onsdag 23 september 2009

vart tar tiden vägen?


Alltså... borde man inte ha massor med tid över och ha riktigt tråkiga dagar när man är arbetslös?? Jag förstår inte... jag hinner ju inte ens delge er vad som händer här borta i den allt för tätbefolkade bygden!! Jag önskar också att jag idag får lägga mig på soffan och sova lite middag en stund, men vi får se vad tiden räcker till... Sen ska jag ärligt säga er att jag har hemskt dålig koll på vad jag får gjort för något!! he he...


Bilderna denna gången är lite av de jag missade förut en gång. Dvs från älgjaktsveckan... njut på =) OCH givetvis två stycken från utställningen också... =)

I söndags, då var vi till Ljusdals BK &... äh, jag skriver väl kritikerna... "8mån tik av trevlig modell, fint tikhuvud, ännu något lösa ögonlockskanter, bra stop, fina öron, bra hals, fina vinklar bak o fram, lovande bröstkorg, bra rygg, bra rörelser, bra päls o färg" om jag nu lyckats tyda skriften riktigt... och det resulterade i HP & BIR. Sedan tog det stopp i finalen, tyvärr... tyvärr hade också husse oturen att Bira smet ur kopplet och tänkte ta en egen promenad och tyvärr tror jag det var när domaren kollade på hundarna... men, men, det är bara för hussen att ta nya tag & träna mera till nästa gång!! (givetvis tog batterit slut när han sprang o ställde & denna bilden från tillfället var väl minst lika trevlig!?)


"Feminin, inte så stor tik av mycket god typ. Bra kropp och rygg. Prima fram och bakställ. Pälsen borde vara kraftigare och färgen rena särskilt på huvudet. Rör sig väl" Gissa priset!!! Jo, en 2:a igen!! Och denna gången förstår jag det faktiskt inte alls... när han talade om för mig orsaken till 2an så var det färgen, bara färgen... och faktiskt så blir jag lite besviken. Visst, de får gärna ge min jycke en tvåa, men att en rottis är sotig brukar möjligen göra att de håller inne certet... inte att de ger en tvåa!!

Lydnaden gick inte heller denna gången speciellt bra... faktiskt ännu sämre... vi nollade igen: rutan, på samma sätt som sist, sättandet -men nu rev jag i ordentligt när jag såg att hon inte satte sig... kanske kan det hjälpa för framtiden... och så sittande i grupp -undrar om det är något jag gör eller om det helt enkelt var för blött i gräset... ja, ja, om jag nu inte tappar gnistan så får vi väl träna på detta i vinter då!
Just nu har jag lite tappat gnistan... tänk om det var den sista brukstävlingen jag o Tanija gjorde i Mora!?? Tänk om det inte blir fler lydnadstävlingar, där vi ärligt hunnit träna för det?? Jag får lite panik och har på sätt och vis tappat själva träningsgnistan! Tänk att få börja om...

Annars då!? Jooo... jag tjatar på Johan =D och smygtränar lite med hans hund. Jagar ut han så det blir svårare att gå fot (mer störning). Jag kräver att få sitta och titta för att hon ska kunna jobba med han och ha mig nära... sen kan hon inte hålla sig hela tiden utan ibland när hon fått sin belöning så måste hon bara springa och pussa på mamma... =D.

(ser ni geggan till vänster?? Där hade hon badat i myren...)
Sen så är det riktigt bedrövligt här... urk vad less jag blir!! Alltså, både Tanija och Siri är skendräktig, det kommer mer o mer för varje dag hos Tanija... men det är som vanligt, hängtuttar och lite slött... rundare fast hon inte är tjock. Men Siri... den jycken hon har alltså drabbats av ALLT!!! Precis allt... nu ska jag ärligt säga att det tog mig ganska lång tid att komma på vad hon pysslade med, för jag har bara läst om saken... Hon är skendräktig på riktigt!! URK!! Jag har alltså en bur uppställd i köket... den står alltid öppen för att man ska kunna ta sig en lur i lugn och ro. Den hade Siri lagt beslag på... och fick hon chansen så tog hon också med sig någon av Biras leksaker dit in... fast väldigt gärna lekte hon en stund med saken och Bira först... sen vaktade hon både saken och buren med sitt liv. Var Bira inom en radie på 2m från buren så morrade hon... I lördags när jag kom hem så var hon faktiskt fram & upp och sa "hej matte vad jag är glad att se dig" och vad glad jag blev... det värmde mitt hjärta att hon kunde bli glad att se mig. Sen la hon sig snabbt till rätta i buren igen... i söndags då var hon inte ens ut ur buren... och då åkte hon ut och sedan har den varit stängd!! Och Siri får inte ens titta på några saker... Hon har ingen päls på magen och min tanke på att göda upp henne den får verkligen ligga på is ett tag, hon får väl bli ett benrangel då... men ger jag henne mer mat nu så går den ju bara till skendräktigheten. Så nu får de båda gamla damerna bara några små kulor om dagen... Och så cyklar vi =) =)...


