söndag 25 september 2016

tiden

Jag har verkligen på riktigt tänkt ta tag i det här med bloggandet igen, men det blir liksom aldrig att jag sätter mig. Jag ska försöka få till det! Det är faktiskt ganska kul att kunna gå tillbaka och se vad man hittat på :-). Och sen hoppas man ju att man kan ge någon lite inspiration...

Just nu så är mitt kontor och skrivbord belamrat med papper, en del viktigare än annat... och tanken är då att försöka röja där så jag kan sitta ordentligt, för just nu så står jag vid en byrå som är för låg, eller så sitter jag i sängen (som också är full av saker) och det blir bökigt och obekvämt! Så, jag borde väl ta mig i kragen istället för att sitta här och skriva ;-). Ute skiner solen och så här på eftermiddagskvisten är den rätt skön och jag skulle gärna sitta ute en stund ;-).

Vad jag gjort på hundtränarfronten tidigare i veckan har jag glömt... Och det är väl också en av anledningarna till att jag borde blogga oftare ;-).

Fredag (efter jobbet) och lördag har det bara blivit promenader. Allis har varit i Härjeåsjön och sprungit lös, men bara promenader med lite inkallningar. Hon är otroligt följsam och har bra koll på mig och det är superskönt! Och även Allis blir lite sliten av att springa myr, det märks mot slutet :-), sen när vi kommer till husvagnen, då är allt som vanligt och det märks att hjärnan inte har fått jobba, ha ha ha....

Cider törs jag inte ha lös, hon har ju inga öron och ingen följsamhet alls :-D, Bira får vänta lite med det, så vi får se vad som händer med hältan... Lizza får inte gå lös så nära byn och definitivt inte en helg när andra människor kan vara ute... OM ni undrar varför Allis får göra så mycket mera...

Igår så jagade jag ju och idag har jag trimmat gräs i backen ner mot vägen. Tagit blommorna som jag lämnade förra gången och snaggat lite kortare. Skönt att få bort det :-). Så har jag funderat på vad det var som jag hade planerat att göra... och vid 15 tiden kom jag på att jag ju tänkt skrapa ett skåp och måla om det... men då jag kom på det så sent så sket jag i det! Jag har packat lite glas och porslin som aldrig används i kartonger, har en del kvar...

Allis och jag tränade lite tramp på badrumsmatta och det verkar verkligen ha lossnat nu! Något måste ha hänt när vi visade på kursen i söndags... Men det är ju toppen!! Nu ska jag öka avståndet lite och sen lägga till sittet.
Jag tog också fram min fasanskinnsklädda dummy... Tjoho vad intressant! Den ville Allis undersöka i lugn och ro, utan mattes inblandning, ha ha ha... men Allis matte har varit med förr ;-), så Allis var kopplad och släppte hon dummyn så nådde hon den inte längre och höll hon i fanns bara en väg att gå. Och bara vi var överens om den saken så delade hon med sig!

Cider fick lite avlämningar med kanindummyn och denna hund, alltså, hon har så sjukt SNYGGA avlämningar!! Hon bara trycker in dummyn i min hand och... ja, det är fantastiskt!!

Bira fick också några, och hon har som sin dotter ganska slarviga avlämningar, Allis vill lämna, Bira kommer men du måste ta den. Olika alla tre! Men det är så tråkigt att Cider stänger av öronen när vi är ute och att hon bara lämnar dummyn där den ligger, för hon är egentligen riktigt duktig! Samma sak i lydnaden, om hon jobbade med mig jämt så vore hon en superhund... Jag måste väl bara hitta nyckeln...

Sen en påminnelse till mig själv! Skilj på att sätta sig och att sitta! Allis har otroligt fina och spontana sättanden när det flyger upp en fågel (har jag lärt henne det eller kan de ha det i sig????) Men, vi behöver lägga mer energi på att sitta!

Hej hopp!

Inga kommentarer: