onsdag 22 april 2009

tävlat!? Näe... eller...


Tänk vad tiden går! Idag är det redan onsdag och den där tävlingen i söndags, den har vi redan förträngt och ersatt med annat, mycket roligare saker!!

Som ni ser har vi varit ute i skogen och debut-spårat!! Stackars Johan är hemma och är sjuk... och för ovanlighetens skull är han faktiskt sjuk och riktigt degig... och vad gör mamman då?? Jooo... hon tycker att det inte blåser så värstligt idag och då kan det ju vara läge att testa spåra lite med Bira. Bira visade dessutom lite spårintresse under helgen då hon tog ett spår som Jennifer hade sprungit tidigare, och följde det en bit... Sagt och gjort! Och kanske var inte idén så bra... tålamod är ju viktigt och det har man inte när man inte är på topp!! Och dessutom ringde morbror och störde när mamman skulle guida... morbor själv var också ute och spårade på samma gång... =D

Hur det gick?? Njaaa... hon var nog inte helt inne på vad hon skulle göra... nu är ju jag så att jag tycker att man lägger 2 spår direkt efter varandra, så hunden får en chans att förstå vad den ska göra och vad som faktiskt händer OCH att det ligger smarrigheter där ute i "skogen". Nummer två var bättre och jag hoppas att vi idag kan ta oss ut i skogen och lägga nummer 3 och 4a, jag tror poletten trillade ner!! I alla fall ska Johan och jag vara bättre på att markera ut var spåret går denna gång, fast det bara handlar om ca 20 meter har man mycket dålig koll... om det inte är en rotvälta eller något ivägen =). Jag är dock helt övertygad om att hon kommer bli en mycket duktig spårhund! Både på folk och blod... och jag blandar ju =), för jag tycker det är samma sak... spår som spår... Måste ju också säga att Bira sov sött när vi kom hem... i många timmar...

Till höger ser ni Bira när hon ser något mystiskt där på hygget... Det fanns en hel del mystiska saker där, som vi också var tvungen att spana in... så som stora konstiga stubbar och mystiska fotografer... ;-) Synd att kopplet var med, annars har denna bild varit kanonsnygg!!

Jaaa.. tanken igår var att jag skulle lägga spår till mina först och sedan skulle vi ta Bira... nu var vi så eld och lågor att vi glömde lägga ut spåren till Tanija och Siri och därför la vi dem efter vi lagt Biras... Johan la ett och jag la ett. Tanken med spåret var kort, enkelt och "många" pinnar... det var ju där missen var förra gången... Resultat... jo... Siri satte supersprutt och jag lindade linan runt handen och bromsade.. Yes! Pinne... och pinne... och pinne... nähä... var spåret slut där... 2 borta... men, jag tror att hon genade någonstans, för det var nog ett lite "tätt" spår och det var de 2 första och den sista som hon hittade... Tanija sen.. min prinsessa ni vet... ;-) Jo, med en matte som bromsar så finns det också tid att plocka pinnar! ALLA pinnar... fast eftersom jag tror på min hund så tror jag att hon ändå hade plockat dem alla... även om jag inte bromsat =D! Nu ska jag försöka ta mig tid och ork ( känner en begynnande förkylning ) och spåra ofta och öka längden rätt snabbt... nu är det ju snart bart på riktigt och kanske kan man undvika fläckarna med flera dm snö... måste också bli bättre på att flytta runt!! TJOHOO!!! Skolan!? Eh... tja... kanske någon dag... eller så... ;-) OCH!! Hoppas vi kommer med den 17 maj (elitspår)!!

Ja... så var det ju just det där att det ingår lydnad också... =) och det brukar vara en stoooor fördel om man har åtminstonde liiiite ( mycket ) lydnad... kanske börjar Johan träna fotboll igen så jag kan få någon ordning på det! Vi får se...

Som ni ser så har vi fått lite vårblommor också... I alla fall blåsippor i trädgårdslandet... fast det inte är omskött över huvud taget... eller kanske därför?? Det är synd... jag gillar blommor och att plantera och så där, men har liksom inte riktigt tid... Vi har inte ens fått tomatfröna i jorden än... Kanske i kväll?? Sen gillar jag ju fåglar lite också... skulle behöva en bra kikare och mer tid, då skulle ni få se på andra bullar... vi har ju Ljusnan inom synhåll, men ingen tid... men vid köksfönstret kan jag få se en del... grön...siskan tror jag det var jag såg i morse... och rödhaken, men den såg jag häromdagen också ( undrar om det finns någon choklad inne som jag kan hitta nu... måste ha!! ) och sen är det 2 blåmesar där nu, vanligt men sött... sen såg jag också svartmesen för någon dag sedan, den är inte så vanlig, men är här hela vintern... Jag har också flera domherrar här och de brukar inte vara här så jag undarar om de tänker bo nära mig... Måste få upp lite holkar också och vill ha fler... tror ni jag hinner bygga någon?? Jooo... visst är det skoj!?? Också Kiwi/Jansson ( vad hon nu heter ;-) ) gillar att spana på fåglar, men peppar peppar är hon inte sååå förtjust i att ta dem. Här sitter hon och spanar ut över grannens gård och vår väg som finns mellan...
Ja ja... men lydnadstävlingen gick inte bra!! Det måste ni ju förstå... annars hade jag skrivit redan i söndags, naturligtvis!! Siri, min superlydnadshund, som jag verkligen trott på, lydnadsmässigt... hon skrapade ihop 110,5p!! Det känns lite deppigt och det är svårt att förklara, vi har ju lixom på något sätt tränat i 4a år och så kan hon vad som känns som ingenting... när vi väl är där... ja ja... 3 nollor, läggande, inkallning med stå ( tjuvstart ) och rutan... sen ska jag säga att jag grämer mig över hoppet... där brukar hon vara en stjärna med mååånga poäng. Nu fick vi bara 6... =(. Tanija känns bättre... hon har något, oförklarligt... nu kunde hon inte sitt och det gör mig besviken och ni ska veta att nu tränar vi sett och sätter krav på det!! Alltså, hon nollade sittande i grupp och sättande ( under gång ) och vi fick dessutom för DK-sitt och sent sitt på linförigheten... sen nollade vi också rutan och en ny plan börjar ta form... Inkallningen var inte bra och den måste vi lösa på en månad... bra va!? Men jag klurar lite här också... =) Kan man inte träna inkallning med stå och inkallning med ligg, så som jag gjort nu i kanske 2-3 veckor... och sedan tränar jag bara raka inkallningar resten av tiden... det borde kunna ge fart, men håller det på tävling?? Kan jag få en hund som håller farten då?? Hmmm... Som sagt, alla tips...
NU har ju hela dagen gått, jag som skulle plugga... och spåra... och lunch måste jag ha! Ha're!! OCH gen inte upp ;-)

1 kommentar:

Ulrika sa...

Du har ett trevligt liv du Marie. Mycket som drar och du vill göra. Var glad för det och njut. Kanske rent av stanna upp en stund. Plugga hinner du. Kramar.