... men här ska vi bygga självförtroende så jag står lugnt kvar och väntar och hon hittar ju spåret direkt och tar oss vidare. Nu hade hon mer fart i spår 2 och kom av spåret liiite vid svängen. Av någon anledning kändes det dock som att hon spårade lite på sidan av denna gången. Ska fundera på om jag tycker det är ok eller hur jag ska göra.
I starten på spår två så fick hon syn på en tjärn och där luktade det goda fåglar (det enda som kan få henne att flippa ur??), men när jag vände henne så gjorde hon ändå en superfin start och ett fint spår! YIPPIE!!

Jag funderar också på lite självstärkande övningar som jag kan göra med Cider och hur jag ska få henne att bli lite galen ibland ;-).

Att Bira inte fått något spår eller jobb denna vecka är för att hon har ont i magen. Jag funderar på att ringa veterinären, men jag tror kanske det vänt nu. Vi avvaktar lite till och ser. Inget godis till henne ännu...

Nu ska jag natta hundar och sen slumra lite själv också ;-). Hej hopp!

Inga kommentarer: