måndag 7 november 2011

jobb

Ibland går inte saker som man tänkt sig. Och hade jag vetat att vi inte hade någon lärare nu på morgonen så vet jag flera saker som jag hade kunnat göra istället! Tex sovit några timmar extra, motionerat hundarna (alla), nu blev det bara de 2 små i skenet av pannlampan :-). Eller så hade jag kunnat åka ut i skogen och letat den försvunna GPSen som jag/vi letade igår men inte hittade... Japp, Bira-bus fick rycka ut igen :-), men dennna gången hittade hon inget, tyvärr... det var också lite svårare förutsättningar. Min bror hade nämligen letat den själv först och det var därför inte bara att spåra upp den. Skulle haft Tanija och kört uppletande istället! Nu var hon hemma, men får förhoppningsvis åka dit och leta den idag...

Vad ger då detta mig?? Jo, ett otroligt sug att träna hund!! Jag ska göra Bira till en superspårhund!! Hon ska lära sig följa sitt spår, oavsett om det korsas 1000 ggr av andra spår. F-N vad kul!! Och tänk vilken nytta vi kan göra sedan!! Och Lizza måste lära sig uppletande... hi hi... undra hur det ska gå... Bira kan ju egentligen uppletande, men jag vågar inte släppa henne i skogen så där ännu. Det kryllade nämligen av fågeldoft där och hennes spårande hade mest hela tiden små avhopp på kullar med fågeldoft och fågelbajs. Egentligen rätt förundrande hur hon kan skifta mellan jobb och "fritid" så där bara. Nu tycker jag inte hon gjorde något strålande spårjobb, men jag tror inte det ligger någon GPS där vi gått, om den inte ligger under vatten då! Det som fascinerar mig är hennes förmåga att jobba och att vilja jobba. Tror vi var ute och letade en timme-en och en halv och sedan åkte vi direkt och tränade TJH. Och med lite mindre intensitet och fokus än vanligt (ok, rätt uselt) så fixade hon en ljudmarkering och ljudade till o med själv när hon förstod vad det var. Kul jycke! Och jag gillar när de är lite arbetsnarkomaner så där...

Lizza har även denna vecka fått sina tre pass med ligg-kvar träning och Bira har fått två pass med sitt... Hoppas bara att det inte blir tre dagar på raken denna vecka, och att det kan bli lite mer... bra liksom :-).

Nu ska jag nog fortsätta jobba... fast med vad vet jag inte riktigt... trist när det blir så här och man egentligen har nyttiga och viktiga saker att göra istället!

hej hopp :-)

Inga kommentarer: