onsdag 28 mars 2012

Varierad förstärkningsfrekvens

Krångligt ord va!? Det är något som jag är riktigt usel på när jag tränar hund, men som är GRYMT effektivt!! Jag tänker på det mest varje morgon... :-).

Bira kommer ibland på att hon är godissugen när vi är ute och går... då går hon in i fotpossition och ibland får hon en godbit när hon kommer in vid sidan, ibland när vi gått en liten bit och ibland när vi gått en hel evighet och detta har gett att hon ibland går en halv promenad fot. Nu vill jag inte ha det, men har omedvetet (från början) förstärkt detta lååånga fotgående (som inte är perfekt, man ganska bra...). Anledningen till att jag förstärkt när hon gått väldigt länge är för att det enda sättet att få henne att gå en promenad är att belöna det och säga något om att nu går vi och då kan hon gå som en vanlig hund, eller som en Bira :-). Det hela har ju blivit varierat förstärkt och hon är enormt uthållig i väntan på att den där lilla leversnitten ska dyka upp... :-D! Ganska intressant! Och säger jag "fel" ord så kan hon komma in en liten stund även med viltlukt i näsan... men då är det sällan långvarigt, utan mer som en halvsekund eller så... Kanske kan man bygga upp och variera uthållighet i kontakt vid viltlukt också... Vad tror ni?? ;-)

Vet ni... idag har det gått 4 veckor!! Bara 5 kvar... :-). Och jag fick igår order om att undersöka hennes tissar på jakt efter dräktighetstecken... hi hi... blev jag något klokare för det?? Jag hoppas och tror, men har inte den minsta aning! Helt plötsligt letar man ju efter tecken, och ser massor med saker som man tycker är annorlunda, för man aldrig sett dem förut... men, jag har ju aldrig studerat henne på detta sättet förut, så hon kan ju vara så jämt!!

Nu måste jag nog jobba, fast jag vill inte... jag vill bara åka hem och sova, för nu var jag enormt TRÖTT!!! hej hopp!

Inga kommentarer: