måndag 30 december 2013

inspiration!!

Just nu blev jag så här plötsligt på G!! Vinterdeppen som inte var någon vinterdepp enligt Johan flöög bort och nu vill jag bara träna hund!! Vilken härlig känsla!!! Tack Liza! Sen kan det ju mest troligt finnas en betydande orsak till och det är att det står -8,8 på termometern :-), tjohoo!! Sen ska jag ärligt säga att jag inte gett mig ut på någon promenad idag. Det kom ett tunt tunt lager med snö i natt någon gång och jag är rätt rädd att det gjort det ännu halare, men det ska definitivt undersökas i morgon, i dagsljus och troligen plusgrader igen :-(.

Så, till inspirationen! Just nu är jag supersugen på att åka in till Sveg och köra mer hårda spår! Nästa gång tror jag att jag ska köra uppe vid sjukhuset och nu ska jag revidera (heter det så? ) min plan! Läste lite i spårhunden och lukterna idag och... det fick mig att tänka till!! Vad gäller inom ALL hundträning?? Jo, gör man en sak svårare så tar man bort en annan svårighet tills hunden blivit säker! God morgon Marie! Alltså kan hunden spåra 150m och med en vinkel på färskt spår så bör man kanske ta bort vinkeln om man ökar liggtiden?? Kanske också smart att ta bort vinkeln om man plötsligt lägger spåret i hård vind och kanske kan det vara dumt att öka liggtiden väääldigt mycket om det plötsligt blåser mycket mer än vad det tidigare gjort?? Ha ha... å andra sidan är de enda som kan misslyckas vi förare och gör inte vi någon grej av misslyckandet så har det aldrig hänt och skulle det inte bli ett misslyckande, fine, kanske kan jag komma ihåg det till nästa gång då eller så har hunden lärt sig något av det!

Nästa gång har jag en himla massa som jag skulle vilja ändra på, och det kan ju vara dumt att ändra på allt på samma gång :-). Mindre godis i spåret! Och nästa gång skulle jag nog vilja göra som bokens steg 2, träna övergångar och vilken plats kan vara bättre lämpad för det än sjukhusparkeringen?? Jag skulle då kanske vilja hålla liggtiden mellan 5 och 20 min... och helst inte så många vinklar... (det tar vi en annan gång! En sak i taget :-) ). OM det inte går att handla på Ica nu i kväll (pga av alla köer) så åker jag nog in i morgon när de öppnar OCH DÅ finns det nog läge för ett par spår också :-).

En annan sak som jag funderar på är liggmarkering av föremål i spåret. Jag tänkte att det kanske fanns någon klipsk idé på det i boken, men där stod det bara om apport-markering vad jag kunde se som hastigast och Försvarsmakten vill ju ha liggmarkering. Jag vet exakt hur man skulle kunna gå tillväga, men frågan är hur det skulle påverka apportering och uppletande av föremål + vittringsapportering. Där vill man ju definitivt inte ha en antydan till liggmarkering. Å andra sidan så vill man ju inte ha en krypande hund på platsliggningen heller och båda de momenten tränar man med en liggande hund till att börja med! Alltså får jag väl plocka ut markeringsbiten och träna den lite i köket innan jag flyttar ut den i spåret... och då borde ju detta vara en perfekt årstid då man inte tränar mycket annat (än spår, hi hi) där det kan blandas in?

Nuuuu kör vi!!! Ska nog ladda filmkameran också så ni får se hur jag går tillväga!!

Hej hopp med isdobbar på!

Inga kommentarer: