lördag 10 september 2016

nytt försök!

Det verkar vara ganska omöjligt för mig att blogga klart :-D. Jag har börjat x antal gånger på jobbet, men vi har haft mycket att göra och så har någon börjat prata med mig, och även om jag är osocial, så brukar jag svara :-D :-D. Men, den som väntar på något gott? I alla fall får ni lite bilder också nu då, om ni inte tröttnat på dem för länge sedan (ni som följer mig på fb...)

På kursen då, förra helgen... Söndagen började med att vi fick se tre olika hundar i fältsök. Intressant att se olika stilar och utvecklingsfaser. Det är också bra att se, bilda sig en uppfattning, vad vill jag ha och inte ha? Vi fortsatte sedan inne med teori om fältsöket, innan vi gav oss ut och gjorde lite grundövningar. Vi hade startordning som vi parkerat bilarna och nu var Allis först ut. Vi började med steg ett och hoppade snabbt över till tvåan. Allis fick sen "order" om att komma ut och visa steg tre när alla kört en gång :-). 
 Steg ett så fick hunden se en kaninboll slängas 2-4 meter ut i gräset (gräset var klippt med tanke på detta, långa rempor var sparade med högt gräs och mellan var "vägar" klippta) och sen så släppte vi hundarna och uppmuntrade dem att söka. När de fick vittring och blev intensivare berömde vi som bara den :-). I steg två så fick inte hunden se kastet (vi la handen över ögonen), men hörde att vi rotade lite i gräset... 


I steg tre höll man för hundens ögon, prasslade i gräset, men kastade ingen boll. Den hade man i fickan och droppade ut när hunden jobbade bra och den fick då sin belöning. Mycket bättre än att lägga ut innan, för man kan leverera när hunden jobbar bra och innan den mattas av. Nu handlade det om kanske 20-30 sekunders sök, som sen ska ökas lite i taget. Bättre kort och intensivt än att det tar slut! Hur jag nu ska få in det i min hjärna, ha ha ha... Jag VET att det ska vara så, men har så svårt att sluta, för det är ju så kul!!

Efter lunchen så åkte vi till ett vatten och ha ha ha... av någon anledning trodde alla att Allis skulle hoppa i och simma efter allt, ha ha ha... man kan ju undra varför!?? Nu gör hon ju inte riktigt det, men visst simmar hon ut om hon får lite tid på sig! Denna övning skulle jag fått med mig när Bira var yngra, för jag tror på den till 100% och den ska nu köras med dem alla... ;-), om jag har tålamod ;-).

Vi lekte upp hunden med en dummy, på land (tufft jobb att få Allis att släppa vattnet med blicken ;-) ) och så slängde vi den en kort bit, jobbade in hunden, lekte igen och kast i vattenbrynet... lek-kast på land...lek- kast lite längre i vattnet. Men åter, inte för länge, bara 3-4 kast i vattnet! Så, jag gör väl oftast fel som inte ger upp innan jycken har simmat... bättre att ha kul och energi!

Sen fick vi lite råd och tips så vi kan fortsätta träna hemma.... och på något underligt sätt så lovade jag att komma om clumberklubben arrangerar en fortsättningskurs i vår, ha ha ha... jag som inte skulle kursa något nästa år... Jag tänkte ju bygga hus ;-).

Allis fick fina lovord och vi får väl se om jag kan göra något bra av detta! Jag vill ha lite fasaner att träna på, vissa vänner är rädd att jag flyttar och... ha ha ha...

Och sen då? Jo, jag tränar på! Jag tycker det är otroligt roligt, men har troligen för bråttom och borde leka upp henne mer. Vi har tränat fält och efter belöning kör jag gärna lite till, något jag troligen borde skita i! I vattnet så har jag inte lekt på land, men av en praktisk orsak... vi har badat där det är sandstrand och slänger jag dummyn där så blir den så äcklig!
 Idag var vi duktiga och bara gick ner och tittade på vågorna. Allis är inte riktigt bekväm med dem.. Igår badade jag även Bira och insåg att Allis är rätt lätt, för när vi jobbar i vatten då vill hon verkligen till mig, hon springer långt längs stranden för att lämna i hand, Bira hon försöker smita undan...

Ja, nu jagar jag på dagarna och tränar hund när jag kommer tillbaka. Bor i husvagnen och trivs verkligen här i Härjeåsjön!

Hej hopp!



Inga kommentarer: