måndag 8 december 2014

lite träning :-)

Jösses vad lat jag är!! Mina hundar får nästan inget göra... och så får jag dåligt samvete över att de inget får göra. Och Cider stackaren... MEN!! Jag har börjat ta mig i kragen... lite i alla fall ;-). Vi har under de sista dagarna jobbat med sitt och jag tycker att vi kommer upp på flytnivå i sitt, inomhus hemma... Vi har också börjat med sitt-stanna, fortfarande på frivillig-nivå, men kanske kan detta bli något om jag håller i. Hon är dock lite svår och har en massa skräpbeteenden inblandad i detta som jag inte vill ha.

Hon får lätt in skräp både här och där... är ordentligt klickerklok och blinkar hon när jag klickar så tror hon att det är det hon ska göra, typ...

Hon snurrar bra på matkoppen och jag har börjat flytta in mig i position, men det är lika här och hon testar gärna att vrida på huvudet om jag håller inne klicket. Jag vill gärna att hon snurrar ända in och tittar på mig :-), mycket för oss båda att hålla koll på! Men, det kan ju kanske bli...

I apporteringen sliter jag mitt hår!! Jag ska nu byta ut dummyn mot en träpinne, se om jag kan få henne att hålla i den riktigt... dummyn har hon bara sladdrande i munnen... och jag vill att hon håller i! Släpper jag så vimsar hon på om hon inte spottar ut den direkt :-), någon enstaka gång har jag lyckats få till handtarget när hon har dummyn i munnen, och då blir det julafton! Nu ska jag alltså byta till träpinne, backa bandet och utrusta mig med en ängels tålamod! Varför skynda?? Bättre att få det rätt direkt! Med Lizza började jag sent för att få det rätt och nu inbillar jag mig att jag mer vet hur man gör och då stressar jag, ha ha ha...

I förrgår när Cider och jag gick på upptäcksfärd i skogen (jösses vad skönt att gå på frusen mark!!) så upptäckte jag att de avverkat vid "våran" stig och de hade lagt små timmerhögar ÖVER stigen! Tur jag såg det då så jag visste vad vi gav oss in på i morse när vi var på långpromenad kl 5 i morse och vilken tur att det var nästan fullmåne och stjärnklart så man såg lite mer än pannlampans sken :-D. De var och skotade på ett annat ställe efter vägen nu, så jag hoppas de hinner förbi stigen till i morgon bitti, för det var inte helt lätt att lotsa galen-Bira förbi stockarna istället för över... hi hi hi...

Nu hoppas jag vi får riktig vinter så jag kan komma upp ur höst-deppen och få något gjort!

Hej hopp & simma lugnt!

Inga kommentarer: