måndag 19 juli 2010

Skoj!

Japp! Det är något som jag tycker är bland det viktigaste med hund och hundträning!! Att man har roligt tillsammans... =) Och även om jag blir helt GALEN ibland och morr-arg så tycker jag att vi till största delen har roligt tillsammans och som sagt, det är viktigt tycker jag... Sen, om resultaten är riktigt ruttna och... ja, ni vet... så har ju i alla fall vägen dit varit rolig!! Jag bara måste få säga det... =)


Igår, eller äh, vi börjar med i fredags... (shit vad tiden går snabbt!!) så var Johan och jag ut och spårade med våra ynglingar... bara vanligt människospår. Bira med trä-apporter och på spår 2 en vinkel. Ja, vi gjorde 2 kortare spår var. Sist vi var ute så spårade Bira som en kratta (eller snarare som en spaniel, ni vet =D =D ), men nu gick hon grymt snyggt!! Ljuvligt att se och i vinkeln var det exakt på millimetern som husse lagt spåret. Så, nu är vi verkligen på spår-gång igen!!

Lizzas första spår var lite... osäkert, inte så konstigt för det var länge sedan nu. Spår 2 var supersnyggt, men på slutet så märktes det att hon började bli trött och det får man vara när man är Liten och inte har spårat så mycket!



Ja, i lördags blev det inte så mycket, Lizza och jag tränade lite... Vi tränade "klossen", dvs att hon står med framtassarna på något (idag en plastbytta) och sedan förflyttar sig med rumpan in till fotposs och stannar där. Detta är en nyttig övning som vi kört lite för lite och där jag började på fel sätt (hon fick snurra åt vilket håll som helst, jag stod bredvid och tittade på och klickade för bakbensrörelser). Nu tycker jag det var riktigt bra, men jag ska jobba lite mer med den då jag tycker fotingångarna bara är halva.

Att gå fot några steg fungerar riktigt bra, och här behöver vi bara öka stegen, sakta men säkert... ibland kommer hon lite långt fram, men då gör vi bara om, eller så stannar jag och hon får backa in i poss igen!

Jag jobbade också lite med "stå", eller stanna stående och sedan ligga kvar... ligga kvar blir bättre och bättre. Nu ska jag några pass satsa lite på att öka tiden, men hon har i alla fall förstått att man kan ligga på avstånd från matte och om hon kliver upp när jag missar mellan hennes framben med godisen, så lägger hon sig igen ungefär där hon var... alltså hon flyttar inte fram och lägger sig med framtassarna på mina fötter. Det är kul att se vad man faktiskt kan få till genom egentligen ingenting =D.



Och, ja, vi jobbar med apporteringen också... det måste gå... men den är läskig!! ;-)

Det låter kanske som att vi tränar supermycket varje dag, men så är det inte... kanske blir det 15 min totalt... max.... och när man tänker efter så är det inte mycket av vår tid. =)



Igår var vi på utställning i Alfta!! Det var supertrevligt!! Först, när jag varit borta vid mops-ringen och spanat efter Lizzas uppfödare så var det en dam som stod och pratade med Johan när jag kom tillbaka. Hon berättade att hon sett Bira som valp i Svenstavik ifjol och nu hade kollat i katalogen om vi skulle vara med och när vi stod med där så var hon tvungen att komma och hälsa på oss... Hon hade blivit mycket förtjust i Bira som valp och tyckte fortfarande att hon var mycket vacker =)... Det värmer när okända gör sig besväret att leta reda på en bara så där!! Hon själv hade haft 4 clumpisar, men kanske ingen nu...? Måste ju också säga (lite malligt) att hon tyckte Bira hade "fin form" och hon gillade att hon inte var så rund...

Sen kom Eva M fram och hälsade, en av clumbermänniskorna som jag frågat lite om jakten. Supertrevligt och det blev en hel del pratande och de problem som jag känner att jag har är tydligen det vanliga =D =D... Hon blir helt galen av viltlukt i näsan och drar... =). Hon och Grevé fick också cert igår och blev champion, GRATTIS och TACK för ett givande samtal!!