Igår längre än tidigare... och som vanligt blir det en promenad direkt efter och då får också Bira-bus följa... och ni ska se henne... så härlig hon är att studera!! Fullt ös... hela tiden... öronen de fladdrar, ja, hon måste ju stanna och äta lite bark från någon tall eller stubbe då och då... men man kan ju inte förbli irriterad när man är ute med henne... hi hi... härlig hund!! Sen orkar hon ju inte speciellt länge och då lägger hon sig och vilar en stund, men stannar vi för att hon ska få vila i lugn och ro, då är hon snabbt uppe på benen och rusar vidare...


Det blev också spår med Siri igår, bättre än väntat!! Sedan på kvällssidan så blev det också lite lydnad. Jag körde igenom programmet för att se vad vi behöver träna mer på... det skulle jag kanske inte gjort =D =D... nej då... fria följet var UNDERBART!! Tänk om hon kunde gå så på tävlingen också... mmmm.... vad bra hon var!!! JA det är Siri jag skriver om... =). Inkallning med ställande ska vi träna mer på! Skall, så jag får igång henne snabbare, ska jag träna mer på... undra om hon kan tyst?? =S... Tungapporten kanske?? Den är svår... och jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen med den... Resten skiter jag nog i! Det ska vara platsen då.... Känns faktiskt riktigt bra det här!!

Tanija, hon fick mest gå ut för att... och det blev lite fritt följ och sättande... OCH så la jag henne med ett ligg & sprang sedan omkring en massa, vinklade framför och så där som man gör vid rutan...
Idag så ska jag först snitsla upp ett blodspår, sen så ska jag bloda och "klöva" det. Det är en kompis som ska gå prov för en annan kompis i morgon och då lovade jag att fixa ett spår. Kul va!? Hoppas bara att det går bra också... sen så ska jag nog bara lata mig... =) ja, cykla en sväng då förståss... och kanske lite lydnadsträning, men sen mina vänner... sen....



Lite siffer fakta... Av 17 starter i spår ( akl ej inräknad, hjälp vad många (5 lägre, 6 högre o 6 elit...)!!! ) så är ALLA resultat MINST godkända!! Vi har ALLTID haft med oss slutpinnen in och ALDRIG haft mer än 3 pinnar borta i spåret... Vi har ALLTID kommit i "mål" inom tiden och ALDRIG hamnat på vilt-spår på tävling... DET TYCKER JAG ÄR EN STRÅLANDE KARRIÄR!!!! Oavsett om vi är färdiga nu eller inte...
Detta är mitt 100:ade inlägg på denna bloggen
Nu är det 6 veckor kvar
Och även om det inte är siffror så fyller Bira & hennes kumpaner 8 månader i morgon!! GRATTIS till er!! Och grattis också till Milou som blir 6 stora månader i morgon!! Och när jag ändå är i grattar-tagen så måste jag ju också gratta Biras pappa som nu kan titulera sig australiensk (skriver man så?) champion (om någon inte läst kommentarerna förut o redan sett det)!!! Vilken kille!! Och GRATTIS till Elisabet & Jack-N som tog ett strålande förstapris i klass 2 på lydnaden i lördags!! 177,5poäng... briljant!! Och ÄNTLIGEN grattis till Gullan och "räkan" som tog sitt första i klass 1... jag har väl inte glömt någon mer!??
hej hopp!!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Du är sååå snäll som lägger spåret åt oss. Så slipper jag åka in till Sveg idag. Ja det är jobbigt med gamla hundar och det får vi ta. Men vi håller väl tummarna för att vi får minst en säsong, med våra äldre damer. Kramar från hogdal.

Liza sa...

Härliga bilder som vanligt :D
Ja jag kan förstå din frustation när man ger en tvåa med så bra kritik, hm....ibland undrar man hur en domare tänker.
Och se ett stort GRATTIS till alla era lyckade starter i spår :D

Kramar