lördag 28 december 2013

Vinter??

Ja, det är ett himla tjat om detta väder... men, jag förstår människor som får höst/vinter depressioner!! Nu har vi här i mitten av Sverige, väldigt lite snö kvar, mest is, glashalt, väääldigt mycket mörkt och nu till råga på allt plusgrader, regn, blåst och mest mulet väder. Om solen då ändå kunde lysa lite på oss när det är ljust ute??

Idag bestämde jag mig för att jag skulle ta mig ur den här deppiga perioden som jag befinner mig i (som innebär att jag sitter stilla, inte får något gjort och äter knäck...) så jag tog alla mina tre hundar, sele på två och halsband på en... och första äventyret är då att ta sig av från gården, uppåt, mot skogen :-). Ja, det är ett äventyr, för det börjar med den blanka gårdsplanen och sen är det en rätt brant uppförsbacke upp bredvid växthuset, där vi gått tidigare i vinter = isgata med små uppstickande grästuvor som var omöjliga att hitta av! Phu! När jag var halvvägs uppe så stannade hundarna och då började jag glida bakåt och det var bara att börja om och hitta en ny, bättre väg... Sen, bara vi kommit upp var det riktigt bra och inte för löst i vårt gamla spår, men inte heller is... och efter ca 300m så kommer vi till en skogsväg och den är som en spegel... urtrist! Men, går man kanten så kanske det går... så får jag syn på skoterleden där någon ju faktiskt kört sen snön kom... YES! Vi hoppas den bär och tar den, det gör den!! Ja, den går ju inte så långt, men vi slipper ju vägen i några hundra meter... och efter ca 50 m så har skotern vänt :-(. Ivan hade lagt några träd över leden, typiskt! Men, vi kan ju hoppa över dem och fortsätter så ospårat och det gick bra det med! Sen blev det då vägen ett tag och vi lyckades skrapa ihop 4km drygt innan vi var hemma, men det gör jag inte om i detta föret! Sååå trist!! Och jag känner mig annars rätt taggad nu!!

Siri är på bättringsvägen känns det som! Jag plockade bort dränen själv då barnen var borta (och P-O), men det är ju inte några större bekymmer med den hunden :-). Jag höll upp huvudet med en överarm och hade då båda händerna fria att plocka stygnen med :-). Det mindre ser jätte bra ut och det kan nog få läka ihop tror jag, det övre är lite sämre och där kommer det lite vätska och smet från, så jag fortsätter med rimadyl och att spola det med koksalt tills det blir renare :-).

Jag är väldigt sugen på att träna hund och hade en tanke idag om att åka ner på affären och lägga ett par hårda spår... men en blick på backen stoppade mig! Vad ska man ut och göra?? Lika så är det ju en hel del intressanta vindfällen i skogen och lite snö, så man skulle ju kunna träna mycket "över" på ett lätt sätt med Bira, men, jag har ingen lust att gå med henne 1km först och sen lägga upp övningen (ja, jag är lat!), det hade varit lättare om man hade kunnat ta bilen och sen gå 50-100m istället... man kommer liksom av sig!!

Jag hade också planer på att ta några bilder till fotokursen (hemma studier) som jag anmält mig till, men då jag var säker på vart brevet var och det inte var där så gick det en massa tid till att leta och när jag var klar med det så var det mörkt ute, ha ha... En annan dag kanske...



I morgon hoppas jag hinna med lite träning med Liza och Hanna! Så man blir lite peppad igen :-). Sen så fyller mormor år så vi ska gratta henne och sen blir det kanske lite kurs med mina "offer" Anette & Doris! Det börjar dra ihop sig där...

Igår så kompade jag nästan en timme och följde med en kompis till Östersund med hennes hund som var sjuk. Vi har ju inte direkt lätt till veterinärvård där vi bor och för att de skulle kunna ta blodprover och få svar på dem direkt så var det Östersund som gällde. Sen blir det ju extra tungt när resultatet inte blir bra...

Nu ska jag se om jag kan kocka till något gott medan jag lyssnar på junior-VM (hockey)... kanske kommer någon hem och äter med mig, annars blir de utan :-) hi hi...

Hej hopp! (bilderna är från Liza, och ja, hon går fot på höger sida :-) )

Inga kommentarer: