torsdag 29 september 2016

en onsdag...

Onsdagar är som de är och igår hade jag lite inplanerat när jag kom hem, tack och lov!! Så jag började med att kissa hundarna snabbt och sen satte jag dem ute... In och började rota i lite papper och så hör jag hur det skramlar till... Funderar på vad det var, men gissar på grannen som håller på med någon plåt... Lizza skäller, jag river i åt henne, en gång, två... hon brukar lyssna... Cider som löper sitter ute så jag måste kanske kolla... och så tutar det till och sen hänger en tuta.. posten? Jag väntar på paket, men de brukar ju bara tuta till... och varför skäller bara Lizza... Jag antar att det inte gått många sekunder under denna tid. Jag kollar och ser en bil som ligger på sidan i diket på andra sidan E45:an. På med foppatofflor och så springer jag... 2 bilar har stannat, men jag hjälper till att hålla upp dörren så han kan klättra ut, fler stannar... sen vinkar vi förbi folk, det finns ju ingen anledning att alla stannar... Jag är kvar till räddningstjänsten kommer... och strosar sedan iväg hemåt. Vilken jäkla tur han hade, för han hade flugit och landat på sidan och kunde klättra ut själv (nu betyder inte det massor eftersom chocken kan göra att vi gör saker...) och såg endast ut att vara skadad på händerna (skrapsår). Och vilken tur jag hade som inte gick som jag brukar... då hade jag kunnat bli påkörd... hemska väg! Och vad dålig folk är på att visa hänsyn!! Även när det stod två brandbilar på platsen och en bil låg på högkant så susade de bara förbi... Undra när alla ska sluta tänka på bara sig själv och sluta stressa så förbaskat!

Sen gick jag hem och fortsatte med papperen, rastade av hundarna (en kort sväng till) och tog in dem... duschade av Cider (fy vad äcklig hon är!!) och gick lite längre med Bira, med noga koll på vad som hände bakom min rygg... Sen packade jag in Allis i bilen och åkte, mot Älvdalen!

I Härdal var jag in med papper till pappa och Stoffe, som verkade ha riktigt ont, plågade sig upp för att hälsa på mig... goa goa Stoffen... I tisdags opererades han. Det var ledbandet, och igår var pappa upp och hämtade han (och missade olyckan med kanske en kvart...) i Östersund. Jag hoppas verkligen, av hela mitt hjärta att allt nu kommer bli bra!!

I Älvdalen så började jag med en promenad till.. en gallrad skog med gräs kanske man kan kalla det. Tyvärr blev det inga bra foton, men det beror väl på det dåliga ljuset. Jag körde en stunds fält där. Jag upplever det lite som att hon väntar på att jag ska leverera boll och jag måste alltså försöka göra det mer osynligt, eller frångå min princip och faktiskt lägga ut lite saker innan. Annars tycker jag att hon skuttar på bra, har bra kontakt och jag kan styra henne lätt. Känns fantastiskt! Nu ska jag ta mig i kragen och leta en tjäderkull eller dofta in lite mark... Smartast vore kanske att dofta in, men mest lockande är att göra det på riktigt, ha ha ha... borde äta lite is nu så att jag lugnar ner mig ;-).

Vi tränade också lite på avlämningar och jag var SUPERDUKTIG!! Ja, ni läste rätt.. JAG :-). Jag satte Allis, la kaninbollen en meter framför henne och gick en-två mer och sa "jah" och tog emot. Jag gjorde TRE sådana!! Visst är jag duktig! Sen gjorde jag TVÅ st där jag skickade ut henne (efter frivilligt sitt) för att hämta, också på ca två meter... Allt var snyggt och då gjorde vi inget mer! Känner mig riktigt stolt!! Jag måste försöka att inte nöta detta utan hålla det till korta pass och ofta istället.

Sen satte vi oss i ridhuset och kikade. Det var galoppfattning på schemat och att ryttaren bestämmer. Jennifer hade fått välja mellan Guld och Reza och hon valde då Guld. Liiite förvånad är jag (Reza är hennes favorit), men jag förstår det också då Guld är mer utbildad. Och jag blev supersugen på att vara med, ha ha ha... sådant där pillrande gillar jag :-).

Hej hopp!

Inga kommentarer: