torsdag 8 juli 2010

Tidsoptimist -javisst!



Ha ha, det blev inget mera igår... tiden räckte inte riktigt till! Och bara för det blev ett till inlägg nu så blev det en till film... Lizza som backar med mig. Visst har hon blivit duktig!?? =)

Lizza har dock fått väldigt lite träning de senaste dagarna. Jag måste verkligen ta mig i kragen och jobba med henne nu!
Igår, då fick hon först följa med på jippot för ishallen. Det var supernyttigt!! Men, det märktes mycket tydligt att hon tyckte det var superjobbigt. Hon blev väldigt klängig och hoppig, mest på mig men även på andra.
Bland det första vi mötte var en skällig hund. Den kom fram och hälsade och det var jobbigt, och Lizza tyckte nog den var framfusig, men då hon kunde söka stöd hos mig så gick det ändå bra och efter en liten stund så hade hon nog kunnat tänka sig att leka lite =)... Jo, det var en tik som kom fram, äldre än Lizza men jag gissar att hon inte var någon gammal hund. Men, det var kanon!! ja hela dagen var kanon... flera hundar som passerade, stannade och pratade och jag fick chansen att jobba med Lizza och det att man inte slänger sig ut i kopplet för att äta upp de andra ;-)... Nu var det så att hon inte gjorde något sådant försök över huvudtaget och det var glädjande =). Sista hunden var jag inte riktigt med på så det gick lite sämre... men inte ett ljud och det känns bra!
När vi skulle hem, då kom en massa saker mellan hit och dit så det slutade med att jag och Jennifer tog en varsin räkmacka på ica, jag hade nämligen passerat svältgränsen då... ha ha... Supersmarrigt!! Och jag älskar deras räkmackor för de har inte ägg och majonäs på utan räksallad och räkor =).
Hemma så lästa jag lite i clicker-gundog och det är inte alltid så lätt med Jennifer som springer omkring! =D... Men så packade vi in oss i bilen och åkte till Härjedalsgården för att bada... Bira, Lizza & Jennifer då... Och Bira är en kul en... jag skulle ha slutat kruka mig så mycket och tagit mig i vattnet och hjälpt henne lite... men rackarns så krukig jag blivit!! Nu simmade hon en halvmeter eller något, hoppade i vattnet från bryggan på det grunda och tog ett skutt i vattnet utåt, när hon inte längre bottnade och det är ju positivt, men... Kan ju också berätta att när hon kommer iland med saken till mig så får hon en bit köttbulle, om jag hinner... har jag den inte klar då kan det vara!! Köttbullar är inget att ha jämfört med att få hämta saken... DET ni!!

Lizza fick också bada... och hon badade... ha ha och så sprang hon ut på bryggan och precis när hon skulle sno Jennifers sko, då tog bryggan slut och där var det djupt... riktigt djupt... =D =D... som vi skrattade!! Jag fick lägga ifrån mig kameran, och hjälpa henne upp på bryggan igen, för att simma runt, det fanns inte i hennes värld! Sen blir det mycket skuttande och grejsande när Lizza är i farten... inget lugnt och focuserat där heller utan mera hoppsan nu blir jag rädd för jag kom visst långt ut, oj oj oj, nu är det bäst att vända osv och det roliga är att hon gör allt med höga skutt, även om vattnet bara är vid tassarna... =)

Ja, sen var det det vanliga, middag och sedan tog jag reda på tvätten medan Johan åt middag och efter det så åkte vi på fotbollsplanen och tränade lydnad med Bira och så blev det Tanija... och det var kanske en miss... Tanija blev helt GALEN när jag tog ut henne för att köra och då smittade det på Bira som plötsligt inte kunde något annat än att springa och yra omkring... mycket lyckat!! Ha ha...

I alla fall blev det några platsliggningar, lite fot, läggande, inkallning och ställande för Johan & Bira. Tanija fick mest ligga och vänta, men vi visade några saker, tävlingsmässigt, hur det går till, hur tävlingsledaren säger och hur du som tävlande gör då och... Har jag skrivit att Johan och Bira mest troligt ska tävla i lydnad på fredag (oj, i morgon visst...)?? Inte det... ja, så är det... sen förväntar vi oss inget första pris, men en debut i alla fall! Ja, vi ska försöka klämma in ett pass på planen idag också, hoppas vi hinner!!

Stackars Lizza har som sagt inte fått gjort mycket... lite apporteringsträning blev det dock här om dagen... Och det känns riktigt bra. Jag tror nog att detta kan ge något så småning om... Jag tror att hon börjar förstå att hon ska ha träpinnen i munnen och att det är det som jag klickar för... =D. Nu är det inte så att min jycke är ovanligt korkad som inte kommit längre än vad hon gjort, utan det är så att hon har en matte som inte kan något och försöker lära sig själv samtidigt som hon lär sin hund =). Nu har jag i alla fall bestämt att jag ska skärpa mig!! För, det hjälper mest troligt att träna en liten stund då och då... =)

Hej hopp! Nu ska jag packa för ytterligare en Säs vistelse =). Har jag berättat att Lizza är anmäld till utställningen i Svenstavik?? Vad tror ni??



























1 kommentar:

Linda sa...

Hej
Vilka underbara bilder. Jag blir riktigt avundsjuk på naturen. Undrar om vi har sån natur här bara det att jag har missat den.
Det ser verkligen helmysigt ut och sommar.
Är också väldigt avundsjuk på att ni slipper, som det ser ut på bilderna, all sand i pälsen. Baloo är dränkt i sand när vi har varit på stranden. Vi har dock fått ett tips på vart vi ska bada med honom i stället, där det inte finns så mycket damm.
Brukar ni vara i Säs på vintern också eller det är bara på sommaren ni är där??