tisdag 30 december 2014

nytt år!

Ja, nu drar det mot nytt år och nya tider... ha ha ha... har ni tänkt på det? Att vi liksom ser det nya året som en nystart med nya mål osv... fast egentligen fortsätter man väl bara som vanligt?? FAST... jag tror det är bra för träningens skull att ha ett slut och en ny början, så man liksom tar sig tid att reflektera över saker, sätta nya mål = peppa sig själv, tänka igenom vad man vill osv.

Såååå... sista dagen på jobbet före nyår och de sista timmarna vid datorn! Jag drar ju faktiskt ut till skogen redan på em idag. Ska bli underbart!! Jo, jag började till och med en timme tidigare idag, fast de verkar ha glömt det (peppar peppar), för att kunna komma dit medan det är ljust.

Om ni undrar vaför jag sitter här och "döskriver" så är det för att jag försöker klura ut vad jag gjort under 2014 med mina hundar och jag kan inte komma på så mycket... ha ha ha...

Jag själv har ju blivit certifierad brukslydnad-lydnadsinstruktör vad det nu heter på ett finare språk... (visst var det i år??) och GK patrullhundsinstruktör... :-), alltid något... om det nu är något att komma med när de egna resultaten saknas.

Bira har med sin husse startat en Rallylydnad nybörjare med 61p och då inte godkänd. Vi har varit på 2 utställningar, båda BIR... sen har vi varit till Umeå och hälsat på Sixten 2 ggr. En gång i mars, som inte gav något och nu senast i början på december... Så för Biras del har vi mest varit i väntans tider!

Mål för Bira 2015:  Start lägreklass bruksprov patrull, start jaktprov m dummy och ev start vattenprov. Det vore kul med någon rallystart och viltspårsstart också, men det tar vi om tid och ork finns!

Lizza-liten... fick under sensommaren/hösten lite hälsobekymmer... först en bortsliten trampdyna och sen fuktexem + då problem med en liten valpis i huset... Appropå allt och inget?? Kan hennes löp ha blivit påverkat av det?? Eller kan jag missat att hon löpt?? Det är ju 6 månader sen hon löpte och så länge har det aldrig gått...
 Resultat: 2 starter i avancerad klass rallylydnad, en klassvinst men inget GK resultat. 3 starter i lägreklass spår och då endast en av dem GK, i de andra kom vi inte runt spåret...

Mål för Lizza 2015:  fler starter i lägreklass spår, hur svårt kan det va?? Mer bra spårträning! Någon start i avanceradklass rally. En dröm vore att starta lägre sök, men det blir i så fall en om vi hinner...

För under 2014 kom ju också Cider till oss. Hon var ju inte helt oplanerad eftersom jag ju tänkt behålla en Bira valp (och även ringt på en annan clumber-kull), men hon kom ändå lite plötsligt och oväntat... men nu är hon här!

Mål för Cider 2015: oj oj oj... Start appellklass spår. Anlagsprov viltspår. Start lydnadsklass 1. Om jycken vill simma ska vi också göra vattenprov!

Höga mål med en hund som knappt kan sitt... dax att strukturera upp träningen nu ;-). Jag har ju listat grunderna och ska nu beta av dem en efter en... flyt i sitt hemma har vi, och just nu fokus på musmattan. Jag har flyttat den nära och jag struntar i fart, för jag tror att trygghet och flyt kommer ge fart!
 Vi jobbar med leksak, kampar och leker, hon vinner och jag jublar och leker mer när hon kommer tillbaka. Jag har dock ingen bra plan för hur jag ska göra när hon inte kommer och när hon lägger sig och gnager på den... hmmm... om jag ropar på henne så kommer hon, men jag vet inte om det känns så bra. Något att klura på!

Min största förhoppning inför 2015 är ändå att Bira nu är dräktig! Denna väntan är otroligt spännande!! För jag upplever henne inte som så skendräktig som hon varit tidigare... och är det då ett tecken?? 4 veckor har gått, 5 veckor kvar...

Nu ska jag göra lite jobb också!

Hej hopp! & GOTT NYTT ÅR!!!

1 kommentar:

Liza sa...

Gott Nytt År!!
Kramar.