tisdag 15 september 2009

en vecka...



Just nu är jag liiite irriterad... hade tänkt visa er en hel hög med underbara bilder från veckan som gått, så ni skulle veta vad vi pysslat med... Men, just nu är jag mest glad att jag lyckats klämma in några bilder... och att jag lyckades komma till min blogg!!

På lördagen då... ja vi var till Mora & tävlade, och tja... det var ganska intressant! Nu regnade det & då säger det sig själv hur det går =). Alla pinnar i spåret, men bara 2 föremål på uppletandet!! OCH så bakspår och en massa snurr i rutan... konstigt det där... Träffade en del "proffsigt" folk och fick en del tips och råd, men, det säger ju sig själv att det är svårt när man nästan bara tränar själv! Fick dock en del berömm för min pigga & positiva 9-åring =D =D. De trodde hon skulle tagga över på stegförflyttningarna och börja skalla... ha ha... inte min lilla busa inte... hon har ju lugnat ner sig OTROLIGT mycket det sista året, åldern börjar märkas... Vi nollade på lydnadsdelen Framåtsändandet och krypet, och det hela berodde mest på nosande... men hon var påverkad av det dassiga vädret i hela programmet! Men... fritt följ: 9 (!!!!!)/7... den 9:an värmer ska ni veta... och hon gick faktiskt riktigt bra!! Mycket bättre än en 7a i alla fall! Tungapporten droppade hon, konstigt, men hoppet var riktigt bra! Skönt att vi löst det!

Ja, sen på söndagen... då var det först packning av bilen för en vecka i skogen... och husvagnen... gillar den fast den inte är så vacker =). Sen så blev det en paus i resandet med fotbollscup i Sveg. Tycker att grabbarna gjorde ett bra jobb! Nu stannade jag bara och tittade på två matcher... en förlust & en vinst!

Så till Härjeåsjön, in med sakerna i husvagnen... sen skulle jag & pappa ut i skogen och snitsla ut till några pass, så alla skulle kunna hitta... och nu ska ni få höra =D =D =D... Hundarna får följa med... jag släpper först ut Bira-bus och hon har något rally där i ren glädje och vi skrattar åt henne medan hon far fram, de andra kommer ut och pappa säger något om att Bira far fram precis som unga hundar brukar göra när man är på väg ut i skogen och de vet vad som är på G... i nästa sekund landar Tanija i hans famn... =D =D

Ja, under den turen... så gjorde också Bira ett försök att drunkna i en myr... tänk vad mycket man hinner tänka de sekunder som man ser att hunden sitter fast, djupt, till det att hon börjar röra på sig för att ta sig upp... många bilder blev det, men där hann jag inte med! Sedan var hon vackert mörkbrun långt upp på sidan... men, det var fortfarande roligt att springa så vattnet sprutade =D. De är för härliga... Något spår kom vi också på så jag var tvungen att koppla Bira igen, mest troligt samma som tidigare... tycker hon borde vara lite rädd för nallarna!

Annars har vi i pauserna tränat, Bira på apportering, fot, sitt & att komma på visselpipan. Sen har hon ju fått leka en massa, vi har gått i skogen, sick-sack, gått på stranden och grejsat på! Tycker det varit viktigast att hon inte haft tråkigt med dessa konstiga dagar... de andra har lixom varit med förr och är ju lite stora... Men, sen har jag cyklat med dem... och här finns en egen historia begravd... det har varit STORA bekymmer med Siri & cykeln... mycket funderingar & början på en djup depression (stavas?), men igår här hemma så kopplade jag ihop hundarna i halsbanden och nu hade hon inget val!! Taskigt men sant... men hon höll faktiskt på att ställa till med en olycka där i Härjeåsjö-skogarna. När jag tog sats för att komma upp för en backe så drog hon mig snett bakåt-in mot diket och jag hamnade i rullgruset och höll på stå på näsan och det säger ju sig själv att det inte fungerar! Men, nu känns det bra igen! Ska göra ett försök igen idag...
Jo, skallet på Siri går låååångsamt framåt. Vet ni vad jag fått på köpet??? Snabba ligg på Siri!!! Något jag inte ens trodde var möjligt... "Skall" säger jag lite ärtigt och hennes tassar försvinner blixtsnabbt och där ligger hon... =D sen vet jag inte vad domarna säger om det riktigt... och skallen... tja.... ouff... hrmff... lite läppfladder och något enstaka riktigt skall... ja, och då ska ni veta att hon har god hjälp av de andra på som tycker det är jätte enkelt och roligt att skälla =D =D. men, jag tror helt klart att det är möjligt!! Tanija har fått träna på rutan, vittringsapporteringen & fjärrdirrigeringen. Resten skiter jag i just nu (det borde hon kunna)... Känns lite depprimerande... kanske hon gjort sin sista brukstävling nu... värker i hjärtat!

Några bilder lyckades jag ju få med...


Blev ganska bra tycker jag... synd på mina fula handskar!

Johan var med på söndagen, fick se älg och höra älgar som lockade på varandra... trodde stundvis att det var en häst som lät... men mellan så var det riktiga älg-lock... och Johan såg den ju så... och mest troligt var det dessa som vi senare fick se långt borta när vi passade.


Eld är ett måste, liksom långkallingar... kallt att stå stilla annars...

När Suss var med mig en dag så fick vi besök på passet...

Denna uggla fick jag och Johan se när vi åkte hem från skogen. Vi hade varit ute och tränat Bira lite på att gå i buskar (där fåglarna trycker) och som ni också skulle få se bilder från... hrm, ja ja, ugglan fick ni se & vi. Tror det är en hökuggla, vad tror ni??
Kanske blir det bilder en annan dag!


2 kommentarer:

Ulrika sa...

Hej! Trevligt att du haft det bra i skogen, och fina bilder som alltid. Nu är det väl dax för träning eller? Kramar Ulrika.

Liza sa...

Härliga bilder och guud så skönt det måste vara att få njuta i skog o mark :) Bara detta med eld och matsäck är ju en speciell känsla.
Kramar