Innan Bira var inne i ringen så lyckades jag hitta Lizzas uppfödare och så fick hon se "min" lilla skönhet. Tänderna ska gå igenom och ännu är hon ju inte klar, så nu är det bara att köra på!! Och fixar jag bruksmeriterna så ska hon ta med Lizza lite varstans sedan... F-N, jag ser rätt... hon är fin... min lilla Liten... Och så glad jag är!!



Japp, men inte nog med det!! Igår på vägen hem... alltså Johan har tydligen bokat in ett anlagsprov i viltspår till veckan... ha ha... så vi fick ringa och be pappan ta fram blod så det han tina tills vi kom hem. Och när vi kom hem så la jag ut Biras första blodspår... Mest för att se reaktionen på blod, spåra kan hon ju... och det blev ca 200m (sen tog blodet slut) och med ett uppehåll och en vinkel. Det gick kalasbra!! Och i alla fall första blodspåret var mycket lugnt och sansat... inga problem med uppehåll och en mindre ringning (om ens ringning) vid vinkeln. Men, nu vet hon ju att det finns en klöv i slutet, så det finns kanske risk för tempoökning... he he... så hon grejsade och styrade med den... och det var inte bästa apporteringsgreppet hela tiden... lite ruska och döda också...

Lizza fick också ett spår, ett vanligt mattespår och med första vinkeln i livet. Det gick superbra och jag missade min snitsel för vinkel, men Lizza svängde i alla fall! Bra det...



Tror ni att vi sov gott sedan?? ha ha... men upp i morse som vanligt för en riktig morgon promenad... Vi tar en sovmorgon då och då, men oftast är vi uppe och går vid 7. Bira vill inte sen när det blir varmt... Nu ska jag göra i ordning för vår resa till husvagnen, bad och skog en hel vecka... och då med inledande bykampen i kväll... Hejja HÄRJEÅSJÖN!!!



Bira då... alltså ibland gör domare mig galna!! Vi kommer till det... X i rutan för Utmärkt, Feminin modell i bra storlek, välskuret huvud, lite tunt nosparti och lösa ögonkanter, utmärkt ögonkulör, Bra bett, Bra hals och skuldra, något kort och rak överarm, frambenen ska vara rakare, för åldern lagom bröstkorg och djup, Bra länd och bakparti, Rör sig med bra påskjut men lite kort och öppet fram, skulle önska henne en aning högre på frambenen. Utm päls, färg och kulör. 1:1 HP... Ok, så här tycker jag... kryssar man i utmärkt, då ger man CK... tänker man ge HP så kryssar man i "Mycket god typ" istället... För en hund kan banne mig inte bli bättre än utmärkt... och DET gör mig galen... inte det att hon får HP hela tiden... Ja, det mesta av det som inte är bra är ju sådant som kommer växa till sig, så jag är inte orolig... Johan fick också en del muntlig kritik... Det första domarna (för hon hade en hjälpdomare eller något på clumberna) sa när de kom in i ringen var att hon var jätte söt!! =)... Sedan var domaren noga med att förklara vad HPt stod för, hon frågade om det var Johans hund och föreslog att han skulle gå en kurs i hur man visar sin hund så fördelarna kommer fram och inte nackdelarna... (Mamman säger att han måste träna över huvudtaget först och främst... då kommer allt se showigare och självklarare ut och då kanske CKt kommer...). I alla fall sa de att han hade en fin hund!



Ja, när vi var klara där så

Tror ni jag är förbannad nu!!?? Jag har inte tid att sitta här, blogger har på helt egen hand möblerat om texten OCH tagit bort mina bilder... Jag blir GALEN!! Ta det som det är så ska jag ta en dust med telia och lägga upp bilder sen ;-) Nu blåser vi...

Glömde... jag har byggt ett dusch-trim bord ute =)... Tre eller fyra lastpallar uppe på varandra, en spånskiva på det och sedan slang genom fönstret med duschmunstycke och varmt vatten... Perfekt!!

1 kommentar:

Anette sa...

Grattis till utställningen! Men man kan bli galen på var x sitter och sen vad priset blir!!

Bra ide om dusch bord! Vill oxå ha!

Ha det gott! Vi åker till vår årliga schäfer ssm ställer ut o kollar på fina hundar!