tisdag 11 september 2018

STOPP!!! eller men stanna då för i helvete!!! ;-)

När jag håller kurs så brukar jag alltid klart och tydligt berätta att jag tycker att sitt (och sitt-stanna) är det absolut viktigaste man kan lära sin hund! Inkallning kommer möjligen som nummer två, men sitt är oslagbart! Och så är det!! Jag hävdar det fortfarande!!
När jag skulle börja träna Allis (och Cider) så var jag fast besluten i att träna massor med sitt och sitt-stanna redan från början och lägga massor med fokus på det... och det gjorde jag nog, från första början, men var tog det vägen sen??
 Hade jag fortsatt som jag började och hållit i det, utmanat, lekt... ja, tränat sitt, ja då hade det varit grymt nu! Men jag tappade det på vägen... mest troligt för att jag inte riktigt vet hur jag ska träna det... ja, att lära hunden sitt är hur lätt som helst, att lära den sitt stanna är lika enkelt... men man måste ju fortsätta... och man måste ut i 1000 olika miljöer!! Och egentligen... varför kröp jag nu in i husvagnen och gömde mig... Varför inte träna här utanför, där Allis blir helsnurrig för att det ligger ett älgskinn (och skalle) på marken. Pucko! Det står på att göra listan för imorgon, för nu vill jag inte ha mer blöta kläder... Det är skit att torka dem i husvagnen, och de från igår är inte torra än.... ha ha ha....

Igår, när Allis var helsnurrig så gick vi ner på en liten klippt yta närmare sjön och tränade på sitt och inkallning. Det blev lite sök också mitt i allt... Från början fungerade allt otroligt bra, men efter en stund fick hon något i näsan och då var det inte bra på en fläck! Efter lite nötande och grälande så fick jag stopp på henne och då kunde hon sitta kvar... phu! Jag antar att det "bara" är att nöta på och att det inte finns någon kvick-fix-lösning...

Det är väl det enda som man kan säga med säkerhet... försöker man inte träna/lära hunden något så kommer man inte få något resultat! Jo, man kan ta en paus i träningen och sen få ett bra resultat, men man kan inte skita i att lära hunden och tro att det fungerar...

Idag inväntade jag regnet (smart!) och sen gick jag och Allis upp i skogen och tränade lite längs en myrkant... Just nu kryllar det av skogsfågel i skogen och det här är ett ställe där det skulle kunna finnas en fågel eller två...
Söket var... alltså tidvis mycket långsamt, tidvis grymt bra!! Jag försökte berömma henne när det var fullt ös och bara gå på när det var för långsamt... Jag vill egentligen inte vända henne med pipa, men några gånger var jag tvungen. Hon får inte bära iväg för långt... oftast fungerade det bra att använda kroppen. Jag la in några sitt i detta och då fick hon sitta länge... ingen stress och panik :-). En inkallning blev det och jag avbröt med ett sitt när jag anade att hon fått något i näsan och haft det där en stund, dumt att utmana för mycket... Både på vägen upp och hem körde jag lite fotgående och ner var det riktigt bra!

Denna typ av hundträning är väldigt rolig och jag undrar varför jag inte tagit mer semester nu... Vi hade ju kunnat vara ute hur mycket som helst!!

Nu ska jag fixa middag innan jag kryper ner under täcket ;-). Imorgon är en annan dag... Kanske ska jag planera lite olika sitt övningar också... tipsa mig gärna!

Hej hopp!

Inga kommentarer: